33 weken zwanger en bedrijf failliet

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door bloempje1983, 16 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bloempje1983

18 jun 2011
    25
    0
    0
    NULL
    NULL
    heb op werk zojuist te horen gekregen dat het bedrijf
    surceance van betaling gaat aanvragen. en dat de verwachting is dat binnen nu en 14 dagen officieel bekend wordt dat het bedrijf failliet zal gaan.

nu is mijn verlof gepland vanaf 4 weken voor mijn uitgerekende datum en zou ingaan op 4 augustus. en 1 weekje zou ik nog vakantie opnemen.
    het verlof is via mijn baas ook al aangevraagd, en er wordt nu gewacht op reactie van het uwv of de uitkering plaats gaat vinden.
    er is overigens door mijn werkgever wel al op het fomulier aangegeven dat de uitkering direct naar mij moet worden overgemaakt i.p.v naar het bedrijf.

nu heb ik naar aanleiding hiervan 2 vragen?

1. heb ik nog recht op deze verlof uitkering of niet? en welke stappen moet ik anders ondernemen om wel ergens recht op te hebben?

2. moet ik direct een ww uitkering gaan aanvragen ook tijdens mijn verlofperiode of moet dit pas daarna?

alvast bedankt.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Bloempje1983,

Bij een faillissement van je werkgever neemt UWV de betaling van achterstallig loon en je loon over de wettelijke opzegtermijn over.
    Ook vanuit deze uitkering heb je recht op een zwangerschapsuitkering.

De behandeling van de aanvraag die je werkgever heeft ingediend gaat gewoon door.
    Je krijgt van UWV uiterlijk 4 weken na de ingangsdatum van je verlof de beslissing.
    Je hoeft zelf verder geen stappen ondernemen.

Heb je na je verlof nog geen andere baan gevonden?
    Dan vraag je ongeveer 2 weken voor het einde van je verlof een WW-uitkering aan.
    Deze aanvraag kun je doen via www.werk.nl.

Actuele informatie over einde dienstverband tijdens je verlof vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina