Mijn zwangerschap, bevalling en verlof gingen niet over rozen, laat ik het zo even beknopt formuleren. Iedereen die mij kent vindt het waanzin als ik nu alweer aan het werk ga. Ook de huisarts adviseert mij voorlopig thuis te blijven, al gaf zij al wel aan dat zij hier verder niets over te zeggen heeft. Ik heb contact opgenomen met mijn bedrijfsarts, omdat mijn leidinggevende wilde dat ik nog een aantal weken vakantie zou opnemen, ipv mij ziek te melden. Dit stuitte me echter tegen de borst, omdat dit zeer zeker geen vakantie is. De bedrijfsarts stemde in eerste instantie toe met ziekmelding, maar toen ik haar een week later weer sprak draaide ze om, want ik klonk een stuk 'opgewekter' dan een week eerder...(haar woorden). Ik heb haar alleen telefonisch gesproken. Dit gesprek eindigde voor mij in tranen, omdat ik er gewoon echt helemaal doorheen zit, maar het deed haar blijkbaar weinig, want ze vindt dat ik best 5 uur per dag kan gaan werken. Nu vertelde iemand mij dat een bedrijfsarts ook niet de juiste persoon zou zijn om te beslissen over 'ziek of niet'. Wat zijn dan de wegen die ik moet bewandelen?
Beste merah, Rot voor je dat je geen prettige zwangerschap/bevalling hebt gehad. Je geeft aan dat de bedrijfsarts in eerste instantie instemde met je ziekte na het verlof maar dat ze later toch aangaf dat je wel (gedeeltelijk) aan het werk zou kunnen. De werkgever wil dat je vakantie opneemt. Je bent het hier niet mee eens. Ik raad je aan om hiervoor contact op te nemen met UWV en een deskundigenoordeel aan te vragen. Dit is een second opinion waarbij er door UWV gekeken wordt of je in staat bent om je eigen werk te doen. Actuele informatie over het deskundigenoordeel vind je hier. Ik hoop dat je snel weer opknapt en wens je veel sterkte met je situatie. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare