Net zwanger en zoveel vragen???

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door fredje, 13 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fredje

fredje Bekend lid

27 jul 2010
    793
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Allemaal,

ik ben nu net 4 weekjes zwanger en vind het zo spannend!! Heb ook zoveel vragen en kan ze nu aan niemand stellen omdat ik het nog niemand verteld heb. Mijn vriend wil liever nog even wachten (tot de bruiloft 28 augustus:D)..

Wat zijn mijn vragen:
    - heb erg veel last van verstopping! is dit normaal? hebben meer dames hier last van? Kun je er iets tegen doen?? Ben al meer fruit gaan eten en meer vezels maar niets lijkt te helpen;
    - Kun je gewoon sex hebben? Klinkt misschien raar hahaha, maar is een beetje gevoelig nu! :(.>Is dit normaal? Kan dit geen kwaat?..
    - Heb constant een zeurende menstruatiepijn. Heb al gelezen dat dit normaal kan zijn maar hoe lang kan het aanhouden??

Sorry voor mijn hele vragenlijst maar jullie zijn op dit moment mijn enige steun :D..

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties,

liefs..

2. Bri

Bri Niet meer actief

Allereerst: van harte gefeliciteerd met je zwangerschap! als ik je onderschrift zie, denk ik dat jullie er genoeg voor hebben moeten doen...
    volgens mij heeft iedere net-zwangere heeeeel veel vragen, gelukkig zijn er veel boeken en fora zoals deze.
    ik zal eens kijken wat voor antwoorden ik voor je heb.
    - verstopping is helaas een normale zwangerschapskwaal. door je hormonen worden je darmen wat slapper. veel drinken is belangrijk, maar helpt ook niet altijd genoeg. je kunt aan je huisarts een receptje vragen voor transipeg of movicolon, dat kan helpen en is veilig in de zwangerschap.
    - je kunt seks hebben tijdens je zwangerschap, behalve wanneer je vk of gyn het expliciet heeft afgeraden. dat doen ze niet zo gauw, soms bij een placenta die voor je baarmoedermond ligt, of bij veelvuldig bloedverlies. en als je vliezen gebroken zijn (dat duurt bij jou nog wel even) mag je ook geen seks meer hebben wegens infectiegevaar.
    - zeurderige pijn kan wel even aanhouden, dat kan komen doordat je baarmoeder moet groeien. als het echt pijn doet, zou ik het altijd even zeggen tegen je vk of gyn.

3. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hoi Fredje,

logisch hoor, al je vragen. Spannende tijd voor de boeg en denk dat de meeste net-zwangeren wel met veel vragen zitten.

Buiten de antwoorden die ik je ga geven, kan ik je ook aanraden je aan te melden (of mee te lezen) in een onderwerp hier op de site onder "bevallingslijst forum" met dames uitgerekend in dezelfde maand als jij. Die zijn allemaal even ver en zitten waarschijnlijk met dezelfde vragen.

Ok, als antwoord op je vragen (uit eigen ervaring):
    - verstopping heb ik ook stukken sneller last van. Veel drinken en idd veel vezels eten kunnen helpen. Vergeet ook niet voldoende te bewegen (al kan je daar vanwege vermoeidheid wellicht niet zo'n zin in hebben). Glas lauw water, kiwi, pruimen 's ochtends op je nuchtere maag wil ook nog wel eens helpen.
    - seks kan absoluut geen kwaad. Als het pijnlijk is, ben je misschien nog niet vochtig genoeg. Neem dus iets langer de tijd voor het voorspel. Als je last hebt van pijn door de penis van je man tegen je baarmoedermond, kan je wellicht beter andere standjes uitproberen waarbij zijn penis niet zo diep in jouw vagina komt.
    - Die zeurende menstruatiepijn heb ik de eerste weken ook veel gehad. Op een gegeven moment verdween het even en kwam het weer terug. Verdween het even.... nou ja, de rest kan je zelf wel invullen. Heb er met vlagen nog last van. Zo lang het geen enorme krampen zijn, kan je er vanuit gaan dat er niks aan de hand is. Blijf je twijfelen, schroom dan niet een verloskundige te bellen. Die kan je wellicht geruststellen.

Meis, succes de komende tijd! Een hele bijzondere tijd

4. fredje

fredje Bekend lid

27 jul 2010
    793
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey Juudje en Bri,

Bedankt voor jullie snelle reacties!! Ben er enorm mee geholpen.. Fijn om te horen dat mijn klachten nromaal zijn! Een hel geruststelling..en zal idd de gyn bellen indien de klachten toenemen.. Ga vandaag eens naar de huisarts bellen om iets te vragen voor mijn darmen!! Dank je..

liefs..

5. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    hoi.
    Gefeliciteerd met je zwangerschap. Wat mij heel erg helpt tegen obstipatie (en ik heb er echt erg last van gehad!) is roosvicee laxo. Hier zitten pruimen in. Als ik er 2 glazen van drink, heb ik nergens meer last van. Drink het elke dag.
    Is een stuk natuurlijker dan medicijnen!

6. fredje

fredje Bekend lid

27 jul 2010
    793
    0
    0
    NULL
    NULL
    Violetriot; bedankt voor de tip!!! Ga het eens proberen..

liefs..

7. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Gefelciiteerd met je zwangerschap!!

Obstipatie is helaas een veel voorkomende kwaal, ik heb er de eerste weken enorm last van gehad, nu gaat het gelukkig 9 van de 10 keer heel goed. Je krijgt niet zomaar laxeermiddelen voorgeschreven, je moet het eerst op natuurlijke manier proberen; fruit, pruimen, vezels, drinken. Ik heb heel veel fruit gegeten ( zeker 4 stuks per dag meestal meer omdat ik verder niets lustte de eerste weken ) veel drinken, vezels door de yoghurt, activia papjes etc..

8. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    Dank je! nee geen zorgen maken hoor, want het is bij mij ook ineens zomaar gekomen en wist hier ook niks vanaf. het hoeft helemaal niet te gebeuren en als je goede controle hebt met name bloedruk en urine dan ben je er als het zo is al snel bij.bovendien krijg je het pas later in de zwangerschap als je het al krijgt...

ik heb normaal gesproken een bloeddruk die aan de lage kant zit. maar ineens met 35 weken had ik een bloedruk die hoog was voor mijn doen: 88 als onderdruk (dat is belangrijk om te checken). maar ik lees hier op het forum wel veel hogere waarden waarbij niets gedaan wordt! wel onverantwoord want het is niet alleen gevaarlijk voor de beeb omdat hij bij pre eclampsie zoals dat heet minder zuurstof en voeding via de placenta kan krijgen. maar ook dus gevaarlijk voor jezelf! ga maar beter niet lezen over dit onderwerp want dan schrik je erg! bij mij was het dus zo dat ik eiwit in m'n urine had en de placenta had wat verkalking alles in pril stadium. maar omdat ik in Griekenland woon en de artsen hier strenger zijn wat dat betreft en geen onnodige risico's nemen werd het kindje meteen drie dagen daarna gehaald nadat ik aan de CTG had gelegen wat overigens prima was..de baby was bijna 2.5 kilo maar was nog niet vooedig volgroeid met 35 weekjes dus moest hij nog even in de couveuse...al met al geen prettige ervaring want ik viel tijdens de verdoving ook weg (denk dat ik niet tegen alle spanning kon en dat het allemaal te plotseling was) maar uiteindelijk is het allemaal goed gekomen.

ga er maar vanuit dat je helemaal dit soort dingen niet gaat krijgen maar in Nl vind ik dat er te laat iets gedaan wordt. of het ligt erg aan de arts die je hebt!!ik ben blij dat mijn arts zo snel heeft gehandeld want het kan ook veel vervelender aflopen!!!je kan er ook niets tegen doen want ik was niet veel aangekomen ofzo en at niet onverantwoord...bovendien had ik totaal geen symptomen niet eens opgezette handen en voeten met de hitte!gewoon dikke pech gehad!

geniet maar van je zwangerschap en alles komt goed!

9. misa

misa Niet meer actief

Gefeliciteerd met je zwangerschap!!

Vraag maar raak! Maar voor serieuze/ belangrijke vragen, kun je het beste naar je vk gaan straks! :)

Verstopping komt veel voor... Genoeg vezels eten (fruit, brood, groente). Al wil het niet zeggen dat het over gaat..!

Seks kun je gewoon hebben, maak je geen zorgen! Je kunt wel in het begin wat bloedverlies hebben na of tijdens de seks. Schijnt normaal te zijn en vaker voor te komen in het begin.

Menstruatiepijn is normaal. Heb ik heel af en toe nog wel eens...!

Geniet ervan!

10. fredje

fredje Bekend lid

27 jul 2010
    793
    0
    0
    NULL
    NULL

Zo Mukkie:$..heftig verhaal!! Maar gelukkig is alles goed gekomen..en hebben jullie nu een prachtig mannetje..;)..Maar dat is dan idd weg pech hebben! Moet idd niet te veel lezen over alles wat mis kan gaan..daar schrik je idd van!!

Geniet van de komende tijd en bedankt voor alle info..

liefs..

11. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    nee is beste advies: niet op internet lezen wat er allemaal fout KAN gaan want in de meeste gevallen gaat alles gewoon goed hoor! geniet vooral van deze periode want het is zo cliche: mooie tijd die ook weer snel voorbijgaat en dan heb je niet genoeg genoten omdat je je teveel zorgen maakte...

Deel Deze Pagina