Afgelopen donderdag hebben wij ons eerste intakegesprek gehad bij de fertiliteitspoli. Helaas weinig goed nieuws: er zijn antistoffen gevonden bij mij wat betreft chlamydia, mijn LF is te kort (9 dagen) en de uitslag van mijn vriend zijn semenonderzoek was erg slecht. Nu kregen we in het weekend een aantal papieren opgestuurd, o.a. voor een SOT en op het formulier van de labaanvraag stond dus i.v.m. VCM <1. Ik schrok hier nogal van... Ik ben op zoek naar gelijkgestemden, ervaringen en kennis over dit onderwerp. Wat is er mogelijk? Is alleen ICSI dan een traject waar misschien nog een kans ligt? Heeft iemand ook een partner met een soortgelijke uitslag en wat zijn daar de vervolgstappen geweest?
Mijn partner bleek ook een VCM van 1 te hebben. Nog voordat we naar het ziekenhuis gingen raakte ik desondanks twee keer zwanger, waarvan 1 miskraam en een voldragen zwangerschap. Mijn partner was gestart met het slikken van foliumzuur, vitamine c, selium en zink. Geen idee of dit de nodige verbetering heeft gebracht wat nodig was. Lijkt geen toeval dat ik toen 2x zwanger ben geraakt! Het zaad van een man kan overigens heel wisselend zijn, afhankelijk van ziekte etc. Als een man koorts heeft gehad kan hij de aankomende 3 maanden slecht zaad hebben. Gezond leven helpt in ieder geval enorm mee en kan het verschil maken in welke behandeling je krijgt. De mate van goed zaad is vaak wel een indicatie welke behandeling je krijgt.
Ik acht de kans groot dat hij over 3 maanden weer moet inleveren eventueel met leefstijl adviezen erbij. Vaak willen ze kijken of het toevallig een slechte lading was en of er ruimte is voor verbetering
Mijn man had een vergelijkbare score en wij waren daarom aangewezen op icsi. Inmiddels via die weg gezegend met 2 dochters. Wat hierboven ook gezegd wordt, waarschijnlijk zal hij nogmaals getest worden en naar aanleiding daarvan kan dan behandel volgen.
Mijn man heeft een vcm van tussen de 1 en de 5 en hebben daardoor een ICSI indicatie. Bij een vcm van deze waarde krijg je een ICSI indicatie. Is helaas te weinig voor IUI of IVF. Veel succes!
Nee lijkt mij ook geen toeval! Ze hebben ons niets verteld over Dankje voor je reactie. Wat mooi dat het bij jullie alsnog wel via de natuurlijke weg is gelukt. Mijn vriend slikt ook al die vitamines, nog geen 3 maanden dus ik hoop dat dat nog en beetje verschil gaat maken!
Klopt ja. Hij heeft dan 2 weken geleden ingeleverd, en in eerste instantie gelijk een formulier meegekregen om in januari een nieuw semenonderzoek te laten doen. Alleen werden we dus later gebeld dat dit gelijk een SOT zou worden en dat het "normale" semenonderzoek dan niet nodig was. Daar word ik wel een beetje bang van