IUI met zwak zaad?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Aislyn, 12 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Hoi allemaal,

Mijn vriend en ik zitten alweer 8 maanden in de MMM. Tot nu toe alleen maar onderzoeken gehad, erg frustrerend. Bij mij is niets afwijkends gevonden. Mijn vriend heeft nu 3 zaadonderzoeken gehad, de eerste was heel slecht ivm koorts. De andere twee waren ongeveer gelijk aan elkaar: 3 miljoen zaadjes per ml, ongeveer 35% bewegelijk, volume 4 ml.

Volgens mij zitten we hiermee boven de grens voor IVF. Ik heb 22 aug weer een afspraak met de gynaecoloog en denk dat ze IUI gaat voorstellen. Maar zit me serieus af te vragen of we wel enige kans maken met IUI. Ik hoor graag ervaringen van meiden die ook met zwak zaad zwanger zijn geraakt met IUI. Misschien kan ik er dan wat meer vertrouwen in hebben.

2. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Met driemiljoen zaad mochten wij geen iui.
    Moest meer de 5 zijn .
    Wij konden alleen maar icsi doen.
    Succes meis.

3. zonnetje1980

zonnetje1980 Fanatiek lid

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Hier hebben ze ook een test gedaan met het bewerken van het zaad. Afhankelijk hoeveel er dan over blijft of iui een optie is.
    De uitslagen die je nu hebt zijn denk ik de gewone zaadonderzoeken. Bij het onderzoek met bewerkingen wordt het zaad helemaal schoon gemaakt en bewerkt en dat is hetgeen je bij iui weer terug krijgt. En dan gaat het om dat aantal wat bij ons destijds boven de miljoen moest zitten.

Ik ken dames die met weinig zaad zwanger zijn geworden, maar ook dames die met veel zaad niet zwanger worden. Kansen bij iui zijn ongeveer 10%-15% per iui.
    Bij ivf is kans wel groter, maar traject is ook zwaarder.
    Helaas gaat er in de mmm heel veel tijd verloren met wachten en onderzoeken.

Succes in ieder geval.

4. kwinta

kwinta Lid

22 jun 2010
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,
    Ook bij ons verschilt de kwaliteit; voor het zaadonderzoek had hij voldoende geloof 5,5 ml en 48 % goed beweegbaar, voor 1e IUI had hij vergelijkende kwaliteit en nu bij 2e en 3e IUI heel slecht: 600.000 snelle zwemmers en 900.000 snelle zwemmers respc. 11% beweegbaar en 19 % goed beweegbaar, heel onverklaarbaar. Mijn man zegt dat er meer druk is als hij moet presteren van zijn kant, en dat het daar aan ligt. 2e IUI wilde gyn niet insemineren, ik heb het geeist; en de 3e IUI zei ze ook eerlijk dat we onder de grens zaten maar beter iets dan niets. En nu zitten we op het wachtbankje tot volgende week vrijdag.
    Vriendin is met 2e IUI zwanger geraakt terwijl ook haar man zwakke zaadjes had én ze had zelfs verklevingen én vijandig baarmoederslijmvlies! Dus het zegt feitelijk niets!

5. zonnetje1980

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Hier doen ze hoe dan ook de iui, ook als er weinig zaad is. Mijn 6e iui heb ik gehad met maar 50.000zaadjes. Dus ver onder de norm, maar ze hebben dan ook van beter iets dan niets.

Is ooit in een topic iemand zwanger geworden met 250.000zaadjes.

Het verschilt dus erg per ziekenhuis als ik zie staan dat marnat boven de 5 miljoen moet zitten. Bij ons was het boven de miljoen. Maar ook 2x onder de norm gezeten.

Kan komen door stress begreep ik van de laborant. Bij ons was het ook erg wisselend
    Hebben de volgende uitslagen gehad
    1ste: 1,2miljoen
    2e: 0,5 miljoen (man was wel ziek geweest)
    3e: 1,8 miljoen
    4e: 3,8 miljoen
    5e: 3,9 miljoen
    6e: 0,05 miljoen.

Helaas is het nog niet gelukt, maar ook de tp's met allemaal perfecte emmy's lukt nog niet.

6. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    In ons ziekenhuis doen ze IUI als je minimaal 1 miljoen goed beweeglijke zaadcellen hebt na opwerking. Maar ze zien het liefst minimaal drie miljoen. Dus het hangt heel erg van je ziekenhuis af wat de normen zijn.

Als je 3 miljoen zaadcellen hebt waarvan 35% beweeglijk, dan houd je maar 1 miljoen goede zaadcellen over. Je kunt hiermee wel degelijk IUI proberen. De een wordt wel zwanger met die aantallen, de ander niet. Maar niet geschoten is altijd mis. IVF/ICSI is zoveel zwaarder en dan ben je ook meteen bij het eindstation aanbeland. Dus als je de kans krijgt om IUI te doen, zou ik dat eerst proberen. Dan kun je later altijd nog overstappen, toch?

Succes!

7. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    De normen zijn ook erg opgerekt sinds een jaar of wat.
    Ze vinden uitslagen zeg maar veel sneller 'redelijk' dan een paar jaar geleden.
    Landelijk minimum is geloof ik nog steeds wel 1 miljoen zaadcellen na opwerking.
    Ik denk dat jullie net op de grens IUI/IVf zitten.
    Met de waarden die je geeft zit je op ongeveer 4 miljoen goede zaadjes per lozing, maar na opwerking sneuvelen ook altijd nog behoorlijk wat goede...
    Succes!

8. Koosje

Koosje Fanatiek lid

15 jan 2007
    1.418
    10
    38
    Vrouw
    Utrecht
    Moeilijk...ik denk dat het ook afhankelijk is van jouw leeftijd en de eikwaliteit/jouw hormonen. Ik zou, nu terugkijkend, veel eerder voor IVF zijn gegaan ipv 4 keer IUI proberen: je bent dan wel eerder aan het eindstation maar je kunt wel vaker dan 3 keer IVF doen als je wilt (wel dan zelf betalen) zodat je niet meteen aan het einde bent. de kansen zijn echt zoveel groter bij IVF...maar t is de vraag of je een keuze hebt...

Jouw vraag of je zwanger kunt worden met die aantallen goede, bewegelijke zaadjes, ja!..ken echt verhalen maar ook veel meiden die vrij lang blijven hangen in het IUI traject terwijl de kansen echt veel minder groot zijn.

Succes!!

Koosje

9. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Koosje Over het algemeen kun je zelf die keus niet maken, helaas... Elk ziekenhuis heeft zijn eigen normen en protocollen. Als de omstandigheden goed zijn voor IUI, dan wordt er nooit meteen overgegaan op IVF/ICSI. In dat opzicht heb je zelf niet veel in te brengen.

De slagingskans is bij IVF/ICSI wel hoger dan bij IUI, maar het is zeker geen wondermiddel. Met IUI zit je rond de 15% per cyclus, bij IVF/ICSI is dit zo'n 30%. Dus de kans op niet slagen is nog steeds veel groter dan wel slagen. En de meeste mensen kunnen het financieel niet opbrengen om veel meer dan drie behandelingen te doen. Voor IVF/ICSI ben je al snel €3000,- per behandeling kwijt.

10. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Bedankt voor de reacties, dames. Ieder ziekenhuis heeft inderdaad weer andere richtlijnen, dat maakt het voor mij ook zo moeilijk. Ik wil zo graag weten waar ik aan toe ben. Ze hadden het vorige keer ook over die grens van 1 miljoen, maar ik weet nu niet meer of dat dan gaat om de concentratie, voor of na opwerking of om totaal aantal zaadjes. Ik dacht dat het ging om totaal aantal goede zaadjes. En dan zitten we voor opwerking idd op 4 miljoen. Waar ik heel bang voor ben is dat ik straks een IUI-traject in moet gaan wat niets gaat opleveren. Natuurlijk is het fysiek gezien minder ingrijpend dan IVF/ICSI, maar als het niet werkt is de teleurstelling en het weer moeten wachten voor mijn gevoel veel erger. Ik ben trouwens 31, wat natuurlijk niet alles zegt over mijn ei-kwaliteit.

11. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    De normen gaan uit van het aantal goed beweeglijke zaadcellen na opwerking. Na opwerking moet je dus minimaal 1 miljoen goede zaadcellen hebben voor IUI of IVF. Zit je daaronder, dan kom je in aanmerking voor ICSI.

Natuurlijk ben je bang dat alle moeite voor niks zal zijn. Maar dat geldt voor zowel IUI als voor IVF/ICSI. Als het met IUI niet lukt, kun je altijd nog een stap verder. Dan heb je het wel voor niks gedaan, maar misschien toch elke keer een kans gehad. Als je geen IUI doet, dan sla je al die kansen over. Dus ik denk dat je de kansen moet pakken die je geboden worden. Dan heb je er in elk geval alles aan gedaan, toch?

Succes!

12. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Ben met jippie eens .
    En meis iedere kans is er 1 en wie weet zit er een goede bij hoop het voor je.
    En begrijp je angst heel goed maar probeer hoe moeilijk ook toch positief er in te gaan staan hoe rustiger je lijf is.

13. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Eens met de meiden hierboven. Als je ziekenhuis IUI voorstelt zou ik daar zeker voor gaan. Garantie van slagen heb je niet, maar de belasting van deze behandeling is zoveel minder dan voor IVF/ICSI. Ik zou die kans zeker willen nemen.
    Natuurlijk wil je het liefst NU zwanger worden en lijkt IVF misschien om die reden aantrekkerlijk.
    Maar ook IVF geeft bij lange na geen garanties.
    En mocht IUI toch niet lukken, dan is daar altijd nog een mogelijkheid tot IVF.
    Even afwachten wat je ziekenhuis voor advies geeft, maar als zij eerst een aantal keer IUI willen proberen... doen hoor!!!

14. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Bedankt dames, ik zie dat jullie veel ervaring hebben met de mmm (helaas). Ik denk ook niet dat ik veel keus heb, als ik boven de norm zit dan moet ik nog een jaar of anderhalf wachten tot IVF. En dan maak ik met IUI zowiezo meer kans als met gewoon proberen. Ik neem aan dat die normen er niet voor niets zijn en dat het ziekenhuis niet iets gaat doen waar ik nooit zwanger van kan raken. Maar succesverhalen blijven welkom!!

15. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Aislyn@ Idd hebben jippie merah en ik al veel ervaring [helaas in de mmm]
    Meis tuurlijk heb jij wel keuze om nee te zeggen, maar is gewoonweg zonder! zoals we al eerder zijden iui is minder zwaar dan de andere mogelijk heden.

Bij ons kon geen iui te weinig zaad helaas , later in traject icsi werd het beter de zaadjes alle drie pogingen waren verschillend .
    De eerste was 5 mil de tweede ook de derde 10 mil zou dus iui kunnen .
    Maar wij hadden de pogingen al gehad , en daar bij komt:
    Iui werkt op de zelfde manier als spontaan proberen,
    Het zaad van de man gaat in een spuitje en dat word dan bij jou in gespoten.
    Dus het zelfde als spontaan alleen dan zit het in de ....

Wij hebben nog gevraagd of het mogelijk was maar toen ze ons zij dat het het zelfde was dan in bed zeg maar , en de kans net zo klein was hadden wij zo iets dan doen we het zelf wel.
    Kan er ook nog een kaars bij:D

Mijn ei voor raad raakt ook op door mijn leeftijd.hoe ouder hoe meer kans op minder ei voor raad.

Meis wil er duidelijk mee maken de kansen die je krijgt grijp ze met beide handen.

16. zonnetje1980

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Ben het er niet mee eens dat iui gelijk is aan zelf proberen. Voordeel van iui is dat het zaad al in de baarmoeder zit, dus minder ver moeten zwemmen voor het eitje. Vooral handig als het zaad minder goed beweegt.

Dan heb je met iui meer kans dan met zelf proberen, waarom zouden ze anders namlijk een iui doen?
    Maar dat hangt dus ook samen met de oorzaak waarom het niet lukt.

17. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Zonnetje @ iui min of meer wel hoor alleen het word er gericht in gespoten.
    En met spontaan is het mazel hebben.
    Onze gyn wou het niet doen omdat het het zelfde lijkt.
    Zo beter meis .

Zo is het ons wel verteld .

18. zonnetje1980

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Dat wisselt dus ook per ziekenhuis schijnbaar. Hier is dat niet gezegd en ha zei dat de kans bij iui groter is dan zo. Volgens mij zijn de artsen het ook niet met elkaar eens.

Merk het verschil al tussen arts bij de iui en bij icsi.

Kan me ook voorstellen dat er verschil is tussen weinig, goed bewegelijk zaad of veel, slecht bewegelijk zaad. Bij het eerste is er weinig verschil denk ik en bij her tweede is de kleinere afstand toch een voordeel.

19. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Zonnetje@ Elk ziekenhuis heeft ook zijn eigen beleid.
    En moet zich daar aan houden .

20. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Hallo dames,

Ik kom net terug van mijn gynaecoloog. Ik krijg eerst een baarmoederfoto en dan gaan we met IUI starten. Volgens de dokter moeten we daarmee toch een redelijke kans hebben.

Ik heb pijnstillers meegekregen voor de HSG (baarmoederfoto), wanneer ik weer ongesteld wordt mag ik bellen en dan moet er voor CD10 een afspraak gemaakt worden. Dan een avond vantevoren en een uur vantevoren een pijnstiller innemen. Hopelijk is alles bij mij dan ook echt in orde (volgens de dokter was er een heel kleine kans van niet). Ik hoop natuurlijk dat moeder natuur me toch nog verrast, en dan liefst voor de HSG. Maar ik geloof dat je na de HSG ook een iets grotere kans op spontane zwangerschap hebt.

We krijgen vragenlijsten toegestuurd en als we die ingevuld hebben wordt dat in een team besproken en dan afhankelijk van de baarmoederfoto kunnen we starten! Omdat ik zo regelmatig ben gaan we het verder in een natuurlijke cyclus doen. Ik moet wel vlak voor de inseminatie een spuit zetten, maar dat is om je eisprong op te wekken volgens mij. Ik hoop dat dat gaat lukken en anders moet mijn vriend hem maar zetten.

Ik vond het een heel positief gesprek.

Deel Deze Pagina