Vechtende cavia's.

Discussie in 'De lounge' gestart door Zena, 22 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zena

Zena Fanatiek lid

9 dec 2006
    2.428
    0
    36
    Dames,
    We hebben hier twee cavia beertjes van net een jaar. Meestal gaat t prima, maar er zijn dagen, zoals vandaag, dat ze continue ruzie maken en knokken. Als ik dan een tik op de kooi geef stoppen ze en gaat t weer een poosje goed. Ik weet niet wat de oorzaak is. Ze zitten al bij elkaar sinds het begin. Maken al best een poos ruzie, maar het wordt meer. Ze krijgen genoeg droogvoer, dagelijks hooi en groenten, hebben een flinke kooi (meter breed en twee verdiepingen die ze allebei gebruiken) en krijgen veel aandacht. Er zijn iok dagen dat er niks aan de hand is, maar dit gaat natuurljk een keer mis en dan raakt er 1 gewond.... Tips?

2. Missladybug

Missladybug Niet meer actief

Ze komen in de puberteit en gaan nu uitvechten wie de baas is helaas.
    Als ze aan elkaar gewaagd zijn dan kan dit nog wel eens een hele vervelende langdurige situatie worden waarin ze elkaar echt pijn gaan doen.
    Ze uit elkaar halen is de enige optie.

3. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Mijn beren zitten altijd in groepen, uit elkaar halen is echt niet de enige optie!!!!
    Heb je veel ruimte in je kooi of ligt het vol speelgoed?
    Zolang ee geen bloed vloeit gaat het goed, in de lente knokken ze altijd wat meer, hormoontjes :)

4. Zena

Zena Fanatiek lid

9 dec 2006
    2.428
    0
    36
    Er ligt wel iets, maar niet heel veel. Een balletje, een huisje, een blokje en een hangende bol met groenten. Ee vloeit (nog) geen bloed. Maar ze gaan behoorlijk te keer dus dat lijkt me een kwestie van tijd. Uit elkaar halen doe ik liever niet. Dan moeten er weer twee bij en dan wordt de kooi denk ik te klein. (Ik zou dan de trap weghalen tussen de verdiepingen, nog zo'n grote kooi heb ik echt geen plek voor.)

5. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Uit elkaar halen is toch echt het beste, ook al hebben ze soms een tijdje dat ze niet vechten, ze hebben toch stress van de situatie.. Vaak 1 van de 2, die het onderspit delft.. Is erg zielig voor ze.. Je kan ze beter laten castreren en er een vrouwtje bij zoeken.. Of als je 4 cavia's teveel vindt misschien kijken bij knaagdierenopvang of je er 1 kan ruilen voor een vrouwtje.. Dat je 1 koppeltje hebt..

6. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Lees je eens in op degrotecavia.nl

IK zou het persoonlijk nog even aankijken.
    IK heb twee beertjes van dezelfde leeftijd en ze hebben kort geleden ook een periode gehad waarin ik dacht dat ze elkaar zouden afmaken.
    En nu......zijn ze ineens veel closer met elkaar :)
    Ze hebben het nu echt uitgevochten en doen nu alleen nog af en toe wat imponerend als het om het lekkerste stukje sla gaat ;)

Wat je overigens in de gaten moet houden is of er eentje niet ZO dominant is dat de ander helemaal niks meer mag qua eten etc..

7. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Mijn twee vrouwtjes konijnen deden dat ook vier weken later waren er kleintjes ;)
    Eentje was dus geen vrouwtje

8. Angie29

Angie29 Lid

11 jan 2015
    84
    0
    0
    Parfum op de kontjes sprayen! Van dezelfde geur.. Niet te veel gewoon 1 spray. Niet aan de onderkant maar op de achter rug zeg maar..

Dan hebben ze dezelfde geur en wordt er als goed is minder gevochten. Het is de moeite waard!

9. Zena

Zena Fanatiek lid

9 dec 2006
    2.428
    0
    36
    Bedankt voor het meedenken!

10. Kimberly 33

Kimberly 33 Fanatiek lid

19 mrt 2014
    2.080
    0
    36
    Geen bloed dan gewoon laten gaan :) ze hoeven elkaar echt niet te vermoorden ;)
    Mannetjes kunnen gewoon krengen zijn

Deel Deze Pagina