Ik ben nu 19 weken zwanger van de derde. Bij de vorige is het me nooit zo opgevallen, maar volgens mij heb ik erg vaak harde buiken. Maar ja, wat is vaak? Echt wel meerdere keren per uur. Vaak als ik actief ben of actief word (opstaan en gaan lopen). Ze zijn niet pijnlijk, maar toch wel onaangenaam. Ik ga er in ieder geval wel voorzichtiger van lopen, haha. Hoe vaak is normaal voor dit termijn?
Je mag er zeker geen 6 of meer per uur hebben las ik gisteren toevallig maar als ze niet pijnlijk zijn zou ik me niet zo zorgen maken ik ben 17 weken zwanger en heb elke dag een paar harde buiken , voel dan echt de baarmoeder samentrekken las ook dat dit door de groei komt
Ik heb er toevallig gisteravond de verloskundige voor gebeld (ofja het ziekenhuis/verloskamers, ben ik het zkh in behandeling wegens afwijkende vorm baarmoeder). Ik vroeg om advies want had er meer dan 6 in een uur. Voor de zekerheid moest ik komen, testen voor blaasontsteking. Ze hebben me aan de ctg gelegd en je raadt t al, geen enkele harde buik in het half uur datik daar lag. Daarna echo door de gyni en ze zei het is goed datje belt wanneer je je zorgen maakt, maar zolang de harde buiken niet pijn doen is er vaak niks aan de hand (maar bij twijfel altijd bellen). Ze zei zodra je contracties hebt waarbij je ze echt moet wegpuffen dan altijd komen!
Bij mijn dochter kreeg ik er ook veel last van, en Op het werk kon ik makkelijk turven en kwamen ze vaak 5-10x per 30min. Ben uiteindelijk gestopt met werken vanaf 22wk en alleen makkelijke huishoudelijke taken gedaan. Ik zou het wel in de gaten houden zeker bij een 2-3de kindje gaf mijn vk aan. Je lichaam weet wat te doen en kan makkelijk omslaan in weeën.
Ohwja ik moest komen omdat ze het risico niet willen nemen, door mijn afwijkende vorm baarmoeder heb ik kans op vroeggeboorte.
Mmm, tis hier toch echt wel vaker dan 6x per uur. Soms ook wel eens een uurtje niet hoor. Ik vind het heel lastig inschatten, want bij mijn bevallingen heb ik ook slechts een stuk of tien weeën als pijnlijk ervaren... Het is wel duidelijk gekoppeld aan activiteit, maar ook simpel 'van m'n bureau weglopen om naar het toilet te gaan' dus geen extreme dingen of zo. Lastig...
ik wil niemand ongerust maken laat ik dat eerst zeggen. ik kreeg ook rond de 20 weken vaak last van harde buiken, ik kreeg te horen dat ik me niet te druk moest maken ( ik werk niet dus maaakte me ok niet druk) veel rusten, als ik het niet vertrouwde bellen. Ik heb tot 35 weken zwangerschap regelmatig op de tafel gelegen of er kwam iemand langs. Maar nee er was niets aan de hand en ze wilde me niet naar het ziekenhuis sturen voor controle. 23 mei belde ik om 2 uur snachts de verloskundige dat me echt niet lekker voelde en al een paar wakker was. zij gekeken niets aan de hand maar ja als ik perse naar het ziekenhuis wilde vooruit dan maar, daar aangekomen aan de scan gelegt. Het was wat onrustig maar viel nog wel iets mee half uur voor ze me naar huis wilde sturen braken mn vliezen. Dus mocht niet meer naar huis maar de bevalling kon nog wel een paar dagen duren vertelde ze me. Ze vonden het na het vertellen van mn verhaal wel raar dat ik niet eerder voor controle naar het ziekenhuis gestuurd was want dan had ik waarschijnlijk longrijping gehad. Dat deden ze nu niet meer want ik was al 35 weken. In de loop van de avond kreeg ik steeds meer last van harde buiken. ik zou wel iets krijgen om te kunnen slapen, 1 suster vertrouwde het niet en wilde dat er naar me gekeken werdt ik bleek weeen te hebben en 3 cm! paar uur later werdt onze zoon geboren hij had o.a. onrijpe longetjes. Inmiddels is hij 13 mmanden en gaat het goed. wat ik vooral wil zeggen luister naar je lichaam!! ik heb me te veel laten leiden en dat ging bijna mis
Heftig verhaal Kleinmonster! Voor zo'n situatie wil ik idd waken. Ik weet van mezelf dat ik soms te makkelijk denk over dingen (niet voor een ander, maar als het mezelf betreft wil ik op 1 of andere manier altijd de stoere meid uithangen). Maar ik wil dus ook niet als zeur overkomen. Misschien dat ik morgen idd even bel.
en heb je nog gebelt? ik wilde inderdaad ook niet zeurend overkomen maar daar heb je alleen je zelf mee
Ja, ik heb nog gebeld. Heb niet echt een maximum aantal doorgekregen, maar meer tips en trucs. Waaronder natuurlijk 'rustiger aan doen'. Maandag heb ik sowieso een afspraak staan en ik denk dat ik wel voor de zekerheid, op eigen initiatief, even wat urine mee neem. Voelt niet als blaasontsteking, maar je weet het nooit. M'n buik is wel ineens zichtbaar meer gaan groeien. Misschien heeft het daar ook mee te maken? Vrijdag 20weken echo (guo). Anders daar ook nog maar eens vragen.
Ik denk dat het per ziekenhuis/verloskundige verschilt hoeveel harde buiken je per uur mag hebben. Niet iedere zwangerschap is natuurlijk hetzelfde. Bij de zwangerschap van mijn dochtertje kreeg ik met 17 weken al harde buiken, en rond de 20 weken werden de harde buiken pijnlijk. Er werd niets mee gedaan, omdat mijn BMM er niet op reageerde. Succes !!