Hoi, Ik ben afgelopen zondag dmv een spoedks bevallen van mijn 2e kindje. Ik wil heel graag bv geven, maar zie het momenteel al niet meer zitten eerlijk gezegd. Het zit zo: Ze woog 10 pond bij haar geboorte en moest daarom van de ka worden bijgevoed, dit doen wij met hypoallergene voeding. Ik ben direct maandagochtend begonnen met kolven. Ik probeer haar eerst aan te leggen, daarna kolf ik en geeft mijn man haar bijvoeding. Het aanleggen lukte eerst helemaal niet, maar nadat mijn kraamverzorgster vanochtend snel een tepelhoedje had gekocht pakte ze de borst in een keer. Nu moet ik haar om de 3 uur wakker maken, dan leg ik haar aan met tepelhoedje. Ze drinkt dan wel onrustig en valt snel in slaap. Als ik haar er echter weer afhaal dan wil ze toch snel weer zuigen. Van de kraamverzorgster moet ik dan weer kv bijgeven. Echter drinkt ze daar dan weer zoveel van dat ze niet uit zichzelf wakker wordt. Hoe weet ik of ze genoeg uit de borst kan drinken om de bv af te bouwen? En is het ook een optie om haar gewoon vaker aan te leggen ipv de bijvoeding elke keer of loop ik dan risico dat ze af gaat vallen? Ik hoop dat u wat snapt van mijn hele verhaal. Alvast bedankt, Groetjes suus
Hallo Suus, Als ik je verhaal zo lees zit je er even helemaal doorheen! Dat is ook wel te begrijpen als je in zo'n situatie bent beland. En dan ook nog rond dag 4 waarop de hormonen door je lijf gieren en niets meer lijkt te lukken en te lopen zoals je het zelf had voorgesteld. Ik hoop je wat nuttige tips te kunnen geven. Ik raad je ook aan om een LK bij jou in de buurt te benaderen zodat jullie samen het borstvoedingsbeleid kunnen doorlopen. Zij kan het aanleggen observeren en je gericht advies geven en een voor jou passend plan opstellen. Tot die tijd geef ik wel wat handvaten maar het " beeld " erbij mis ik natuurlijk wel en dat maakt het moeilijker. Er spelen nu 2 dingen. enerzijds moet jouw productie op gang komen, Anderzijds moet je meisje gaan groeien. En omdat ze met 10 pond goed op de bloedsuikers moet letten is de KV zo gespitst op het geven van voldoende voeding. Als het aanleggen niet direct lukt geeft ze snel een flesje KV om zeker te zijn van voldoende voeding. Je kan inderdaad proberen om door vaker aan te leggen ook genoeg voeding te geven, daarvoor is het wel noodzakelijk dat ze goed hapt en effectief drinkt. Uit jouw verhaal maak ik op dat het nog niet optimaal gaat (pijn, tepelhoedje). Het hoedje in 1 keer pakken en optimaal drinken is niet direct hetzelfde......... Ik denk dat je nu goed aan doet om even 2 dingen los te zien. 1. je gaat met kolven je melkproductie flink opkrikken. 2. je zorgt dat je meisje voldoende voeding krijgt (hetzij met gekolfde, hetzij met kunstvoeding) 3. Je oefent met aanleggen (rond de 3 uur). Lukt dat, dan laat je haar drinken (beide borsten) en kolf je je borsten na de voeding nog verder leeg. Goed drinken wil zeggen dat je een overgang in zuigfrequentie ziet (van snel zuigen naar grote halen waarbij je hoort klokken) dan mag zij blijven drinken. Merk je dat niet. Stop dan en geef haar melk met een flesje. FV of als je het hebt gekolfde melk. Hier nog wat tips over het aanleggen: Zorg voor een comfortabele plek, zorg dat jij goed gesteund bent en dat je tijdens het aanleggen haar ook heel goed kan steunen met kussen bijvoorbeeld. (Met een keizersnee is dat in het begin echt even zoeken) Ga oefenen om het aanleggen te verbeteren. Dat zal niet makkelijk zijn. Ik zal proberen met wat korte aanduidingen je te begeleiden maar via de mail is dat bijna ondoenlijk, realiseer dat wel. Stap voor stap. Leg haar zo dat zijn neus tegenover de tepel ligt Prikkel de bovenlip door met je tepel er langs te strelen Als reflex zal zij gaan zoeken en de mond openen (hoofd naar achteren) Je kunt haar helpen door het kinnetje wat naar beneden te duwen. Als haar mond wijd open is dan wijst je tepel naar de bovenkant van haar gehemelte (niet recht naar binnen) Dan breng je haar naar de borst. Laat eerst het kinnetje (onderlip) contact maken met je borst. Je laat haar dan als het ware over je tepel happen (als ware het een grote appel) Een groot deel van de tepelhof moet in haar mondje zijn. De tepel is voor de voeding rond, na de voeding moet hij dezelfde vorm hebben. Is hij afgeplat als een broodje dan weet je dat ze een nog grotere hap moet nemen. Ook wanneer je iets van pijn voelt, losmaken en opnieuw starten. Borstvoeding geven mag geen pijn doen! Oefen niet te lang. Begin vroeg genoeg. Let op de eerste voedingssignalen. Na het wakker worden is zij waarschijnlijk eerst wat aan het likken, bewegen met haar armpjes. Dan kan je al aanleggen. Huilen is het laatste voedingssignaal. Ik hoop dat hier al wat mee kan. Meid, zet hem op! Succes en hou je me op de hoogte? Ilse
Hallo, Allereerst bedankt voor je reactie! Ik heb in het rood nog wat vragen erbij gesteld, ik hoop dat dit geen probleem is.
Hallo Suusje, even per vraag een antwoordje. Hoe gaat het nu bij jullie? Loopt het een beetje of heb je i.d.d. een LK ingeschakeld? Super dat je al bezig was met kolven. Hoe gaat het nu? Het is de eerste dagen ook niet te verwachten dat je al flessen vol kolft. 20 is al heel mooi,. Belangrijk is wel dat je niet op 20 blijft hangen. Als het goed is gegaan zal je nu meer kolven....klopt dat? HOe gaat het met het gewicht van je meisje? Als je nog steeds moet bijvoeden, dan vindt ik het gewicht persoonlijk belangrijker dan de manier van bijvoeden. Probeer haar echt frequent beetjes te geven. Als ze goed drinkt en je hoort haar klokken, dan kan je inderdaad de rest nog aanbieden (mag ook in een fles) Maar misschien is dat al lang niet meer nodig.......had eerder helaas geen gelegenheid om vragen te beantwoorden. Als je nog vragen hebt dan lees ik ze wel...toch? Succes Ilse
Hoi, Bedankt voor je reactie. Het gaat inmiddels gelukkig een heel stuk beter! Ze heeft de afgelopen 24 uur nog maar 60 cc aan bijvoeding gehad en de rest alleen maar borstvoeding. Rechtstreeks uit de borst. Ze zat gisteren op haar geboortegewicht en was vandaag weer 20 gram aangekomen. Ze heeft ongeveer 6 plasluiers en ook 4 poepluiers. Dus we gaan maar even op deze voet door. Wel nog steeds tepelhoedjes trouwens.
Hoi, Ik heb toch nog een vraagje. Ik wil graag voeden op verzoek, maar dan komen we maar op 6-7 voedingen uit per dag heb ik nu gemerkt. Ik probeer haar wakker te maken na 3 uur, maar dan drinkt ze helemaal niet. Na 4 uur wordt ze uit zichzelf wakker en drinkt dan goed. Haar poep-en plasluiers zijn dus wel goed en haar gewicht lijkt ook goed te gaan, maar je leest overal dat er eigenlijk minstens 8 voedingen per 24 uur moeten zijn. Ik kan haar alleen toch niet dwingen om te eten? Voeding heb ik denk ik wel genoeg, want toen ik vanochtend even kolfde tussen 2 voedingen door, kolfde ik met gemak 90 cc. Volgens de kraamverzorgster haalt ze per voeding gewoon genoeg uit de borst om hier 4 uur mee te doen en is het verder geen probleem zolang ze voldoende plas en poepluiers heeft en aankomt. Ze is wel alert als ze wakker is. Alvast bedankt!
Hallo Suusje, Ben blij dat het eigenlijk na een wat hobbelige start nu wel goed lijkt te gaan! Je kunt kijken naar haar voedingssignalen. Bewegen in haar slaap, met armpjes bewegen, rondkijken, likken, happen naar de dekens, sabbelen op de vuistjes, etc. Dat zijn eerste signalen. Dan worden ze alert wakker en als allerlaatste signaal gaan ze huilen (eigenlijk ben je dan dus al wat te laat met aanleggen). Als je op de eerste signalen let en dan aanlegt dan moet het goed komen. Probeer beide borsten per keer aan te bieden. HOudt het gewicht goed in de gaten. Aantal plasluiers moet 4-6 hele natte zijn en liefst 1 (maar meerder is beter) poepluiers per dag. Ze zal tussen de 90 en 200 gram per week aan moeten gaan komen. Als ik even vlug heb uitgerekend is je meisje nu 11 dagen oud. Dat houdt in dat ze net aan het regelen is. Laat je daardoor niet van de wijs brengen. Ze wil ineens de hele dag drinken, Ieder schema lijkt weg. Je borsten lijken niet meer te vullen. Dat hoort! Ze regelt zelf jouw productie bij. Als je aan haar vragen toe geeft dan zal jouw lichaam reageren door meer melk aan te maken. Daarna volgt meestal wel weer een soort ritme. Maak je niet te druk als je niet op de 8voedingen uit komt. Als je het over 6 - 7 hebt dan gaat mijn voorkeur wel uit naar 7. Ik denk dat dat wel haalbaar is als je vroeg aanlegt en niet te lang wacht. De wat zwaardere baby's moeten niet teveel schommelen met hun bloedsuikers. Succes en ga lekker zo door! Ilse
Ik leg haar ook direct aan zodra ze de signalen vertoont. Ze ligt constant bij me in de buurt dus dat is niet te missen. Ze heeft vandaag idd een heel ander ritme haha. Fijn om te weten dat dat erbij hoort. Ze kwam vannacht om de 4 uur, maar heeft nu al om 7.30 uur, 9.30 uur gedronken, dus dat is al beter. Wel wilde ze om 09.30 uur maar 1 borst, is dat erg voor een keer? Sorry voor al mijn vragen, maar merk dat ik behoorlijk onzeker wordt door de bv. Is toch heel wat anders dan flesvoeding zoals ik bij mijn zoontje heb gegeven. Overigens door dezelfde opstartproblemen. Ik houd haar plas en poepluiers goed in de gaten en die zijn er voldoende gelukkig! Morgen komt de wijkverpleegkundige en dan wordt ze weer gewogen. Bedankt!!
Meid, ik denk dat je super bezig bent! Maak je niet druk om af en toe 1 borst. Je eet zelf misschien ook wel eens maar 1 boterham in plaats van 2....... Ga op je gevoel af en let op de signalen die moeder natuur zo mooi geeft. Plas en poepluiers zijn er 1 van. Dan heb je natuurlijk nog het zelf wakker worden voor een voeding, het vrolijk en alert zijn als ze wakker is. Als dat allemaal klopt. Dan heb je ook nog de groei die je kan laten bepalen door even naar het CB weeguurtje te gaan. Gemiddeld komen kindjes de 1ste 3 mnd 90/200 gram per week aan. Ga lekker genieten en laat het komen zoals het komt. Je doet het echt goed. Ga jezelf maar eens na dat je na een soortgelijke start als bij de 1ste nu mooi wel zelf aan het voeden bent!!!!!Echt een pluim waard! Succes Ilse