Schoonmoeder...

Discussion in 'Zwangerschap' started by Martinelli, Mar 9, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Martinelli

Martinelli Actief lid

May 4, 2015
    352
    13
    18
    Hey Ladies,

Er blijft me iets dwars zitten, en daarom wil ik het even van me af schrijven...
    Mijn schoonmoeder is eigenlijk een lief mens en ik heb ook nooit echt problemen met haar gehad, we hadden wel alletwee een hele andere manier van denken.
    Andere manier van denken leverde nooit problemen op, tot nu zeg maar...
    Mijn schoonbroer en zijn vrouw hebben al 2 kinderen, waar zij als oma iedere maandag op doet passen.
    Daardoor heb ik al vaak kunnen zien hoe zij is als oma, en vaak vind ik d'r nogal lomp met die kids :cool: ze is dan zo luidruchtig dat ik er zelfs van schrik af en toe!
    Nou heb ik een beetje een aparte situatie, want er zijn nog 2 andere oma's!
    Uiteraard vind ik het handig om oma's te hebben die willen opassen straks, en mijn moeder heeft aangeboden om af en toe 's avonds en in de weekenden op onze kleine te passen zodat wij iets leuks kunnen doen.
    Mijn pseudomoeder (zo noem ik het maar ff) wil ook graag opassen, en dat is helemaal handig omdat ik op vrijdag en zaterdag werk! Zij zou dan de hele dag op vrijdag opassen!
    Nu wil mijn schoonmoeder ook opassen, of ja, daar gaat ze gewoon vanuit... Zij wil alleen op maandag opassen, maar dan ben ik zelf vrij en ga ik die dag dus zelf leuke dingen doen met mijn kind! Dus zij hoeft van mij niet op te passen (speelt ook wel mee dat ik haar geen leuke oma vind natuurlijk).
    Anyway, dat word nog wel een discussie dingetje...
    Wat ze nu steeds doet als ze me ziet, gaat ze aan mn buik zitten :x en ik hou er helemaal niet van als mensen zomaar aan me zitten, ik kan het al vervelend vinden als iemand mijn schouder aantikt zeg maar...
    De enige die ik genoeg vertrouw om zomaar aan me te zitten is mijn vriend, zelf mijn moeder laat het uit dr hoofd om me aan te raken!
    Maar niet schoonma... en als ik er iets van zeg, dat krijg ik expliciet naar mijn hoofd: MIJN KLEINKIND!
    Heel bezitterig, en dat schrikt mij nog verder af, zeker omdat je zoiets moet verdienen in mijn ogen!
    Mijn vader heb ik totaal geen contact mee, en dus word hij ook geen opa, die titel heb ik hem ontnomen omdat hij het niet verdient om opa te zijn...
    Al met al denk ik dat hier nog de nodige problemen mee komen, en ik hoop gewoon dat ze het een beetje kan laten rusten, dan komt er weer wat ademruimte...
    Sorry voor het hele lange verhaal, maar als je tips hebt over schoonmoeders en hoe daarmee om te gaan... graag!

2. sieppie

sieppie Niet meer actief

Hmmmm lastige situatie...
    Wat betreft het ongewenst aan je buik zitten, zou je ook terug kunnen doen. Even ongevraagd aan haar buik zitten. Zo kan ze voelen dat her niet prettig is.
    Verder heel duidelijk jouw grenzen aangeven en nog niet teveel kijken naar wat komen gaat. Tzt als de kleine er is, zie je wel weer hoe je er dan mee omgaat.

3. Freddel

Freddel Fanatiek lid

Mar 30, 2015
    1,305
    406
    83
    Wat ik doe als ik niet wil dat mensen mn buik aanraken is zeggen dat ik harde buiken krijg van aanrakingen. Als je zegt dat je buik heel gevoelig is en dat je een harde buik krijgt als mensen eraan zitten dan blijven ze er eerder vanaf dan wanneer je zegt dat je het niet fijn vindt..
    Om de een of andere reden vinden mensen dat een zwangerschapsbuik publiekelijk bezit is en je maar moet accepteren dat iedereen er aan wilt zitten.
    Meestal leg ik sowieso mijn handen om mijn buik zodat mensen niet echt ruimte krijgen om hun hand op mijn buik te leggen.
    Gewoon eerlijk zijn en een keer heel duidelijk zeggen ik wil niet dat je aan mijn buik zit kan ook helpen. Als ze dan zegt mijn kleinkind, zeg je mijn kind, mijn buik en mijn lijf, dus afblijven.
    Daarnaast vraag ik me af of je vriend hier niks van zegt.. Ik zou namelijk een serieus gesprek met mijn man hebben als zijn moeder zo tegen mij zou praten dat hij het voor mij moet opnemen..

4. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

Mar 2, 2015
    877
    1
    0
    Hoe om te gaan met schoonmoeders?
    Gewoon net doen alsof het mensen zijn :D

Als je het niet fijn vind dat er iemand aan je buik zit, dan zeg je daar toch wat van? Als iemand dan een brutaal antwoord geeft, dan zeg je toch dat het jou buik is? Kom op, een beetje voor jezelf opkomen hoor.

En kwa oppassen, tja ik heb nooit in de luxe positive gezeten dat ik teveel oppas oma's had. Maar ook daar zou ik gewoon kijken wat er nodig is. En als het op maandag niet nodig is, dan stel je voor dat de kleine 1x per maand op maandag naar oma gaat? Dan heb je dan ook lekker een dagje voor jezelf. Elke week lijkt me idd niet zinnig als je gewoon thuis bent.
    Of als je het helemaal niet ziet zitten dan zeg je toch gewoon dat je op maandag geen oppas nodig hebt?

5. Martinelli

Martinelli Actief lid

May 4, 2015
    352
    13
    18
    Nou, ik vind vooral dat ze ervan af moet blijven als ik dat zeg, en dat zou het niet nodig moeten zijn om te vertellen dat ik er harde buiken van krijg...
    Mijn eerste reactie toen ze zei MIJN KLEINKIND, was ook; mijn kind en mijn buik! En toen stond ze ook stom te kijken (inclusief iedereen die erbij was :D).
    En m'n vriend is die avond nog bij dr langs geweest, toen hebben ze het erover gehad dus ben ik benieuwd of het buikraken nu klaar is...

6. Givenchy

Givenchy Bekend lid

Jan 28, 2016
    873
    0
    16
    :D schitterend dit !! :D

Ik snap je helemaal hoor, ook geen haar op mijn hoofd die er aan denkt
    dat mijn schoonmoeder gaat oppassen..

Het lastige is dat je niemand voor het hoofd wil stoten, maar soms kun je maar beter eerlijk (en hard/bot) zijn dan de schijn blijven ophouden.

7. Martinelli

Martinelli Actief lid

May 4, 2015
    352
    13
    18
    Precies, en ik kan soms dingen zeggen op een manier zoals ik het eigenlijk niet bedoel en dan komt het er echt lomp uit...
    Maar we moeten het echt binnenkort over dat opassen hebben met dr, dit is niet handig idd :cool:

8. Tazzy

Tazzy Fanatiek lid

Aug 20, 2013
    1,364
    31
    48
    Nou heel logisch toch, je bent zelf vrij op maandag dus ga je zelf genieten van je kindje en kom je heus regelmatig op bezoek maar oppassen op een vaste dag is dus niet nodig, klaar!!;)
    En wat betreft het buik aanraken, idd gewoon duidelijk zijn dat je daar niet van houd.

9. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

Aug 17, 2015
    2,126
    405
    83
    Waarom zou je het met haar over oppassen moeten hebben? Op maandag heb je geen oppas nodig, einde verhaal. Als ze ernaar vraagt zou ik dit zeggen en verder valt er niks over te zeggen toch?

10. xElles

xElles VIP lid

May 24, 2013
    9,575
    2,232
    113
    Gewoon zeggen dat je je niet prettig voelt als er mensen aan je buik zitten. Ik vind het ook echt verschrikkelijk.
    Hoop idd voor je dat dat is opgelost nu. En anders gewoon blijven herhalen, kf lekker over haar buik gaan wrijven :D

Over het oppassen.. Als jij niet hoeft te werken hoeft je kindje ook niet naar de oppas.
    Mijn sm kan ook alleen op dinsdag oppassen. Ik werk dinsdags soms en in vakanties (leerkracht, dus best veel vakantie) ben ik dinsdags sowieso vrij.
    Zij wilde ook de dinsdag standaard oppasse, maar heb gezegd dat ik dat niet wil. Als ik thuis ben is mijn kindje ook thuis.
    Je zou wel bijvoorbeeld met vriendinnen af kunnen spreken op een dinsdag. Of zelf lekker gaan shoppen en dan je kindje naar je sm brengen. Maar gewoon imdat zij het wil en jij zelf thuis bent? Dat zou ik echt niet doen.

11. LiseTes

LiseTes Actief lid

Jun 25, 2015
    273
    0
    0
    join the club helaas ging mijn schoonmoeder compleet staan huilen als een klein kind toen ik zei dat ik dat niet wilde. (vervelende dingen gebeurd in het verleden waarvan ze op de hoogte is)
    ze begon te schreeuwen en te huilen dat ik haar niks gunde als oma en zij zo geen emotionele band kon opbouwen met het kind.

Heb uiteindelijk heel brutaal gezegd dat dat na de zwangerschap wel komt en dat ik er nu nog tussen zit en dit dus niet wil.
    vl gaf mij gelukkig gelijk.
    en heeft ook een keer gevraagd toen ze het daarna toch nog deed van uhh wat ben jij aan het doen?!?
    daarna is het gelukkig minder geworden maar zien we haar ook minder vind dat ook eenbeetje haar probleem.
    hoop voor jouw dat het ook op houd

12. Veera

Veera Niet meer actief

Ik snap het probleem niet zo, het is toch ook haar kleinkind en voor moeders met zonen is dat lastig want die zit niet in de buik van hun kind maar in die van schoondochter.
    En ze moet t verdienen? Wat een rare opmerking zeg

13. pandavliegen

pandavliegen Fanatiek lid

Jan 17, 2014
    3,675
    80
    48
    Mars

Ongewenst aanraken hoort gewoon niet. Schoonmoeder of niet.

Duidelijk zijn dat je niet wilt, jouw buik, jouw lijf!

En over het oppassen, aangeven wanneer je oppas nodig hebt, en dan verdelen onder de oma's. Als je maandag geen oppas nodig hebt, ja dan heb je dan niet. Zou het echt zo simpel mogelijk houden! En als alle drie de oma's op vrijdag willen oppassen, kunnen ze lekker in toerbeurten!

14. Veera

Veera Niet meer actief

Mijn collegas voelden zelf ongevraagd aan mijn buik maar ben daar dan ook niet zo'n zeur in. Ze voelen aan je baby en die zit toevallig in jouw buik.
    Neem ook niet aan dat schoonmoeder het hele bezoek aan haar buik zit?
    Het komt op mij niet over als een groot probleem eerlijk gezegd

15. pandavliegen

pandavliegen Fanatiek lid

Jan 17, 2014
    3,675
    80
    48
    Mars
    Serieus?! :$ ik vind het nogal schokkend eigenlijk. Ik vind het echt niet prettig als mensen ongevraagd aan me zitten om eerlijk te zijn. ik beschouw mijn lijf toch als mijn lijf en geen openbaar bezit Waar iedereen zomaar aan kan zitten.

Maar Gelukkig dat jij er geen problemen mee hebt!! Zal toch een beetje per mens verschillen denk ik :)

16. LiseTes

LiseTes Actief lid

Jun 25, 2015
    273
    0
    0
    Voor jouw geen groot probleem als mijn schoonmoeder de kans zou krijgen zat er aan geplakt.
    na ervaring met onzedelijk gedrag zou je er zelf misschien ook anders over denken.

17. harlene2014

harlene2014 Fanatiek lid

May 23, 2014
    3,426
    920
    113
    Haaglanden
    Ik moet er ook niet aan denken als mensen ongevraagd aan mn buik zitten. Ik schrik er soms van. net zoals mensen zeggen: laat je buik even zien! sjees alsof het allemaal nep is. te irritant.
    en wat je schoonmoeder betreft kan je t beste gewoon eerlijk zijn op een nette manier.
    Hier hadden we een discussie over een familie wieg waar elk kind en kleinkind in heeft gelegen. dat ding is zo gruwelijk lelijk! heb t eerlijk gezegd. Ze vond t niet erg en heeft zelfs voor ons de wieg gekocht die wij heel graag wouden!
    niet iets doen waar jij niet achter staat en daar heeft zij maar mee te dealen. net zoals jij t niet fijn vind aangeraakt te worden aan je buik. je kan een keer zeggen als de baby beweegt: wil je voelen?
    dat is al heel anders.

18. Martinelli

Martinelli Actief lid

May 4, 2015
    352
    13
    18
    Precies dit, bij mij is het echt een vertrouwenskwestie omdat ik in het verleden dus het een en het ander meegemaakt heb...

19. Martinelli

Martinelli Actief lid

May 4, 2015
    352
    13
    18
    Het is inderdaad wel een kleinkind van haar, in mijn buik...
    Mijn eigen moeder raakt mijn buik ook niet aan, omdat ze weet dat ik dat niet fijn vind...
    Als het kind straks geboren is, mag ze ermee knuffelen en alles, als het kind weer iets ouder is en dan aangeeft niet opgepakt of geknuffeld te willen worden dan ga je dat toch ook niet doen...

20. Zonnetje3

Zonnetje3 Niet meer actief

Ooow sorry hoor maar ben het met TO eens!! Als grootouders heb je geen plichten maar ook geen rechten. Ik ben helemaal voor een goede band tussen mijn kinderen en hun opa's en oma's. Helaas ook hier een schoonmoeder die weinig rekening kan houden met mijn grenzen, en ja op sommige punten houdt ik ook afstand!! Gelukkig raakt ze mij niet zomaar aan. Als ze het zou vragen zou ik het overwegen maar heel prettig vind ik het niet. Ik heb met haar ook niet echt een band, dus dat is dan lastig.
    Bepaalde zaken vist ze wel naar maar daar wil ik dan met haar echt niet over praten (tis ook een behoorlijke roddeltante), dus die boot houdt ik af.

Verder zorg ik ervoor dat ze dr kleinkind geregeld kan zien en vraag haar ook vaak als eerste om op te passen omdat ik weet dat ze het leuk vindt. Ik geef echter wel m'n grenzen aan. Kan wel haar kleinkind zijn, maar wij als ouders zijn leidend en ja daar hebben grootouders maar in in te voegen. Ga er ook vanuit dat zij hun eigen grenzen aangeven.

TO: als tip, blijf dichtbij jezelf en geef je grenzen aan! Is soms moeilijk maar wel doen! Anders kan het hoog oplopen!

Share This Page