Slokdarm beschadigd door spugen?

Discussion in 'Gezondheid' started by Eruanna, Mar 25, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

May 13, 2013
    1,082
    1,073
    113
    Even een vraag voor dames die ook lang en veel moesten spugen in de zwangerschap.
    Gisteravond moest ik weer heel erg overgeven, en sindsdien lijkt het wel of er constant een soort brok in m'n keel zit, of dat m'n keel nauwer is geworden ofzo. Klinkt heel stom zo, maar ik kan niks meer eten of drinken zonder dat het pijn doet in m'n slokdarm, en zelfs een poosje daarna geeft het nog een benauwd-achtig gevoel.
    Ik heb in twee eerdere zwangerschappen ook veel gespuugd, maar dit kan ik me niet herinneren. En ik ben nu nog "maar" zo'n vijf weken aan het overgeven, dus ik zou niet denken dat m'n slokdarm nu al beschadigd kan raken, toch? Op internet lees je veel verhalen over maagzuur dat omhoogkomt enzo, maar volgens mij is dit echt wat anders. Zijn er dames die herkennen wat ik bedoel? En ging dat toen weer over?

2. harlene2014

harlene2014 Fanatiek lid

May 23, 2014
    3,426
    920
    113
    Haaglanden
    Hoi! Ik heb ruim 18 weken elke dag overgegeven. Het gevoel dat je omschrijft herken ik wel. Ik denk dat je slokdarm gewoon soort van beurs is. Voelt soort van rauw. Alsof er wat zit. Je kan er niks aan doen denk ik. Opgegeven moment spuugde ik gal en bloed maar daar kon ook niks aan gedaan worden. Kwestie van uitzitten denk ik maar. Hoop dat 't snel op houd meid!

3. ffff

ffff Bekend lid

Oct 9, 2012
    911
    545
    93
    Ik had het laatst al na een suf buikgriepje van een paar dagen! Heeft wel 3-4 weken geduurd voor het weer helemaal normaal was. Inderdaad 'brok in de keel' gevoel.. Ook nooit eerder gehad.

4. Billy60

Billy60 Niet meer actief

Ik herken de brok in mn keel alleen van het maagzuur. En als ik daar niets tegen neem, ga ik daarvan kotsen. Ik voel weinig echt brandend maagzuur, maar weet wel zeker dat de brok daarvan komt. Misschien gewoon een wat er tegen nemen, tegen maagzuur, en kijken of het weg gaat?

5. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female
    ik heb 60 maal per dag gespuugd tot 22 weken tijdens mijn vierde zwangerschap, ik had maagirritatie en slokdarm beschadiging, bij mij deed het echt onwijs veel pijn in de slokdarm met spugen, er kwamen ook dikke bloedklonters mee omdat de maag geirriteerd was en de slokdarm beschadigt was.

ik heb een paar weken 40 mg ompeprazol gekregen en de laatste weken van de zwangerschap 20 mg hiermee ging het na een week al een stuk beter en minder pijn met spugen en het bloed verdween ook.

brok in de keel herken ik wel, maar niet echt zozeer van het beschadigen van de slokdarm, dat was toch echt een ander (pijnlijk) gevoel, ook na dien dat eten en drinken pijn deed en zelfs gewoon zo slikken.

misschien inderdaad wel wat beurs ofzo ? geen idee waar die brok in de keel vandaan kwam.

6. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

May 13, 2013
    1,082
    1,073
    113
    Bedankt allemaal voor jullie reacties. Toch "fijn" dat het kennelijk normaal is en ook weer over kan gaan. En als het blijft, kan ik idd eens maagzuurremmers gaan proberen, maar in de vorige zwangerschappen voelde dat toch "anders".

Ik schrik er wel van dat je dit gevoel al kan krijgen van een paar dagen spugen! Dat het na 18 weken ofzo niet langer goed gaat, dat snap ik wel. Maar zo snel had ik niet verwacht. Ik houd m'n hart vast; bij de eerste duurde het spugen tot 18 weken en bij de tweede tot 16 weken, dus ik heb waarschijnlijk nog wel even te gaan... (zit nu op ruim 9 weken zwangerschap)

7. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Zo vaak moeten overgaan hoort echt niet bij de 'normale' klachten! Ik schrik er altijd zo van wat mensen nog normaal vinden! Ik zou hier mee naar de huisarts gaan. Die kan anti-misselijkheidmedicijnen en idd maagbeschermers voorschrijven. Je kunt hier echt je slokdarm mee beschadigen en dat is niet handig. Daarnaast levert zo veel spugen ook gezondheidsproblemen op (je krijgt te weinig voeding binnen, kunt makkelijk uitdrogen en je electrolyten raken uit balans).

8. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

May 13, 2013
    1,082
    1,073
    113
    Ik heb al Emesafene en gembercapsules, en ik houd mezelf in de gaten. Ik weet van de vorige zwangerschappen wel waar ik op moet letten qua voeding etc, en ik trek wel aan de bel als het mis gaat hoor... Maar die slokdarmbeschadiging was "nieuw" voor mij, dat dat al zo snel kon gebeuren. Gelukkig is het sinds mijn eerste post niet meer verergerd, anders zou ik idd wel naar de huisarts zijn gestapt. Maar soms heb je meer aan tips van andere moeders dan aan tips van een huisarts die al snel denkt "ach, ze is zwanger - na negen maanden zal het wel beter gaan". Maar bedankt voor het meedenken hoor!

Share This Page