Onze kleine meid is bijna 8 maanden en krijgt tot nu toe nog volledige BV, aangevuld met fruit, brood en avondeten. Dit is ongeveer haar schema (ik voed op verzoek dus niet altijd precies zo qua tijden, wel qua wat ze eet etc.). ca. 7.00 BV ca. 9.00/9.30 BV + half broodje (sinds kort broodje als ontbijt ook) 10.30/11.00 fruithapje (halve appel, banaan, peer of potje) met paar slokjes water 12.00/12.30 broodje (varierend van 1/2 tot 1) met boter en/of iets erop (appelstroop, smeerkaas, smeerworst, jam) + BV ca. 15.30 tussendoortje (babykoekje, soepstengel of rijstewafeltje) + roosvicee paar slokjes ca. 16.00 BV ca. 17.30 avondeten (vers of half potje), slokje water erbij en soms paar hapjes yoghurt ofzo 18.00 BV ca. 20.00 BV Nogmaals de tijden varieren maar ze krijgt zeker nog 6 x per dag BV. Sinds paar weken is ze ook weer geregeld 's nachts wakker en ik geef haar dan vaak ook BV zodat ze snle weer slaapt (eigen belang . Heb wel het idee dat ze steeds iets meer vast voedsel gaat eten maar nog niet echt minder BV gaat drinken Hoe pak je dit aan? ik wil nu eindelijk wel eens gaan afbouwen en ik heb begrepen dat je vanaf 8 mnd dit ook goed kan doen omdat ze dan meer voeding uit het vaste voedsel gaan halen. Belangrijk punt hierbij is dat ons meisje geen flesjes drinkt (vandaar ook zo lang al BV!). Ik ga vanavond een pyama papje proberen en kijken of ze dan weer beter doorslaapt. Ze eet wel goed van lepeltje. Hebben jullie tips hoe ik de BV kan gaan afbouwen? wat is een handig schema voor een baby van 8 mnd, wat wanneer eten? Overigens groeit ze goed, verwacht dat ze iets van 9,5 weegt en tegen de 74 cm aan zit nu. __________________
Ik ben de ochtendvoeding (bij het wakker worden) de middagvoeding (bij de boterham) en de 'inslaapvoeding (bij het naar bed gaan in de avond) behoorlijk lang blijven geven. De rest van de dag gaf ik haar elke keer iets te eten als ik het gevoel had dat ze honger kreeg. In de ochtend was dat fruit, in de middag vaak een soepstengel of rijstwafel. Mijn dochter dronk ook absoluut niet uit de fles. Ik zou dus proberen die van 9.00/9.30 uur te laten vervallen, bij het broodeten dus. Die van 16.00 uur tussen het tussendoortje en de avondmaaltijd in en die van 18.00 uur, na de avondmaaltijd. Op een gegeven moment verviel de middagvoeding bij het brood eten, ik bood toen elke keer halfvolle melk aan in een tuitbeker. Daarna de avondvoeding bij het naar bed gaan, dan gaf ik haar een schaaltje yoghurt, van die Griekse, die is lekker dik en hapt makkelijker weg als dunnen yoghurt. Als laatste verviel de ochtendvoeding, ik schoof dan het brood eten naar voren en gaf bij haar brood halfvolle melk. Ik heb mijn dochter totaal 15 mnd gevoed.
Dank voor je snelle reactie. Dat klinkt allemaal goed hoe je het hebt aangepakt. Vanaf wanneer mogen ze gewone halfvolle melk dan? ik vind het allemaal zo vaag wat wel en niet mag en vanaf wanneer. Welke richtlijnen heb jij daarvoor gebruikt?
Ik ben vanaf 10 mnd halfvolle melk gaan aanbieden. Ik zou in jou geval de bv bij het middageten als laatste laten vervallen. Die kan je dan rond 10 mnd vervangen door halfvolle melk. Die van 9.00/9.30 maakt niet zoveel uit ivm vervangende zuivel, want ze heeft daarvoor haar ontbijtbv gehad. Die van ongeveer 16.00 is goed op te vangen met diksap oid bij het tussendoortje en die van de avondmaaltijd matcht weer met de bv die je geeft voor het slapen gaan.