Beste verloskundige, Vandaag ben ik naar de VK geweest voor controle. Ben nu 28 weken en 5 dagen zwanger van ons eerste kindje. Morgenochtend moet ik direct naar de echopraktijk bellen om zo snel mogelijk een groeiecho te maken omdat de VK vond dat de baarmoeder klein is en het kindje voelde ook niet erg groot had ze het over. De fundushoogte is 24 cm en anat (anatomie?) N+2. De bloeddruk was goed: 117/66. HB: 7,6 Mijn BMI is 19,3. Dat lijkt dus allemaal in orde. Ik rook niet en drink niet en heb geen last van stress oid. Verder ben ik nu totaal bijna 9 kilo aangekomen tijdens de zwangerschap. Hoe kan het dan toch komen dat het kindje/baarmoeder te klein lijkt? Ik maak me een beetje zorgen, een groeiecho doen ze toch niet zomaar?
Hallo, Nee een groeiecho doen ze inderdaad niet zomaar, de kleine loopt op de hand achter op de groei. Ze willen dit met de echo ook bekijken want op de hand kan het anders aanvoelen dan met de echo daarom wordt er een echo gemaakt. Niet alle kinderen zijn bij de geboorte 7 pond er zijn ook 5 pond baby's, dat is niet erg en mag maar die kleine moet wel goed blijven groeien en dat jou verloskundige even per echo beoordelen. Groetjes Ineke