Klopt de termijn wel? Verkeerd berekend door verloskundige?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Kangerootje, 5 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kangerootje

Kangerootje Fanatiek lid

24 dec 2013
    3.291
    1.491
    113
    Vrouw
    Ha meiden, een vraag voor de kenners:

Ik heb gisteravond mijn eerste echo gehad!! Oh, ik was zo zenuwachtig! Ik liep binnen bij de verloskundige en had eerst een gesprek, vervolgens probeerde ze via mijn buik een echo te maken.
    Het was verschrikkelijk, want ze heeft wel 5 minuten in mijn buik staan prikken en draaien, en ze zei steeds: ''Ik kan het niet zo goed zien''. Daarom wilde ze een inwendige echo maken.
    Wat was ik zenuwachtig zeg, ik dacht echt; misschien zit er wel niets...

Vervolgens heeft ze een inwendige echo gemaakt, en ze kreeg wel een iets beter beeld, maar nog steeds was het kindje niet zo goed te zien. Ze zei wel dat ze een hartje zag kloppen, maar liet ons dat niet zien. Ze heeft het kindje opgemeten en zei dat ik 8w en 5d zwanger was, dus veel korter dan ik dacht! (Ik dacht ongeveer 9w en 5d)
    Ik was erg verbaasd en zei dat ik al heel vroeg een positieve test had. Ze zei dat het vaker voorkwam, maar dat ze nu nog geen zekerheid kon geven.
    Daarom over 1,5 week weer een nieuwe echo om de echte termijn te bepalen...

Ik vind het wel vreemd; aangezien ik volgens haar dit keer dus een cyclus had van 35 dagen, en een eisprong heb gehad op dag 21. Maar: ik testte op dag 27 al positief; dat zou dus 6 dagen na de eisprong zijn!! Dat kan toch helemaal niet, aangezien de innesteling 6 dagen na de eisprong pas plaats vindt?!
    (Wel heb ik met een vroege kruidvat 2 voor 5 getest)

2. Miffy82

Miffy82 Bekend lid

30 aug 2011
    609
    0
    0
    Wat apart dat ze het nog niet goed kon zien met deze termijn. Ik heb al 2 echo's gehad en het was echt heel duidelijk te zien hoor. Wel inwendig. Maar het is ook net hoe je baarmoeder ligt. Ik hoop dat jullie volgende keer een prachtig kindje te zien zullen krijgen!

3. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik heb wel eens gehoord van mensen die met 9 of 10 dpo (days past ovulation) al een streepje testen, dus dan zou je een dag of 3/4 verder zijn dan je verloskundige denkt, maar minder ver dan je zelf denkt. Ik hoop voor je dat dat het is en dat het gewoon goed zit!

4. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Wat een vervelende ervaring moet dit zijn geweest voor je.
    Ik begrijp niet dat ze niet direct een inwendige echo maakte eigenlijk. Dat is vrij standaard voor de 12 weken.
    Ik begrijp ook niet waarom ze je geen kloppend hartje liet zien :(
    Heb je wel een foto gekregen van je kindje?

Wat betreft de termijn. Die kan nog veranderen. Ik werd biij de termijn echo 5 dagen vooruit gezet tov de echo's die ik 3 weken en 5 weken daarvoor had gehad.

Dat er een hartje klopte is in ieder geval al heel goed nieuws!

Wat betreft het vroege testen: mijn vriendin testte na 7 dagen positief met CB digitaal. Er zijn altijd uitzonderingen op de regel ;)

5. Aiseria

Aiseria Bekend lid

22 jul 2014
    876
    3
    16
    Ik heb met ongeveer 8,5 weken een uitwendige echo gehad én ik was volgens de verloskundige toen ong 7+4.
    Compleet onzin dat het direct inwendig moet, met die termijn kan je heel goed uitwendig al van alles zien met goed apparatuur. Bij mijn eerste echo kon ik alles al heel duidelijk zien zitten.

@Kangerootje, bedenk je vooral dat ze met zo'n vroege termijn echt nog niks kunnen zeggen over de exacte termijn. Bij mij bleek uiteindelijk met de 12 weken echo dat ik toen op 11+4 zat, tussen mijn originele (toen 12+3) en de eerste schatting van de verloskundige (die dag 11+0) in.

Heel vervelend dat ze het hartje niet liet zien, maar wel goed om te horen dat het hartje goed klopte. Ik zou echter wel nog opbellen om de gang van zaken met haar te bespreken. Ik ben zelf met een goed gevoel weg gelopen van de eerste echo, maar was dit anders dan had ik het er niet bij laten zitten. Uiteindelijk moet je je wel prettig voelen bij jouw verloskundige.

6. Kanarie

Kanarie Fanatiek lid

14 mrt 2014
    1.524
    1.570
    113
    Zuid-Holland
    Had ik ook, ik wist precies wanneer ik mijn eisprong had gehad en werd ook 5 dagen teruggezet bij de 2e echo. En ik testte ook op 10 dpo al positief met een cb.

Achteraf gezien was ik bij de 1e echo nog maar 5.6 weken zwanger en zagen we geen vruchtje, bij de 2e echo 6.6 weken zwanger en zagen we wel een kloppend hartje.

Blijft een 'raar' iets, het menselijk lichaam ;)

7. Kangerootje

Kangerootje Fanatiek lid

24 dec 2013
    3.291
    1.491
    113
    Vrouw
    Bedankt allemaal voor jullie reacties..! Ik wacht maar af; de 15e van deze maand heb ik weer een echo.
    Ik vond het ook echt jammer dat ze het hartje niet heeft laten zien, ze zei wel dat deze klopte. Later vroeg ik nog: maar het hartje klopte dus wel? Zei ze: ''Oh, helemaal vergeten het je te laten zien, maar het zit goed''

8. Kangerootje

Kangerootje Fanatiek lid

24 dec 2013
    3.291
    1.491
    113
    Vrouw
    Zie hier de foto van mijn kleine wiebeltje :D
    Links het hoofdje

Bijgevoegde bestanden:

9. Muis87

Muis87 Bekend lid

20 jan 2014
    824
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier ook heel vroeg al positief getest, 6 dagen na de eisprong een duidelijke streep. En ik was vanwege temperaturen en ovulatietesten echt heel zeker van wanneer de eisprong was. Soms heb je er van die turbo-eitjes tussen zitten :p.
    Echte berekening van hoe lang je zwanger bent krijg je pas bij de termijnecho rond de 10 weken. Kan best dat je dan weer een paar dagen of zelfs een week voor of achteruit gezet worden. De ene verloskundige meet ook ruimer dan de andere verloskundige wat met deze vroege termijn ook al snel een dag of 4 a 5 kan schelen. Dus niet druk maken, je had een hele goede echo, beter nieuws kan je nu nog niet krijgen met deze termijn.

10. Aiseria

Aiseria Bekend lid

22 jul 2014
    876
    3
    16
    Ja zeker een raar iets, ik had mijn eisprong getest én gevoeld en toch uiteindelijk een paar dagen terug gezet. De verloskundige zei dat er ook nog een trage innesteling van toepassing kon zijn of zoiets, ach ja. Ondertussen op de officiële telling alweer bijna 18 weken :p

11. Kangerootje

Kangerootje Fanatiek lid

24 dec 2013
    3.291
    1.491
    113
    Vrouw
    Bedankt voor je berichtje, fijn om te horen dat jij het ook had! Dat stelt me wel gerust... Ik ben ook heel dankbaar dat het tot nu toe goed zit en kijk heel erg uit naar de nieuwe echo?

12. Lindsey89

Lindsey89 Bekend lid

30 sep 2012
    559
    101
    43
    Ik heb dit ook gehad, helaas werd er een week later een MA geconstateerd.
    Vondt het toen ook heel vreemd dat ik een week werd terug gezet, dat zou toen betekent hebben dat ik al na 2.5 weken positief heb getest.
    Het is en blijft natuurlijk gokken, met de termijnecho zul je meer weten..

13. Pipo30

Pipo30 Fanatiek lid

31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Dit is pas complete onzin,je bovenste stukje....Als echoscopiste leer je dat je voor de 12 weken een inwendige echo maakt.Waarom zou dat zo zijn,denk je?

14. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Bij mijn vorige zwangerschap heb ik geen een inwendige echo gehad.. ik had met 7, 9, 10, 11 en 12 weken een echo gehad!
    Dus het kan prima!

Wat betreft je termijn, ik zou je daar niet zo druk ommaken.. je mag over anderhalve week al terug komen, dan kan ze het beter zien!

15. godblessed

godblessed Bekend lid

11 mei 2014
    741
    0
    0
    studeren
    Gelderland
    Ik test ook altijd eerder dan het officieel zou kunnen tot een Gynaecoloog zei dat kan geloofde de verloskundige het pas.Het is maar net hoe snel je Hcg aanmaakt hier reageer ik ook op erg op hormonen denkbdat die 2 dingen met elkaar te maken hebben.

En kijk maar naar mijn banner het hoeft niks negatiefs te betekenen wel zou ik aangeven aan haar dat je volgende keer wel het hartje ook goed wilt zien.

16. Lovemykids4

Lovemykids4 Niet meer actief

Hier hebben ze ook verkeerd gerekend kwa echo.
    Ik heb 29 maart een mk gekregen met 9 weken.
    13 april had ik mijn eisprong.
    Heb ovulatie testen gebruikt dus is 100 % zeker.

Als je dan uitreken ben ik dus officieel 4 januari 2015 uitgerekend.
    dat komt echt uit alle berekeningen.

Volgens de termijn echo van 10 weken wad ik ineens verder wat dus niet kan.
    En bij de groei echo's blijft het aangeven 19 november 2014 dat ik was uitgerekend.
    klopt dus gewoon weg niet.

kleine meid loopt zo voor in groei dat gewoon van heel die datum niets meer klopt.

Ik weet zelf zeker dat ik 4 januari ben uitgerekend.
    Kan ook niet anders na die mk en Ovulatie testen/eisprong .

17. Drieka

Drieka Niet meer actief

Je kan terug gezet en vooruit gezet worden inderdaad.

Toen wij gingen voor de eerste echo dachten we 8w1d te zijn, ik weet 100% zeker 4 of 5 Juli mijn eisprong te hebben gehad want had 4 Juli een positieve ovulatietest en heb toen geklust met mijn man, daarvoor 1 maand niet.
    Ik werk bij de eerste echo al direct 5 dagen vooruit gezet en volgend de verloskundige was mijn eisprong gewoon 5 dagen eerder ondanks dat ik zei dat ik toen gewoon geen seks heb gehad en het dus niet kon bleef ze dat volhouden, ik denk tja hoor, een gevalletje onbevlekt ontvangen zeker ;)

Dus het kan beide kanten uitgaan, helaas ben jij dan een weekje terug gezet, jammer dat ze je het hartje niet heeft laten zien en horen :(

Ik kreeg ook de eerste echo inwendig ondanks dat ik eerder aangaf dat liever niet te willen bleef ze erop staan dus toch maar gedaan.

18. Babyliz

Babyliz Fanatiek lid

4 feb 2011
    1.038
    0
    36
    NULL
    Het meten is ook lastig en kan zomaar wat afwijken. Wij wisten dmv IVF zeker hoe lang ik zwanger was, maar toch week het af bij de vroege echo's en bij de termijnecho scheelde het ook nog een paar dagen;)

19. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Dit is zeker niet zo hoor ;) Heb alleen maar uitwendige echo's gehad. Met 6.5 weken al: was perfect te zien. Ze zeiden eigenlijk zelden een inwendige echo te maken omdat het gewoon goed te zien is als je goede apparatuur hebt in principe. Al helemaal kolder om met ruim 11 weken nog een inwendige echo te maken als het uitwendig ook prima te zien is.

Maar TS. Probeer je geen zorgen te maken! Voor nu zag het er verder ok uit, houd je daar aan vast. Zelf twee keer een week teruggezet, maar ging allemaal prima.

20. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Helemaal kwalijk. Wat is de moeite om het eerst uitwendig te proberen? Kun je daarna altijd voorstellen het nog inwendig te doen omdat het niet goed te zien is of helemaal niet.

Deel Deze Pagina