Hallo! Mijn zoontje is vandaag 10 dagen oud. De borstvoeding ging prima! nu is de kraamzorg weg en vind ik het minder gaan. Ik wil hem om de 3uur voeden, maar heel vaak wil hij maar 5 minuten en dan valt hij of in slaap of hij houdt er gewoon mee op. Ik krijg hem er dan niet meer aan. Dit vind ik een vervelend gevoel omdat hij dan 3uur later pas weer wat krijgt. Als ik hem eerder wat geef is het ook maar vaak voor eventjes. En dan ben ik bang dat zijn hele ritme door de war komt. Gisteravond heeft hij met de voeding van 21uur een half uur gedronken dat is best lang voor zijn doen. Hoe kom ik erachter of hij toch wel genoeg binnenkrijgt? ik kan het namelijk niet echt geloven dat hij elke keer na zokort al stopt met zuigen. Hij heeft trouwens af en toe wel de hik, houdt dit in dat hij genoeg gedronken heeft? Alvast bedankt voor het antwoord!
Hallo, Allereerst gefeliciteerd met je zoontje! 10 dagen al weer. De kraamverzorgende heeft je vast verteld over het fenomeen regeldagen. De eerste is op ongeveer de 10 de dag. Als je dacht dat er een ritme was dan is dat op die regeldag zoek. Hij wil dan elk uur wel een slokje met als enig doel jouw productie op te krikken aan zijn verhoogde behoefte. Voor ik echt op je vraag kan ingaan wil ik eerst wat extra info van je hebben. Hoe gaat het met het gewicht van je zoontje? Kan je beschrijven hoe de voedingen verlopen? Zie je een overgang in zuigfrequentie? Hoor je hem klokken? Hoe is het met zijn plas en poep luiers? Hoeveel voedingen geef je hem per 24 uur? Wordt hij zelf wakker voor de voedingen? Wanneer leg je hem aan, op bepaalde tijden of let je op voedingssignalen,en als je dat doet bij welk signaal leg je hem aan? Geef je hem 1 of 2 borsten? Later meer, Ilse
Hallo ilse toevallig belde het cb en kwam de wijkverpleegkundige langs strax om hem te wegen nadat ik verteld had dat hij zo gauw stopt met drinken. Wat blijkt? hij weegt nu 3920 terwijl hij afgelopen zaterdag 3620 woog. Dus in 4 dagen tijd 300 gram aangekomen. Hij zat zowieso met 5 dagen al over zn geboortegewicht heen dus dat zit wel goed. Hij krijgt 7 soms 8 keer voeding per dag. Om de 3uur, soms laten we die van half 12 's avonds zitten en dan geef ik hem wat als hij 's nachts begint te huilen. Verder verschilt het qua tijden een beetje. Meestal 6u - 9u - 12u - 15u- 18u - 21u en dan soms om 23.30 (alleen als hij huilt) en dan 's nachts 1x Ik hoor hem wel klokken als hij drinkt. Soms een hele poos niet en dan ineens wel weer. Sinds n dag of 2 valt hij dus na ong. 5 minuten in slaap. Hij heeft zeker wel 6x plas/poepluiers dat gaat volgens mij goed. Hij wordt niet altijd wakker voor voedingen. Overdag moet ik hem vaak wakker maken en dan wil het vaak ook niet echt en valt ie in slaap. Overdag probeer ik de tijden aan te houden. 's Nachts voedt ik als hij huilt. Overdag wil hij vaak buiten de tijden die ik hierboven typte vaak ook nog de borst voor n paar minuutjes. Die geef ik dan omdat hij op de normale tijden maar zo kort drinkt. Ik probeer beide borsten af te wisselen, vaak lukt maar 1 borst. Bedankt voor je antw! xx
Hallo , Als ik lees hoeveel hij is aangekomen en dat je hem hoort klokken dan mag je aannemen dat de voedingen goed verlopen. Het kan, wanneer kindjes effectief drinken, dat ze met 5-7 minuten klaar zijn. Meestal komt hebben die moeders ook redelijk wat melk, die stroomt makkelijk en ze laten zich als het ware even vollopen. Ze groeien als kool. Als je nagaat dat de eerste periode een gewicht van 90-200 gram per week normaal is dan is 300 in 4 dagen ruim. Met BV is dat niet erg! Vaak komt dit voor bij moeders met veel melk. Wat je dan vaak ziet is dat kindjes na de voeding nog wel zuigbehoefte hebben waardoor ze soms na de voeding nog erg kunnen zoeken en zuigen op de knuistjes. Je schrijft dat hij regelmatig hikt. Dat kan te maken hebben met een snel TSR. Hij moet als het ware tegen de stroom opklokken (stel je voor dat je loslaat.....) Maak je niet te druk over schema's en ritme. Ieder kindje krijgt wanneer hij daar klaar voor is een eigen ritme. Dat hoeft niet perse om de 3 uur te zijn. Ik zalje nog een stukje mailen over hormonen die vrijkomen tijdens het voeden die maken dat kindjes in slaap vallen. Wellicht herken je daar nog wat in. Succes Ilse