Weet iemand dit? Is het een standaard protocol om bij een volgende zwangerschap proluton injecties te krijgen? Mijn jongste is geboren bij 27 weken, hoop deze baby wel wat langer in buik te kunnen houden.
Ik krijg ze nu sinds 4 weken en op het formulier omcirkelt de gyn of je in het verleden spontane weeën of gebroken vliezen hebt gehad. Anders is het niet nodig denk ik. Ligt dus ook mede aan de oorzaak, voor bijv. een zwangerschapsvergiftiging worden andere maatregelen genomen.
Wanneer kom je daarvoor in aanmerking? Ik ben 2x bevallen met 33 weken (oudste met 33.3 en jongste met 31 wk geremd en met 33.5 geboren)
Dan kom je er voor in aanmerking. Overleg even met je gyn. Het is in principe als je voor de 34 wkn bevallen bent. Vanaf week 16, iedere week een injectie.
Ze hebben het er nooit over gehad nu ook al weet harde buiken, en werd gister gewoon tegen me gezegd "tja voor de 24 wk kunnen we niks voor je doen..."
Ik zou maandag bellen! Dat je de proluton injecties wilt! Het maakt je buik rustiger. Het is niet erg als je er het later mee begint dan 16 weken, heb ook wel eens gelezen dat sommigen met 18 wkn starten Wel heel raar dat jou gyn je het niet heeft aangeraden!
bij de 1e spontaan gebroken vliezen, weeën remmers gekregen maar paar uur later was ze er. 2e met 37 weken geboren, had wel volledig bedrust. Had bij haar al vroeg (met 15 wk) harde buiken. Ze had een hartafwijking en mocht absoluut niet te vroeg komen dus volledig bedrust. 3e ook weer zo vroeg harde buiken, halverwege de zws in rolstoel beland als ik naar buiten ging. Lopen zorgde voor harde buiken en die hadden ook effect. uiteindelijk met 31 weken aan de remmers en longrijping. En met 33.4 braken mn vliezen en dag later kwam het toch op gang. Nu ben ik dus wel "hoog risico" en moet ik er maar vanuit gaan dat deze ook rond dat termijn komt. Nu weer al harde buiken en ze zeggen dat ze niks kunnen doen. Alleen met echo mn bmm controleren. Verder moet ik maar afwachten wanneer deze komt. Ik ben doodsbang dat deze voor de 33 wk komt. kan nu niet zoveel rust nemen, heb er 1 van 10 mnd rond kruipen. En ben heel snel weer zwanger geraakt. niet bepaald goed lijkt mij Gyn zegt alleen maar "tja je weet wat je kan verwachten " en toen ik zei dat ik bang ben dat deze nog eerder komt was het "nou dan moet je naar een ander ziekenhuis om te bevallen..je weet wanneer je moet bellen.." Tja daar heb ik niks aan! bacterie heb ik niet en blaasontsteking ook niet
Wat is dat voor een belachelijke gyn! Je hebt absoluut recht op de injecties. Het medicijn is bij de Nederlandse apotheek nog niet goed gekeurd en moet dus via de Europese apotheek besteld worden. Je moet daarom zelf tekenen dat je het wilt gebruiken. Je verhaal (vwb vroeggeboortes) had het mijne kunnen zijn. Steeds harde buiken, bloed verlies en te vroeg bevallen. Baarmoederhals metingen doen ze gelukkig wel bij je. Het lijkt af en toe net of artsen een kind pas prematuur vinden, als je onder de 32 wkn bevalt. Hier bevallen met 36,34,32 wkn. Hopelijk dit keer niet 30... Maar hier wordt het ook vaak beetje weg gewimpeld. Word wel serieus genomen hoor maar opmerkingen als 'je hebt ervaring' 'weet wanneer je moet bellen' en '32 wkn is al een mooie termijn' hoor ik ook regelmatig.
Ja ze doen er zo makkelijk over.. maar onze jongste heeft echt veel last gehad van zijn prematuriteit Hij was heel erg overprikkeld Was wel snel thuis Gelukkig (met 36.0) omdat wij heel erg achter de artsen "aanzaten". Oudste had veel meer problemen, kon niet drinken, zichzelf niet warm houden en bloed transfusie gehad. Die lag 5 weken in t zh. ik zit er niet echt op te wachten straks paar weken dagelijks in t ziekenhuis te zitten met een kind van net 1.
Ik vraag me wel eens af of ze er echt zo laconiek onder zijn of dat ze zo doen zodat wij niet te veel gaan zenuwen. Gelukkig hebben wij nu een hele fijne gyneacoloog. Overigens heeft onze jongste (even afkloppen) de minste problemen terwijl zij het vroegste geboren is. Maar de ziekenhuis tijd is drama met kleine kinderen thuis. Onze tweede werd geboren toen de jongste nog geen 13 mnd was. Toen viel het me mee, de oudste had her besef nog niet echt. Toen de derde geb werd was het lastiger. De oudste twee misten mama en waren heel erg uit hun doen (overgeven etc). Ik zou maandag echt je gyneacoloog bellen en ik zal voor je duimen dat dit kindje een stuk langer in je buik mag blijven zitten.
Super. Zag net op fb van kleine kanjers dat iemand nog 2 ampullen aanbiedt omdat zij toch te vroeg bevallen is. Misschien iets voor jou?
Dat weet ik niet, ze moest nog 2 injecties en volgens mij krijg je de laatste op 37 wkn. Dus denk dat ze is bevallen met 34/35 wkn?! Zoiets.
Ik gebruik nu voor de tweede keer proluton. Ik kreeg ze de eerste keer tot 34 weken en nu kwam ik uit op 33 +4 waarop ik de laatste injectie kreeg. Niks lijkt er nog op dat mijn baby snel zal komen. Bij mij was het wel standaard dat ik dit kreeg. Wel met mijn toestemming uiteraard. Gezien er geen oorzaak van mijn eerder vroeggeboorte is gevonden viel dit binnen het protocol van deze en mijn vorige zwangerschap.