hoi mama's (en / of papa's) mijn zoontje is nu bijna 7 maanden, en heeft vorige week het weekend in het ziekenhuis gelegen ivm uitdroging door het rotavirus... hij is nu al ver opgeknapt maar het kleine beetje ritme wat hij had is hij nu dus helemaal kwijt! doorslapen is er dus ook al niet meer bij.... vanaf afgelopen weekend is hij begonnen met opvolgmelk, en na een week geen fruit of groente te hebben gehad, ivm het ziek zijn, ben ik ook daar weer mee gestart. hij drinkt trouwens nutramigen voor kma. wat ik ook doe, de kleine man heeft echt totaal geen ritme... soms slaapt hij van 22:30 tot 8:30 zonder fles of wakker worden, en gister redde hij het niet eens van 23:30 tot 4:30.... hij komt steeds op andere tijden, die ik echt wel probeer vast te zetten maar ja als hij om 4:30 nog een fles WIL hebben dan krijg ik er om 7uur niks in... dan krijgt hij pas om half tien honger. en vervolgens kom ik dan met de andere voedingen en potjes totaal niet uit. ook zn potjes willen de ene keer wel en de andere keer totaal niet. maar waarschijnlijk ook doordat hij geen ritme heeft. het is ook niet echt een grote eter, nooit geweest, maar zo is het echt geen doen. kan iemand mij misschien tips geven hoe ik in hemelsnaam een beetje routine in zijn voeding en slaap patroon krijg? en kan iemand me vertellen hoeveel opvolgmelk hij minimaal en maximaal mag hebben per dag? ik zou hem ook graag eens brood laten proeven maar ja ik heb liever dat de rest van zn voedingen een beetje op de rit zijn. voordat hij ziek werd kwam hij meestal om 8:30 voor zn eerste fles, dat was zo ongeveer het enige vaste eetmoment. maar als ik hem én fruit én groente wil geven is de dag te kort om het er allemaal in te krijgen. als hij zn fruithapje goed eet dan zit er tussen zn 1e en zn 2e fles ruim 5 uur. dus misschien kan ik dan beter over op de 3 flessen.... maar hoe????? nou t is een heel verhaal geworden, hoop dat iemand er nog wijs uit kan en mij wat tips en adviezen wil geven, een voedingsschema is ook van harte welkom! alvast thnx! groetjes mama van justin!
Heel lastig! Van opvolgmelk mag hij 500cc hebben, ik weet eigenlijk niet precies het maximum, maar is wel minder dan melk nr 1 (1000cc). Ik dacht 800cc maar dat weet ik niet zeker (staat het niet op de verpakking trouwens?). Opvolgmelk vult meer en heeft een andere samenstelling dan nr 1. Als hij snachts wakker wordt, weet je zeker dat het dan is van de honger? Misschien heeft ie ook geborgenheid nodig? Niet zo heel raar na zn ziekenhuisopname? Op zich hebben baby's van die leeftijd die flesvoeding krijgen geen nachtvoeding meer nodig? Misschien kun je proberen een fles water te geven? Desnoods met 1 of 2 schepjes melk erin voor de smaak? Hij zal dan smorgens wel honger hebben maar dan zit je in het ritme. Wat ik deed was toch zoveel mogelijk vaste tijden aanhouden. Wel met een marge van een uur ofzo. Dus voeden om de 3/4 uur. Huilde hij eerder dan wist ik bijna zeker dat het niet van de honger kwam. Dan het vaste eten: met brood zou ik pas starten als je een beetje op de rit zit qua flesvoeding. Potjes:... hoeveel melk geef je nog? Het kan zijn dat hij nog geen eetlust heeft doordat hij nog veel melk krijgt? Of dat het warm eten te dicht op de fles zit? Hoe is je schema nu? Toen ik met warm eten, fruit en brood zat, zat ik op 3 flessen van 200cc verdeeld over de dag. Hoe slaapt ie op de dag? Zit daar een ritme in?
ja die geborgenheid had hij in de eerste week thuis wel nodig inderdaad, hij huilde dan en werd stil als hij bij mama was en dan even lekker kroelen en dan wou hij weer terug naar bed, hetzelfde heb ik vannacht ook geprobeerd, geen succes, hij bleef huilen en toen heb ik dus ook een flesje diksap gemaakt, waar hij gulzig aan begon, om het vervolgens weer op een huilen te zetten zodra hij erachter kwam dat dit niet zo smaakt als zn fles. dus toen toch maar 100 cc gemaakt, en daarna snel zn speentje erin, en toen is ie een beetje mokkend in slaap gevallen. vervolgens werd hij pas om kwart voor negen wakker, en heb ik hem om half tien de fles gegeven maar daar dronk hij maar 150 van. van een schema is hier niet echt sprake... het enige wat ik aan KAN houden is de volgorde: fles : biedt 200cc aan, vaak maar 100-150 op fruit: probeer ik 3uur na zn 1e fles, gaat soms een half klein potje in, op een goede dag fles: biedt weer 200cc aan, vaak ook maar 100-150 op, deze fles is meestal 1uur na zn fruit groente: zo'n 3,5 na zn fles, soms driekwart potje soms half en soms helemaal niks! als toetje fles, waarvan hij de ene keer niks drinkt en de andere keer 200 na een half of driekwart potje! en dan nog een fles voordat hij aan de nacht begint. dat eindigt dan de laatste dagen rond half elf of elf uur op zn vroegst. zn groente probeer ik zo tussen half vijf en zes uur te mikken, maar als hij dan geen fles als toetje wil komt hij 2 uur na zn potje om een fles en dan dus weer savonds laat. hij wordt er ook echt zelf wakker voor, maak hem nooit wakker. rijstebloem helpt wel maar dan drinkt hij zn fles niet meer leeg terwijl juist die laatste fles zo goed op gaat savonds maar het zou dus kunnen dat hij teveel melk krijgt? ik dacht namelijk dat hij zo rond de 700 nodig had, als hij zn hapjes niet zo goed eet. maar ja dat is natuurlijk actie=reactie ik zal eens proberen om hem naar drie flessen te brengen, even verzinnen hoe ik dat ga doen... heb je enig idee wat de tijden ongeveer waren toen je op 3 flessen zat? slapen doet ie wel goed hoor overdag, tussen elke hap/fles gaat hij nog naar bed, heeft dat ook nodig want hij wrijft dan echt in zn oogjes, maar ja als je snachts niet doorslaapt.... thnx! groetjes liqueske
Jemig, ik kan er ook niet heel logica uit halen aangezien hij de ene keer wel en de andere keer niet alles opdrinkt? Met 7 maanden was mn schema: 7:30 uur wakker en 200 met pap (fles) 9 uur fruit hierna weer slapen (wisselend 3 kwartier tot 2,5 uur) 12:30: brood met beetje thee (meestal maar 100cc) slapen (gemiddeld 2 uur) 15: 200cc fles soms nog 3 kwartier slapen 18: warm eten 19:30: 200cc fles. Misschien ook heel stom wat ik ga zeggen maar wat gebeurt er als je m op de dag meer wakker houdt? Misschien dat hij geen duidelijk dag en nacht ritme heeft voor zichzelf? Mn zoontje wrijft ook al om 8 uur in zn oogjes, maar toch probeer ik hem op vaste tijden naar bed te brengen (doe ik ook pas sinds een paar dagen hoor) omdat ik merk dat hij heel erg ging rommelen met zn slaapjes. Ging dan ineens later naar bed met als gevolg dat hij smorgens weer moe wakker werd enz. Misschien kun je idd naar minder flessen toe werken, kijken of hij ze dan wel helemaal leegdrinkt. kan me voorstellen dat als hij vol zit en minder drinkt hij ook weer eerder komt... En als hij niet vol zit van de dag houdt hij ook een nachtvoeding nodig. Heb je snachts al heel dun aangelengde melk geprobeerd? Ik probeerde ook weleens om hem te laten liggen, alleen een aai over zn bol en een speen erin. Wanneer ik hem bij me ging houden en uit bed ging tillen was er geen houden meer aan en wilde hij eten, raakte hij overstuur etc... Misschien heb je wat aan mn verhaal?
Zou je niet in de nacht een klein flesje kunnen geven? Of water...dat ie niet went dat hij 's nachts voeding krijgt. En dan zelf stug pas om 8.30 de "echte" fles geven?
@sarah: ja ik heb dus diksap geprobeerd, maar daar nam hij echt geen genoegen mee, toen papa het beu was is hij een fles gaan maken, van 100cc, die dronk hij in een teug op. misschien hadden we hem minder moeten geven of minder schepjes erin idd. zodat hij er niet aan went idd. en dan hopen dat hij eerder honger heeft. @druif: ik ga morgen het volgende schema aan oma (oppas) meegeven, kijken of het werkt. 7:30 fles 200cc, rond 8uur half negen naar bed, 11:00 fruit met eventueel diksap, 12uur half een naar bed, 13:00 fles 200cc, 14uur naar bed, 16:30-17:00 groente, met diksap of 90cc fles, hopen dat hij wakker blijft tot 18:45 dan kan ik hem ophalen zou het het dan redden als hij geen flesje van 90cc meer na wil, om zn laatste fles om 20uur half negen te willen? en dan op hoop van zegen dat hij snachts geen fles nodig heeft.... dan de laatste fles pap, 210+7 en 3 schepjes rijstebloem, (4 was te veel van de week, zette hij het op een huilen na 100cc dronk toen nog 100 cc gewone fles die we maar ff gauw hadden aangemaakt.) volgens mij kreeg hij het niet uit de fles, te moe denk ik 1,2,3, speen stand 3 was nog niet groot genoeg... fijn dat jullie zo met mij mee denken! grtjes