Ik "mag" me hier weer melden. We hebben vandaag gehoord dat het weer niet goed zit met ons kindje. Ik zou vandaag 6.6 week zwanger zijn, maar het kindje is ongeveer 5 weken oud. Er was ook geen hartactie te zien. Weer was de klap hard en weer doet het veel pijn. Misschien nog wel meer dan de vorige keer.. Nu is dit mn tweede miskraam in amper 2,5 maand tijd. En het is weer mis gegaan in dezelfde periode.. Ik moet volgende week weer terug komen voor een echo, helaas, want het is zo moeilijk om tussen al de happy zwangeren te zitten en te weten dat het bij jou niet goed zit. Mijn vraag is, kan ik vragen om onderzoek? Ik wil graag weten waar die miskramen vandaan komen. Of is het daar nog te vroeg voor?
Hai meis, heel veel sterkte met jullie verlies, hoop dat t snel weer raak mag zijn en dat jullie kindje kan blijven. Vrienden van ons hebben nu ook 2 x een miskraam gehad steeds rond de 5, 6de week. Ze gaan het nu onderzoeken als ze weer zwanger zijn waar het mis gaat.. Zou zeggen.. gewoon aangeven hoor! Sterkte Liefs, Bri
Heel veel sterkte met dit verlies. Hopelijk kun je het snel een plekje geven. Ik zou het ook aangeven, maar ik geloof dat ze pas na 3 keer gaan onderzoeken waar het aan kan liggen. Al hoop ik natuurlijk dat de eerst volgende keer dat je zwanger bent gewoon goed gaat. Heel veel sterkte!
Jeetje meis, niet weer? Heel veel sterkte. En ik zou het gewoon aangeven bij de gyn of je voor zo'n onderzoek in aanmerking kan komen. Dikke knuffel!
Hi Nouk, ik heb op het andere forum al op je bericht gereageerd. Ik vind het echt heel erg voor jou en Noukman. Ik wil je nogmaals veel sterkte wensen en als je wilt kletsen, weet je me hopelijk te vinden. Nu over je vraag van onderzoek: je kan altijd vragen om onderzoek te laten doen. Bij ons is het onderzoek gestart na de 3de miskraam (van de 4), maar ik heb op NVOG gelezen dat sommige onderzoeken ook al aangeboden worden na de 2de miskraam. Wel zelf er om vragen! Dikke knuf meis!
Sterkte, wat naar dat jullie weer een miskraam moeten door maken. Bij mijn weten krijg je na 3 onderzoeken pas 'uitgebreid' onderzoek. Na 2 miskramen werd bij mij een chromosonenonderzoek aangeboden - die ik heb afgeslagen - en na 3 een stollingsonderzoek en nog wat bloedtesten. Bij mij kwam naar voren dat ik een stollingsafwijking heb, wat de miskramen kan verklaren, maar het hoeft niet. Met mijn afwijking heb ik wel verhoogde kans op miskraam, vroeggeboorte en groei-achterstand bij de baby.
Hoi Noukje, wat vervelend dat je weer een miskraam heb. Het is echt niet niets. Wij hebben na twee miskramen een chromosomen onderzoek laten doen. Dit mag! dit kan je vragen. De gynaecologen stellen vaak voor om dit uit te stellen na 3 miskramen omdat je dan pas de rest van de onderzoeken krijgt. En vaak komt er niets uit zon chromosomen onderzoek. Wij hebben het chromosomen onderzoek wél na 2 miskramen laten doen. Vooral omdat de uitslag pas na 3 maanden zou krijgen. Ondertussen waren we wel verder gegaan. En tijdens de derde miskraam wiste zeker dat het met onze chromosomen goed zat. dus dat vond ik erg fijn. Dus voor ons en goede keuze geweest. Zon chromosomen onderzoek is erg duur. dus laat je niet te veel leiden wat je gyn aangeeft, doe waar je je zelf goed bij voelt. Bij ons kwam er trouwens niets uit de onderzoeken. En het ging de 4e keer toch goed! Neem de tijd om het te verwerken maar probeer ook positief naar de toekomst te kijken. Kijk ook even naar dit schema: NVOG Sterkte!
Hallo meiden, Bedankt voor jullie lieve woorden. Ik heb morgen ook een afspraak bij de huisarts. Ik wil graag geprikt worden op mn schildklier, misschien dat daar iets mis mee is. Ik ben nl na de bevalling van mijn dochter in 8 weken tijd van 62 kg naar 46 kg gegaan. Sinds die tijd nog maar 1 kg aan gekomen. Wat ik ook eet of doe, ik kom amper aan. Ben benieuwd of de huisarts mee wil werken. @ L78: waar kan ik die info vinden op de site van het nvog? @ Lola: dat is ook niet niks, een stollingsafwijking. Lijkt me vreselijk als je zo'n uitslag te horen krijgt. Wat super dat je toch zwanger bent geworden en er een mooi meisje bij jullie geboren is! @ Esli: bedankt voor je uitgebreide reactie. Wat fijn voor jullie dat je na 3 miskramen nu zwanger bent De link die jij geeft van het NVOG krijg ik niet geladen. Helaas wordt ik op de site zelf ook niet veel wijzer van informatie over een miskraam.
lieverd heeeeeeel veel sterkte Pfoe dit 2 keer meemaken in zo'n korte tijd afschuwelijk zeg! heel veel sterkte!
sterkte Noukje helaas weet ik nu ook hoe jij je voelt..... Ik zit ook te wachten op de miskraam, hoop dat dit nu snel gebeurt...
@Noukje: Wat vreselijk meis! Ik weet hoe je je voelt, ik heb hetzelfde meegemaakt, ook 2x vlak achter elkaar. De eerste keer bij 6.5 wk bloedverlies, de tweede keer was op de echo met 8.5 wk alleen een vruchtzak te zien. Dit is met 9.5 wk spontaan los gekomen. Daarna duurde het wat langer, en mijn cyclus was ook steeds langer. Daarom heb ik bij de ha een verwijzing gevraagd naar de gyn. Hij heeft die gegeven, maar wel met de melding dat er geen uitgebreide onderzoeken gedaan zouden worden, maar dat ik dan er iig eens over kon praten, en chromosoom-onderzoeken worden idd soms wel eerder gedaan. Uiteindelijk heb ik niks met de verwijzing gedaan, want een paar dagen nadat ik hem op heb gehaald bleek ik weer zwanger. We zijn deze 3e net zo optimistisch, maar natuurlijk ook wel bang. Ik probeer me maar vast te houden aan het feit dat de kans dat het nu gewoon goed gaat veel groter is dan dat het weer mis gaat, maar toch... Het belangrijkste is waar jij je goed bij voelt. De gyn staat er alleen idd niet om te springen om iemand die toch 2x snel zwanger is geworden al te gaan onderzoeken, de kans dat het 'botte pech' was is te groot volgens hun. Ik denk dat je vooral alles moet doen om dit te kunnen verwerken en weer met positieve blik verder te gaan. Dus als je daar een verwijzing voor nodig hebt: gewoon om vragen! Heel veel sterkte met dit verlies, en je kan altijd hier van je afschrijven.
@ Gwn: allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik loop al bij de gyn, dus ik hoef gelukkig geen verwijzing meer te vragen. Ik begrijp met wat je bedoelt, 2 keer snel zwanger, en misschien wel 2 keer pech. Maar ik weet niet of ik dit nog een keer mee wil maken... weer een paar weken in spanning of de echo wel goed zal zijn. Met je benen wijd gaan liggen voor een inwendige echo en dan horen dat het weer niet goed zit is zo hard en pijnlijk... En dan weer door de wachtkamer heen met allemaal dikke buiken.. Natuurlijk moet je ten alle tijden positief blijven maar dat is wel erg moeilijk zo... Nouja we wachten wel af wat de gyn gaat zeggen. Eerst maar eens naar de huisarts morgen.
Ik snap precies wat je bedoelt hoor! Ik ben ook nu al als de dood voor de echo (9-2), probeer positief te zijn, maar ondertussen... ben zoooo bang dat het weer mis is! Maar ja, ook met onderzoeken weet je natuurlijk vaak nog niks, maar je hebt iig het gevoel dat je er alles aan doet ofzo, tenminste, dat dacht ik toen ik de verwijzing ging vragen. Nou ja, heel veel sterkte, ik hoop dat er goed naar je geluisterd wordt!
Ach meis! Wat erg. Oneerlijk ook dat het weer mis zit! Ik zou gewoon even langs de huisarts gaan voor een doorverwijzing. Soms is er iets relatief onschuldigs aan de hand waardoor het steeds misloopt. Volgens mij is het in de zorg ook een kwestie van assertief zijn en aandringen op onderzoek. Ik kan me voorstellen dat je gaat twijfelen of er niet iets aan de hand is. Hoe gaat het nu met je? In ieder geval krijg je een digitale big hug van me! Ik had het graag anders gezien!
hoi! allereerst veel sterkte!! zelf heb ik drie miskramen gehad, en ben nu voor de vierde keer zwanger nu 10 weken maar weer is het mis, en wordt ik vrijdag gecurreteerd.. wij kregen na de 2e miskraam alle onderzoeken zoals chromosomen en stolling etc, daar is niks uitgekomen, wel heb ik een afwijking aan mijn baarmoeder (hartvormige baarmoeder) maar ze zeggen dat dit de miskramen niet veroorzaakt.. ook duurt het bij ons steeds ongeveer een jaar voor ik weer zwanger raak! nu gaan we een second opinion aanvragen bij een academisch ziekenhuis.. en we worden doorgestuurd naar een arts in nijmegen die veel meer kan onderzoeken.. hopenlijk kunnen ze ons daar helpen! ik hoop dat er voor jullie ook een oplossing komt.. heel veel sterkte!
@ zilvervosje: bedankt voor je lieve woorden Ik ben al onder controle bij de gyn. dus ik hoef gelukkig geen doorverwijzing meer (scheelt ook weer tijd!) @ lana: pff wat heftig voor jou en je partner zeg.. Vier miskramen op een rij.. hoe moet jij je dan voelen?! Wij waren gisteren al erg aangeslagen maar jullie hebben dit nieuws al 4 keer gehad.. pff ik heb er geen woorden voor. Ik wil je heel veel sterkte wensen, dikke knuffel voor jou! Ik hoop dat ze je in Nijmegen verder kunnen helpen.
Jeetje Nouk, Weer slecht nieuws, wat erg voor jullie zeg. Als je al bij de gyn onder controle bent, dan zou ik 't zeker eens vragen of je verder onderzoek kan krijgen. Wie weet wat ze nu wel al kunnen uitzoeken. Heel veel sterkte. Voor de andere mama's die dit verschrikkelijks ook weer mee moeten, heel veel sterkte gewenst.