Trage schildklier en laag B12

Discussie in 'Gezondheid' gestart door AnneChristine, 21 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AnneChristine

AnneChristine Actief lid

12 nov 2012
    301
    0
    0
    Zuid Holland
    Hoi meiden,

Wie heeft er ervaring met te lage B12 waarden tijdens zwangerschap? Al dan niet in combinatie met schildklierproblemen?

Ik heb Hashimoto, mijn schildklier doet zelf niets meer, maar de medicatie is goed ingesteld, ook nu tijdens mijn zwangerschap. Vorig jaar heb ik een B12 tekort gehad, ik heb toen een kuur van 10 injecties gehad via de huisarts. De internist vond dat een overdreven hoge dosis, volgens hem had ik toen reserves voor minstens een jaar. Dat was sept. Hij heeft toen aanvullend bloedonderzoek gedaan, omdat Hashimoto gepaard kan gaan met andere auto immuun ziekten, waardoor je lijf slecht B12 kan opnemen. Daar kwam niets uit.

Vandaag uitslag van uitgebreid bloedonderzoek, B12 weer aan de lage kant (245, ondergrens die hij hanteert is 200). Ik moest maar weer shots via huisarts halen.

Nu ik thuis ben, vraag ik me toch af hoe dit nou kan. Ik let goed op mijn voeding en slik multivitamine voor zwangeren. Hier zit 40% van de ADH in. Zou ik extra moeten slikken?

Iemand tips of ervaringen?

Gr. Anne

2. Thir28

Thir28 Actief lid

21 nov 2012
    245
    0
    16
    NULL
    NULL
    Blijkbaar neemt je lichaam idd geen B12 meer op anders was je waarde na 10 injecties veel hoger geweest. Je kunt dit "probleem" alleen oplossen door injecties te nemen. Als de arts dit niet wil kun je altijd smelttabletten van vit B12 nemen. Kijk anders eens op deze site http://www.stichtingb12tekort.nl/

Daar kunnen ze je zeker beter informeren wat voor supplement het beste wordt opgenomen.

Succes met je zwangerschap en let ook goed op de sk waardes, maar dat gaat al goed las ik.

3. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Behandeltraject is normaal 10 injecties in 5 à 10 weken. Liefs 5 weken lang 2x per week. Daarna zeker 1x per 1 à 2 maanden. (Zie bijsluiter van de injecties en het farmaceutisch compas)

Nooit stoppen met injecteren, dat moet je hele leven als je een tekort hebt waarbij je het niet opneemt in je darmen

4. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Het super belangrijk dat je met b12 injecties doorgaat, zeker nu je zwanger ben. Ik kreeg ze na de aanvangdosis (2xper week) toen ik pas zwanger was 1x per week. Nu na 25 weken 1x per 2 weken.
    Het is in belang van je kindje.

5. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    jeetje weer een arts die een shot geeft en stopt!!! belachelijk!!! heb veel topics hierover geschreven wil er nu niet veel over kwijt maar blijgf injecteren je lichaam neemt het blijkbaar niet goed op en kijk op die site die hier is beschreven!!!
    sterkte!! b12 is een erge ziekte die veel teweeg brengt. ik injecteer 1x per 4 weken voel me hier goed bij!

6. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Wordt je wel begeleid door een endocrinoloog/internist? Als je zwanger bent met Hashimoto zou dat wel moeten. 1x per 4 weken bloedprikken voor de schildklier (in de zwangerschap). De internist kan dan gelijk dat B12 tekort behandelen.

7. AnneChristine

AnneChristine Actief lid

12 nov 2012
    301
    0
    0
    Zuid Holland
    Heee meiden,

Bedankt voor jullie reacties!! Inmiddels met mijn huisarts afgesproken dat ik vanaf nu elke maand een injectie krijg.

Ik ben inderdaad onder behandeling bij een internist, maar die nam dat B12 tekort naar mijn idee niet zo serieus. Ik vroeg ernaar, hoe het nou kon dat het weer zo laag was, of ik het dan niet kan opnemen. Maar daar ging hij niet op in. Gelukkig onderkende de huisarts het wel meteen.

M'n internist is echt vreselijk, wat een lompe hork. Ik had hem al drie keer gesproken sinds ik zwanger ben. Elke keer zei hij blij verrast 'gefeliciteerd'. Ik elke keer: bedankt, maar we hebben elkaar al gesproken. Gister zit ik bij hem op consult (met m'n 20 weken zwanger buik) vraagt ie: denken jullie al aan gezinsuitbreiding?? Eeh oehoe! Ik ben 20 wkn zwanger! Oh, zegt ie, heb je je thyrax al verhoogd? Aaargh. Geeft lekker vertrouwen hè, zo'n vent...

Deel Deze Pagina