Veel echo's?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Jenala, 26 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Het valt me op dat sommige van jullie veel echo's krijgen.
    Ik krijg ip alleen een termijn bepaling en de 20 weken echo.
    Ligt dat dan aan je verloskundige of gynaecoloog? Of hebben jullie een medische reden?

2. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Dit is eigenlijk meestal medisch idd. Bij mijn oudste had ik de termijnecho en de 20 weken echo. En bij de tweeling heb ik er wel 10 gehad ofzo.

3. Kinderwens87

Kinderwens87 Fanatiek lid

31 aug 2012
    4.175
    1.602
    113
    Vrouw
    Ik krijg met ong 8 weken een vroege echo, daarna tussen 10 en 12 weken een termijnecho en bij 20 weken weer. Ik geloof dat dat het is;). Een vroege echo is bij mijn verloskundige een optie, hoeft niet, maar vind het echt heel fijn.

4. Mama tuttebel

Mama tuttebel Fanatiek lid

23 jul 2013
    1.212
    0
    0
    In het noorden.
    Meestal medisch inderdaad. Zou er niet al te blij mee zijn als je veel echo's moet.... is niet bewezen dat het niet schadelijk is voor een baby.

5. oxbow

oxbow Niet meer actief

Bij de eerste: heb ik alleen een 12 weken echo gehad, de 20 weken echo had je toen nog niet (heerlijk onbezorgd zwanger zijn vond ik dat)

Bij de tweede: 4 echo's ,met 8 weken een echo ivm bloedeverlies, 12 weken echo, 20 weken echo, maar daar zagen ze een te klein hoofdje en zoals ze dat toen noemde "opklaringen in de hersenen"
    Dus nog een extra echo gehad bij de gyn in het ziekenhuis, daarna niet meer.

Bij de derde: 3 echo's, met 8 weken ivm bloedverlies, 12 en 20 weken echo.

Bij de vierde: 8 echo's, 8 weken, 12 weken, 20 weken, 30 weken en toen werd er een afwijking gevonden en de groei stagneerde, 31 weken, 32 weken en met 36 weken.

Deze zwangerschap heb ik er 5 gehad, 8 weken, 12 weken, 17 weken, 20 weken en met 30 weken nog een keer om te kijken of de kleine mogelijk dezelfde afwijking heeft als zijn zusje.

Dus heb 3 van de 5 zwangerschappen best wel een aantal gehad en allemaal medisch (helaas echt onbezorgd zwanger zijn is er dan niet bij).

6. daphnev85

daphnev85 Niet meer actief

Zoals ik nu sta ingepland bij mijn gynaecoloog krijg ik er 9 tot en met het einde van de zwangerschap.
    Tot nu toe heb ik er één gehad op 7w, 10w, volgende week op 11w. daarna volgt nog 15w, 20w, 24w,30w, 35w en net voor de bevalling (datum nog te bepalen...)

7. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Dus het is eigenlijk altijd medisch?
    Ik vroeg het me gewoon af. Bij mijn eerste heb ik naast de termijn echo en 20 weken echo, nog een extra echo gehad ivm ligging van de placenta en daarna nog een groei echo.
    Maar ik zie hier ook regelmatig dat meiden nog een vroege echo hebben om te kijken of het hartje klopt.
    Ik heb mijn eerste echo rond de 10 weken. Mijn vriendin kwam er met de termijn echo achter dat ze alleen een leeg vruchtzakje had. Voelde zich wel al die tijd helemaal zwanger. Dus dat is dan helemaal zuur...

8. mariska3010

mariska3010 Bekend lid

28 apr 2011
    509
    1
    16
    utrecht
    Hier om de 2 weken echo's allemaal medische en echt helemaal niet leuk.. Dit omdat het volgens de artsen niet goed is met haar hersentjes. Dus liever weinig echo's en alles goed dan andersom.

Fijne kerst..

9. sunshine92

sunshine92 Fanatiek lid

11 feb 2013
    2.227
    1
    36
    Hier ook medisch krijg tot 32 weken elke 4 weken een echo dan tot 36 weken elke 2 weken en daarna tot het eind 1x per week dit omdat ik de ziekte van Graves heb gehad en ik elk moment weer antistoffen kan gaan maken, dan kunnen ze dit meteen zien aan de groei en aan het hartje/hartslag

10. LCLL

LCLL Bekend lid

14 jan 2010
    845
    0
    0
    NULL
    Ik heb er nu 4 gehad en nummer 5 en 6 staan al in mijn agenda. Ik heb idd een medische indicatie en loop voor controles bij de gynaecoloog.

11. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.155
    33
    48
    Bij mijn dochtertje kreeg ik elke controle een echo, vanaf 11 weken.. Dus gok een stuk of 9..

Nu heb ik er ook al drie gehad..
    Wel medisch om groei in de gaten te houden ivm bloeddruk ;)

12. Smnee

Smnee Niet meer actief

Een vroege echo is vaak een teken dat er reden is tot zorgen. Hoe minder echo's, hoe geruster je kunt zijn ;)

13. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Hier medisch, maar ik heb ook pretecho's gehad. Zelf betaald dus. Ik zou alleen maar blij zijn als je niet teveel echo's krijgt. Bij mij is het om groei baby bij te houden...

14. Emo

Emo Fanatiek lid

6 nov 2013
    1.855
    1
    36
    Vrouw
    Moeder
    Zwangerschapspagina
    De praktijk die ik had doen alle verloskundigen bij elke controle standaard een echo, zonder medische indicatie dus.

Ik vond het heel prettig eigenlijk elke keer een echo. Kreeg de eerste met 8 weken.

Ben de tel kwijt over hoeveel ik er wel niet heb gehad. Las hier wel dat het kan verschillen per verloskundigen praktijk.

15. Sherry85

Sherry85 Actief lid

26 aug 2013
    281
    2
    0
    druk met solliciteren
    Midden NL
    Hier ook wat vaker dan normaal maar idd ook medisch..

Moet eerlijk zeggen dat ik het aan de ene kant prettig vind dat ik zo vaak kan checken hoe het gaat, aan de andere kant de reden waarom is natuurlijk wat minder want ze maken zich ergen zorgen om anders loop je niet met een medische indicatie bij een gyn..

Maar moet wel zeggen, het is hier ook wel gewoon anders dan in andere landen..
    In DL bijvoorbeeld is het heel normaal dat je veel echo's krijgt..
    Mijn schoonzusje (is duitse) en kreeg elke 2 weken een echo (incl foto's mee), daar is dat heel normaal..

16. Fleetwood

Fleetwood Bekend lid

24 okt 2013
    752
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier vanwege IVF al best wat echo's gehad. Eentje bij 6 weken, 9 weken, 12 weken en afgelopen dinsdag nog een gehad. Hoop dat het na de 20 echo wat minder wordt, maar ik heb ook al een paar keer moeten wisselen van ziekenhuis. Mag nu naar een verloskundige.

17. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.928
    15.587
    113
    Nabij Utrecht
    Hier ook medisch.
    De laatste zwangerschap 24 echo's gehad met dit aantal weken:
    6-7-9-11-12-14-16-18-20-22-24-25(groei)-26-28-29(groei)-30-32-33(groei)-34-35-35,4(groei)-36-36,4(groei)-37.

Bij de eerste zwangerschap kreeg ik er maar 2 (met 8 en 11 weken).
    Bij de tweede zwangerschap kreeg ik er 7 (met 7 - 11 - 16 - 18,5 - 20 - 25 - 26).
    Bij de derde zwangerschap kreeg ik er 11 (6 - 9 - 12 - 16 - 20 - 23 - 26 - 30 (groei) - 32 - 34 (groei)- 36)
    De vierde zwangerschap staat bovenin.

De laatste 2 dus veel meer omdat de eerste 2 kindjes zijn overleden.

18. Doritoo

Doritoo Actief lid

25 okt 2009
    221
    0
    0
    Ik loop voor controles bij de gynaecoloog en krijg ook veel echo's.
    Maar niet zozeer omdat dat medisch gezien moet ofzo want daar is geen reden voor, alles gaat zoals het hoort.
    Het verbaasde mij ook steeds dat ik een echo krijg. Dus ik heb t gevraagd en mijn gyn zei dat ze dan even tijd hebben voor een echootje en op schema lopen voor die dag.
    Mij horen ze er niet over klagen dat ik weer naar onze spruit mag kijken :D

19. Angie4you

Angie4you Bekend lid

31 dec 2010
    606
    0
    0
    Vpk
    Brabant
    Bij mijn dochter heb ik via de verloskundige met 9, 12 en 35 weken een echo gehad.
    met 12 en 20 weken bij diagnostisch centrum ivm combinatietest en GUO.

Nu met 8 weken bij de verloskundige en met 12 bij diagnostisch centrum ivm combinatietest. Toen met 18 weken in het ziekenhuis ivm bloedverlies. Elke dag tijdens opname. Echo en MRI met 20 weken ivm hematoom in baarmoeder. Vanaf toen tot nu om de 2 weken ivm slinken van het hematoom en groei.

20. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Hier bij elke controle bij de gynaecoloog een echo. Hoort er gewoon bij, kindje gezond en moeders maakt het tot op heden ook goed. Vorige zwangerschap uiteindelijk iets van 20 echo's gehad......

Deel Deze Pagina