Hoi allemaal, Ik hoop dat iemand mij kan helpen met informatie. Ik heb op dit moment twee mislukte ICSI pogingen achter de rug (ICSI omdat man azoospermie heeft, maar elke poging ook weinig eicellen en slechte bevruchtingen). Nu staan we in dubio of we onze derde poging nogmaals in Nederland gaan doen of toch uitwijken naar het buitenland. Ik heb al wel allemaal bloedonderzoeken gehad voor Brussel en daar is uitgekomen dat mijn TSH 11 is en FT4: 11,1. Hier krijg ik nu medicijnen voor. Mocht ik nog een poging doen in NL, dan kan ik eventueel al op 10 mei weer een punctie hebben. Ik heb vandaag gesproken met mijn fertiliteitsarts uit NL en zij zegt dat met deze waarden er gewoon kan worden begonnen met een nieuw ICSI traject. Ik zelf ben hier echter niet zo zeker van. Overal lees ik dat deze waarden goed moeten zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Hebben deze schildklierwaardes ook invloed op de bevruchting van eicellen, en het aantal eicellen bij punctie? Kan een verhoogde TSH komen door hormoonbehandelingen? Hoe snel kan je met medicijnen (25mg thyrax) een normale TSH krijgen? Duss... heel veel vragen en weet even niet meer wat verstandig is (Wat wordt je ook ontzettend onzeker door dit traject #%!*@, tenminste: ik wel! ). Kan iemand mij helpen, of is er iemand die in een soortgelijke situatie zit?
Je schildklierwaarde is sowieso veel te hoog en je FT4 waarde te laag. Bij een zwangerschapswens adviseren ze in het buitenland (ik heb in België, Duitsland en Spanje gelopen) een TSH waarde tussen de 1 en de 2. Het is mij niet bekend dat door een te hoge schildklierwaarde je eicellen slechter bevrucht zouden raken oid. Hoe snel je waarde zakt durf ik niet te zeggen. Je lichaam heeft sowieso even nodig om de hormonen weer op orde te brengen. Ik moest iedere 4-6 weken bloedprikken. Toen mijn waarde tussen de 1-2 zat weer gestart met een behandeling.
Hi Coco17, Je waarden zijn inderdaad te hoog en hormoonbehandeling kan leiden tot verhoogde TSH. Ik heb het vorig jaar meegemaakt tijdens een ICSI poging. Mijn TSH is toen van 0.9 naar 4 gegaan in een paar weken door gebruik van de pil. Tijdens de stimulatiefase kan TSH ook omhoog doordat oestrogeen toeneemt. Deze toename leidt tot meer aanmak van TBG, TGB bindt aan FT4 en op die manier gaat TSH omhoog omdat er minder vrije tyroxine aanwezig is. Voor mijn huidige poging krijg ik extra medicatie en ook extra controles. Ik weet hoe vervelend het is om zo lang te moeten wachten, maar ik zou je aanraden om je waarden onder controle te krijgen voordat je verder gaat. Het zou ook verstandig zijn om over te stappen naar een endocrinoloog. Huis- en fertiliteitsartsen hebben hier vaak niet zo veel verstand van. Heel veel succes!!
Bedankt voor jullie reactie! Ik heb echt het gevoel dat m’n TSH verhoogd is door een hormoonbehandeling (ook al heb ik geen pil gebruikt) ga zeker proberen om bij een endocrinoloog terecht te komen! Wachten is inderdaad niet leuk, maar om nog een keer een traject in te gaan zonder goeie waarden zie ik ook niet zitten!
Ik zou het er niet op gokken. Ze raden bij zwangerschapswens een tsh van rond de 1 aan en max 2,5. ik zat eerder in een fertiliteitstraject en wilde tussendoor m’n tsh laten meten, die was >4, opgehoogd (ik gebruik m’n hele leven al medicatie) en de ronde erna zwanger. Kan toeval zijn maar gevoelsmatig was dit het zetje dat m’n lichaam nodig had. Daarna nog 3x zwanger geworden met een tsh van rond de 1 (2x miskraam) zonder traject. Ik heb geen verstand van icsi maar aangezien je maar beperkt aantal kansen hebt zou ik er persoonlijk voor willen zorgen dat alle randzaken zo optimaal mogelijk zijn. Hoe snel je juist gedoseerd bent is echt niet te zeggen. Na 6 weken weet je of de dosering goed is, echter kun je wel al na 3 a 4 weken prikken om te zien of het de goede kant op gaat succes!