Kolven lukte niet...

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Gentle, 23 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Hallo,

Ik wilde toch alvast even een vraag stellen, omdat ik nog niet goed weet wat ik hiermee wil op het moment dat mijn 2e kindje straks geboren is.

Mijn dochter heeft in totaal 8 maanden BV gekregen, waarvan 6 maanden volledig. Dit liep prima. Ze dronk wel weinig en vaak (tot op het laatst nog 7-8 keer per dag, ong. 5 minuten), maar dat vonden we beiden geen groot probleem. Toch ben ik uiteindelijk gestopt omdat het me niet lukte om te kolven. Ik had een onhandig handkolfje (soort trek pompje) tweedehands gekocht en ik kolfde per keer zo ongeveer 20 cc. Ik had een extra 'voeding' op een dag ingebouwd tussen 2 echte voedingen in, waarop ik altijd kolfde, maar zelfs na 2 weken achter elkaar herhalen bleef het steeds zo weinig. Als ik een avond weg moest zonder baby, had ik meer dan een week nodig om het bij elkaar te krijgen. De kolf vond ik niet prettig, dus ben ik uiteindelijk ook met de hand gaan kolven, maar ook op die manier kreeg ik er nooit een hele voeding uit.

De enige reden waarom ik er toentertijd geen hulp bij heb gezocht, is omdat we financieel erg krap zaten en de eerste maanden ook nog in het buitenland woonden. Allemaal gedoe en voordat ik goed en wel weer in Nederland gesetteld was, moest ik een aantal keren een weekend weg en moest ik stoppen met de BV omdat ik het niet bij elkaar gekolfd kreeg.

Goed, nu is de tweede op komst, en eigenlijk zou ik heel graag BV willen geven tot we over kunnen stappen op gewone melk. Ik hoef niet per sé een peuter aan de borst, maar dat eerste jaar vol maken lijkt me heel bijzonder. Maar, zonder te kunnen kolven wordt dat heel lastig! Ik werk niet buitenshuis, maar ik heb genoeg andere dingen waar ik toch dagdelen voor weg moet. Ik wil liever niet te veel geld hier aan uitgeven, maar een gewone goede handkolf zou ik graag willen. Maar hierbij wil ik uiteraard wel weten dat ik er eentje heb waarbij het ook werkt, en dat ik weet hoe het voor mij werkt.

Mijn grote vraag: waar zou ik het beste heen kunnen gaan voor advies en eventueel uitproberen van een kolf, zodat ik weet wat ik moet kopen en zodat het ook echt kan lukken straks? Een lactatiekundige vind ik eigenlijk best duur, maar ik heb ook wel eens iets gehoord over borstvoedingscafé's of andere informatie punten die je kunnen helpen. Zou dit iets zijn? En kun je hier ook kolven proberen of bekijken om te zien welke goed zou zijn?

Een heel verhaal, maar ik hoop dat u me kunt helpen!

2. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ow, ik heb wel een keer een neusspray gekregen van de huisarts om een tsr te krijgen, maar dat leek niet het probleem. Ik heb wel een tsr, maar vervolgens stopt het...

3. Annemarie

Annemarie Bekend lid

11 apr 2011
    649
    0
    0
    Een borstvoedingscafe zou een optie zij ( even zoeken via google waar in jou regio) maar bel ook gerust eens met een vrijwilliger van VBN of LLL.
    Verzekeringen zijn ook enorm verbetert waardoor ze soms zelf de aanschaf van een kolf vergoeden, kijk dus eens in je polis.

4. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Dank je wel, dan ga ik daar zeker eens mee beginnen! Ik hoop echt dat het lukt!

Deel Deze Pagina