Veel groene poep

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Nathalie1973, 20 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Beste Ilse,

Ik heb even wat vraagjes ;)

Justin is bijna 11 weken oud en ik geef BV
    Alleen de afgelopen paar weken ging het niet zo lekker :(

Zeg maar de afgelopen 3 weken.

Justin drinkt vanaf zijn geboorte maar 5 minuten aan 1 borst.
    De andere borst bied ik wel aan,maar die hoeft hij niet meer dan.

Afgelopen week brak ik compleet :)
    Ik heb het aantal voedingen bijgehouden en kwam uit op 18 voedingen('s nachts nog niet eens meegerekend)

Er zat nauwelijks een uur tot 1,5 uur tussen de voedingen

Justin is ons 4e kindje en heb er dus nog 3 rondlopen en ik was gewoon helemaal op.

In die 3 weken alleen maar donkergroene luiers gehad.

Ik heb toen(afgelopen weekend)overdags 3 flessen KV gegeven en ineens zat er wél 4 uur tussen de voedingen.

De volgende dag heb ik de BV weer hervat en het ging ineens een stuk beter,hij liet er ongeveer 3 uur tussen.

Wat ik nu wel doe is de ergste voormelk afkolven voordat ik hem aanleg.
    De eerste 5 minuten dat ik afkolf komt er alleen voormelk uit een aangezien hij een snelle drinker is en maar 5 minuten drinkt krijg hij volgens mijn idee alleen de voormelk binnen.

Gisteren ging het ook goed en zit nu gemiddeld op 8 a 10 voedingen met de nacht erbij gerekend.

Alleen Justin blijft groene luiers produceren.

Kun jij mij vertellen of dit kwaad kan?

Hij komt wel goed aan.
    De eerste weken 350 gram per week en bij het laatste bezoek aan het CB 1 kilo in 4 weken tijd.

Alvast bedankt ;)

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Nathalie,

Als ik je verhaal zo lees dan is dit typisch een geval van een moeder met veel melk!

BIj Justin zie ik dat aan het gewicht. Als je nagaat dat normaal kindjes tussen de 90 en 200 gram per week aankomen. Dan is 350 meer.

Komt vaker voor, is niet erg maar wel een teken dat jij veel melk hebt,. Zeker als je aangeeft dat de voedingen 5 minuten duren. Dan is hij waarschijnlijk ook helemaal afgevuld.

Je merkt zelf al terecht op dat hij waarschijnlijk alleen de voormelk krijgt. Dat verklaart ook waarom hij zo erg vaak wil drinken.

Enkele tips.

Wek een TSR op en laat de eerste stroom melk weglopen (dat doe je nu ook al door erst 5 min te kolven) leg dan aan.

Wanneer hij binnen 3 uur weer komt biedt je hem steeds dezelfde borst aan. Pas na 3 uur wissel je van kant.

Om het rimte van veel melk te doorbreken kan je 1 malig 's morgens na de voeding de borsten helemaal leeg kolven. Vanaf dat moment hem aanleggen op zijn verzoek. Om zo een nieuw vraag en aanbod in te stellen. Soms werkt het maar wanneer de balans zoek is dan kan het best zijn dat het niet direct effect heeft.

Als je meer wilt lezen over te veel melk download dan de folder van de VBN over te veel melk op www.borstvoedingnatuurlijk.nl

Ik vermoed dat de luiers wel beter gaan worden als hij meer "vette" melk krijgt. Overigens is er met jou melk niets mis hoor, hij groeit als kool. Het neige wat er gebeurt is dat hij relatief veel suikers binnen krijgt. Dat maakt de werking van darmen minder optimaal. Vandaar ook de groene (ik schat zo in wat schuimige) ontlasting

De voormelk is goede melk alleen relatief dus iets minder vet (dat er wel vet in zit bewijst het groeien immers). Juist die combinatie voor en achtermelk (of in jou geval meer van de achtermelk) maakt dat hij na de voeding niet alleen vol is maar ook verzadigd. De voormelk is snel verteerd waardoor hij na 1 - 1,5 uur al weer zoiets heeft van, kom maar op, ik lustnog wel wat.

Door de vetten is hij ook langer verzadigd...En slaapt hij langer.

Succes

Ilse

3. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Super bedankt voor je antwoord.
    Ik ga direct je adviezen opvolgen.

Van het vele melk hebben,klopt!

Als ik afkolf(dus een eenmalige kolfsessie haal ik uit 1 borst al bijna 300 CC)

Ook visite kijkt heel erg vreemd op,als ik hem aanleg en hij laat los dat ik met een boog over hem heen spuit :oops:

Sommige vrouwen die ooit borstvoeding gaven kijken heel vreemd,zo van:" :confused: Dat heb ik nooit gehad :confused: "

Justin laat vaak al automatisch los zodra ik een TSR krijg.
    Ik hou dan mijn compres er onder en na 2 minuten is de stroming weg ;)

Ik ga nu gelijk de folder downloaden :thumup:

Nogmaals bedankt voor je antwoord!

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HOi Nathalie,

Fijn dat je je direct al zo geholpen voelt.
    Ze zeggen altijd dat veel melk een luxeprobleem is maar het is lastiger als te weinig melk.

Inderdaad joh, 300 ml per borst is veel, heel veel!

Ik kan me goed voorstellen dat je met drie rondrennende telgen het echt even gehad had.

Ik hoop dat je met deze tips al wat kan. Je kunt ook nog wat proberen met de voedingshouding. Probeer hem zoveel mogelijk rechtop te voeden of zelfs tegen de zwaartekracht in. Jij op je rug liggen en hij op zijn buik bovenop jou. Je ondersteund zijn voorhoofdje. De melk moet dan als het ware omhoog spuiten.

Succes

Ilse

5. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Ja echt wel!
    Ik heb hem net de laatste voeding gegeven en dus weer dezelfde borst gegeven als de voeding ervoor.
    Hij dronk nu ook een stuk relaxter zonder te verslikken.

Ja het vele melk hebben is soms best lastig(als hij een keer doorslaapt)zit ik alsnog beneden om half 6 te kolven
    Ze zitten dan zo ongeveer onder mijn oksels en hou het dan niet meer.
    3 keer per dag een schoon truitje aan en zoogcompressen niet aan te slepen :(

Heb weer goede moed nu en zie het weer positief in nu.

6. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Zet hem op meid!

Heb je al eens wat gehoord over het moedermelk netwerk?

Lees meer hierover op: http://www.moedermelknetwerk.nl/

Wellicht kan je dan nog mensen erg blij maken met jou enorme productie. Justin krijgt die hoeveelheden echt niet op, al zou hij het willen!

Groetjes,
    Ilse

7. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Ja die site heeft iemand die mij zag voeden de volgende dag gemaild
    Voldoe alleen niet aan de voorwaarden.

rook(soms) graag een sigaretje :oops:

8. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Al 2 volle luiers gehad :whistle:
    Hoe blij kun je zijn met een poepluier :)

Weer helemaal de juiste kleur :p

9. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hoe makkelijk kan het zijn, soms is het goed als iemand die er even niet middenin staat je even terug o phet goede pad kan brengen.

Succes verder

Ilse

Deel Deze Pagina