borstvoeding geven.

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by marianne1984, May 14, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. marianne1984

marianne1984 Actief lid

Aug 15, 2007
    402
    0
    0
    Hallo,

Mijn dochtertje is nu 3 weken en 3 dagen oud.
    Ze is via een keizersnede ter wereld gekomen en moest direct aan antibiotica en ze kreeg een sonde.
    Toen heb ik 3 dagen geprobeerd om borstvoeding te geven, maar het wou toen gewoon niet, ze was nog veel te moe en wou niet goed pakken.
    Ben toen overgestapt op flesvoeding, wat heel erg goed gaat.
    Maar ik heb er toch wel moeite mee dat ik nu geen borstvoeding geef, ik had dat zo graag gewild.
    Nu las ik achteraf pas dat de melkproductie later op gang kan komen als je een keizersnede hebt gehad, dit was bij mij het geval.
    Had ook pas laat stuwing, maar zeer deed het niet.

Nu is mijn vraag: kan ik nu alsnog weer borstvoeding geven?
    Eerst misschien nog in combinatie met de fles

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo marianne,

Gefeliciteerd met je dochter!
    Wat een start heb je gehad joh! Ik kan me zo goed voorstellen dat je nu alles een beetje op zijn plaats valt een naar gevoel overhoud over hoe het rondom het borstvoeden is gelopen.

Wat je schrijft klopt inderdaad. Je kan de BV wel weer opbouwen.

Ik vind het moeilijk dit via de mail te begeleiden.
    Ik kan alleen zeggen technisch nodig is. Naast het doen is er ook een wil nodig. Die ligt vooral bij jezelf.

Jij moet voor jezelf uitmaken hoever je ervoor wilt gaan. Stel een doel wat haalbaar is. Je zegt zelf al dat een combinatie misschien ook nog goed is.

Daarom vind ik dat moeilijk om via de mail te begeleiden. Ik zou je voor de persoonlijke begeleiding aanraden contact te zoeken met een LK bij jou in de buurt. dit kan via de site van www.nvlborstvoeding.nl

Als je nu wilt starten met opbouwen van je productie ga je een goede electrische dubbele kolf huren. (Medela Symphony)

Dan ga je elke 3 uur 15 minuten kolven. Als je het opbrengt vaker maar de dag is met een kleine meid al best vol.

Er bestaan ook wat melkproductie verhogende middeltjes daar mail ik je later meer over.

Dit maar even als start.

Lees het stuk op onderstaande link goed door ik denk dat je daar al veel info in vind (hoef ik het niet allemaal op te schrijven)

http://www.borstvoeding.com/aanverwant/ ... tatie.html

Succes

Ilse

3. marianne1984

marianne1984 Actief lid

Aug 15, 2007
    402
    0
    0
    Als ik nu kies voor medicijnen die ervoor zorgen dat de melkproductie omhoog gaat, moet ik er dan nog bij gaan kolven of is dat niet echt nodig?
    En als kolven wel nodig is, kan ik haar dan ook aanleggen ipv kolven?

liefs marianne

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Marianne,

Inmiddels een week later. realiseer je dat hoe langer je wacht hoemoeilijker het wordt om de melkproductie op te bouwen.

Ik wil je niet ontmoedigen maar de productie zal alleen stijgen door vraag. Vraag kan je creeeren door aan te leggen of te kolven.

Omdat Esther niet "geleerd" heeft aan de borst te drinken kan je er niet zonder meer vanuit gaan dat drinken aan de borst direct lukt (en dus zal het oefenen zijn) Dat is niet erg maar dat betekend dat in de eerste weken het opbouwen van een melkproductie vooral op kolven neer zal komen.

Met een dubbelzijdige proffesiolen electrische huurkolf.

Medicatie is slechts ter ondersteuning van het kolven.

Ik maak uit je reactie op dat je er makkelijk over denkt. Een pilletje en hop, daar is de productie weer. Helaas is dat niet zo.

Als je nu je productie op gang wilt krijgen zal dat je volledige inzet vergen. Stel jezelf een doel. Het is goed mogelijk dat het niet zal lukken een volledige productie op te bouwen. Dat heeft alles met hormomen te maken. Het kolven (de eerste periode zeker elke 3 uur) evt in combinatie met de medicatie kunnen wel zorgen dat de productie het hoogst haalbaar wordt.

Als het aanleggen beter gaat dan kan natuurlijk het aanleggen in plaats van kolven, dat is immers het doel. Maar houdt haar gewicht dan goed in de gaten. Jou melkproducutie moet wel hoog genoeg zijn.

Begeleiding van iemand in de buurt is dan erg handig.

Groet en succes
    Ilse

Share This Page