vocht in hoofdje bij echo

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door hannekebraun, 11 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hannekebraun

11 okt 2007
    5
    0
    0
    Bij de termijnecho afgelopen dinsdag (termijn 11 wk + 2 dgn) zag de echoscopiste wat vocht in het hoofdje. Wat betekent dit, is het normaal, heeft het consequenties, moet ik mij zorgen maken? Het houdt me erg bezig en zou graag een antwoord op mijn vragen krijgen.

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    HI hanneke,

er word inderdaad wel eens vocht in het hoofdje gezien, vaak word er dan na een aantal weken de echo herhaald om te kijken of het vocht nog aanwezig is, vaak is het dan netjes op genomen door het lijfje.
    Dus wacht die volgende echo even af, schrijf vragen die je hebt voor ze op zodat zij ze kunnen beantwoorden.

Imke

3. hannekebraun

11 okt 2007
    5
    0
    0
    Hallo,

bedankt voor het antwoord, het stelt me al iets gerust. Er is geen aantekening van gemaakt op de zwangerschapskaart/echoformulier en ook is er geen afspraak gemaakt voor een vervolg echo. Zou het toch raadzaam deze te herhalen? In principe moet ik dus wachten op de 20 weken echo, dat duurt echter nog 8 weken. Ik zou het zelf wel op prijs stellen om al eerder een vervolg echo te krijgen, maar is dit een indicatie?

4. hannekebraun

11 okt 2007
    5
    0
    0
    Heeft de bevinding van wat vocht in het hoofdje (bij 12 weken) een relatie met het mogelijk bestaan van een spina bifida of waterhoofd? Of is dat heel wat anders? Ik voel me namelijk wat schuldig over het feit dat ik tijdens de zomer(kampeer)vakantie gedurende 2 weken geen foliumzuur gebruikte (ik wist toen nog niet dat ik inmiddels al zwanger was!). zou het kunnen dat dat de reden is van het vocht wat nu gevonden is?

5. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Hanneke,

niet schuldig voelen dat je toen geen foliumzuur hebt gebruikt, dat is puur preventief en het is niet zo dat als je het niet slikt, er iets gebeurt. Soms zie je inderdaad wel eens vocht in het hofdje biij een spina bifidaof een syndroom, maar dan is het dusdanig veel dat je meteen verder onderzoek krijgt. Als de echoscopiste het veel had gevonden had ze dit wel tegen je gezegd. Maar wat Imke al zei, in de meeste gevallen wordt het gewoon door het lichaam opgenomen. Bij de 20 weken echo is dit goed te zien en er hoeft dus geen eerdere echo te worden gemaakt. Zoveel vocht was het dus niet en is er geen indicatie voor een eerdere echo. Spannend, maar de kans is het grootste dat er niets meer van te zien is.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina