Hallo, Hoeveel harde buiken op een dag zijn normaal en niet onrustwekkend? Heb er tussen de 20 a 30 per dag,ze voelen niet pijnlijk aan maar nu toch ook wel niet aangenaam.... Vandaag 20 weken
Mij is altijd verteld dat het weinig kwaad kan zolang er geen ritme in zit en ze niet pijnlijker worden. Je zou wat rustiger aan kunnen doen.
Dank voor u reactie.doe echt bijna niets en lig enkel plat dus rustiger aan doen gaat niets uithalen denk ik. Heb een cerclage geplaatst gekregen sinds week 13 en heb platte rust
Ja klopt om de 14 dagen.ben afgelopen december mijn zoontje na tien dagen moeten afgeven ,ben bevallen op 26 weken (daarom ook extra ongerust). Morgen op controle en dan weten we meer,hopelijk is het niets. Doe echt helemaal niets,integendeel zelfs.lig echt volledig plat sinds 13 weken. Xx
Wat erg voor je. Maar ik zou dan echt niet afwachten en nu nog bellen. Denk ook dat dat het advies is vanuit het zkh?
Wat naar voor jullie. Ikzelf ben met 21 weken van onze eerste bevallen en heb daarna ook cerclages gehad (3x voorbij de 37, het kan echt). Ik heb destijds soms wel wekelijks gebeld voor een extra controle bij mijn eerste cerclage zwangerschap. Het vertrouwen in je lichaam is gewoon helemaal zoek. Dus nu gewoon de telefoon pakken en bellen. Beter honderd keer te veel dan één keer te weinig.
Deze informatie die jij hebt gehad is echt niet goed. Zoveel harde buiken op een dag kunnen wel degelijk zorgen voor vroeggeboorte. 20 tot 30 harde buiken op een dag die bij de minste inspanning (gaan staan, gaan zitten of al bij 3 stappen lopen) of zelfs bij volledige rust al onstaan is zeker niet normaal. Zelf had ik extreem veel harde buiken in rust en bij weinig inspanning en er zat geen regelmaat in en ze waren niet pijnlijk. Mijn baarmoederhals was 6 cm en mijn zorgen werden weggewuifd. Een week later was mijn baarmoederhals nog maar 1 cm. Goddank heb ik aangedrongen op deze extra controle, heb er zelfs bijna bonje om gemaakt om gezien te worden. Ik ben meteen opgenomen en aan de weeënremmers gezet. Ik was 23 weken zwanger. Uiteindelijk braken met 25 weken mijn vliezen en moest ik bevallen. To dring aan op een extra controle. Kom voor jezelf op en laat je niet met een kluitje in het riet wegsturen. Harde buiken zijn vaak onschuldig, maar van wat ik in reacties lees heb jij al een cerclage en je hebt al een vroeggeboorte gehad. Je zit dus waarschijnlijk in een risicogroep voor vroeggeboorte. Zorg dat je hoge dosering utrogestan krijgt, vaginaal, wat meehelpt om het spierweefsel van de baarmoeder te ontspannen. Heb ik tijdens mijn opname ook gehad ivm de harde buiken. En ik weet niet vanaf welke termijn weeënremmers worden gegeven, maar als je baarmoederhals inkort hier zo mogelijk ook op staan. En zorg als hier reden toe is (bijvoorbeeld zoals bij mij bij verkorte baarmoederhals) dat je opgenomen wordt in een ziekenhuis waar ze een nicu hebben en houdt daar volledige platte bedrust. Heb je een partner die voor je op kan komen?
Inderdaad @Madelie dit klinkt niet goed, zoveel harde buiken in rust! @anikas heb je nog gebeld met je vk/gyn?
Bij mij waren harde buiken in rust stand een teken van een blaasontsteking. Ik had verder geen klachten. Doordat je lichaam tegen een infectie strijd krijg je harde buiken, op een gegeven moment kan je lichaam er zelfs voor kiezen om het kind geboren te laten worden omdat je lichaam ongezond is. Sinds antibiotica geen harde buiken meer.
Klopt, harde buiken kunnen ook door een blaasontsteking worden veroorzaakt. Daarom heb ik destijds ook meteen mijn urine laten testen. Maar bleek niet de oorzaak. To hoop dat het goed met je gaat.
Hoe gaat het nu? Ik ben nu 18 weken zwanger en heb er ook erg veel "last" van. Ze zijn ook niet pijnlijk maar wel vervelend krampig. Bij elke beweging die ik maak krijg ik een harde buik en ook als ik even rustig ga liggen is mijn buik vaak hard. De verloskundige viel het ook al op en die vond dat ik meer rust moet nemen en goed moet opletten dan er geen regelmaat in komt. Ik heb dit elke zwangerschap gehad, het begint alleen steeds eerder.