Hoe merk je dat je dit heb of krijgt? Wordt dit bij elke controle gecontroleerd? Wat zijn de gevolgen ervan? Zijn er ook mensen op het forum die dit hebben. Ja sorry een paar vragen er over maar wil het gewoon weten.
Ja, ben ook wel benieuwd, ik heb een verhoogd risico, mijn moeder heeft het tijdens de zwangerschap van mijn broertjes gehad en er zijn in de familie 4 gevallen van type 2 diabetes. Nu heb ik wel gelezen dat het ongeveer begint rond week 20, maar ik ben er nog niet op gecontroleerd. Doen ze dat alleen al ze problemen constateren?
Veel dorst kan een teken zijn, daarom ben ik er ook op geprikt. Volgens mij is het niet standaard dat je daar op gecontroleerd wordt. De gevolgen zijn dat je een groter kind kunt krijgen en dat je een dieet moet volgen. Precies weet ik het ook niet allemaal.
Îk heb dat... ze doen dat als ze iets vermoeden en vaak ook bij wat zwaardere vrouwen. Ik werd doorgestuurd omdat m´n kindje wel erg groot leek te voelen, ik moest ook mn HB nog ff laten controleren omdat ik zo moe was en toen hebben ze dat meteen gedaan. Prikje in je vinger (nuchter) en als die waarde niet goed is een vervolgonderzoek. Dan willen ze de suikerwaardes hebben hoe het nuchter is, dan een mierzoet suikerdrankje drinken en na een uur laten prikken en dan weer een uur wachten en nogmaals prikken. Bij de gyn bleek mn kindje trouwens maar 1 weekje voor te lopen dus dat is niet echt te groot, kan ook een groeispurt zijn maar de suikerwaardes waren bij mij dus niet goed. Je kan denk ik gewoon vragen of ze het ff willen testen. De gevolgen kunnen zijn dat je kindje te hard groeit en teveel vet opslaat dat kan lastig zijn bij de bevalling, verder moeten ze na de geboorte bij je kindje goed in de gaten houden. Er moet worden opgepast dat het suikergehalte niet te snel daalt dat is gevaarlijk. Ik moet nu 5 keer per dag thuis prikken en zelf de waardes in de gaten houden. Ook heb ik wat adviezen gekregen wat betreft eten maar een echt dieet is het niet hoor... gewoon beetje meer nadenken en verdelen wat je zoal eet op een dag. Als de waardes teveel afwijken kan het zijn dat je insuline moet spuiten, dat is bij mij nog niet nodig. Verder heb je iets meer controles nodig, bij de gyn, diabetesverpleegkundige en dieetiste.
Ik moet een soort van "ontbijt prik" halen? Dus tussen half 8 en 8 uur een ontbijt met min. 2 broodjes en een kopje thee. Dan om 9.00 laten prikken en om 10.00 nogmaals. Bij mij komt het vanwege het gewicht van mijn zoontje (4300 gram bij geboorte) En dat terwijl ik tijdens de zwangerschap van me zoontje zelfs naar het zh was gestuurt omdat ze dachten dat hij te klein was haha Nou tijdens de bevalling was niets minder waar. Heb daardoor ook geen prettige thuisbevalling gehad omdat ze helemaal niet rekende op zo'n grote jongen. Hij kwam er dan ook niet goed uit...en na een spoedknip bleek hij nog klem te zitten met z'n schouders en moest ik echt persen voor me leven terwijl m'n moeder zat te douwen op m'n onderbuik en de vk zat te trekken aan me kind. Nou geloof me....prettig is anders pfff Maar goed...dat is de reden dat er bij mij nu wel naar gekeken word. Om zo'n bevalling dus ter vermijden
Ik kom te veel aan..minimaal 1 kilo per week. Nu moet ik aankomende woensdag 3x per dag te prikken. 's ochtends met nuchtere maag en om 11 uur en om 15 uur nog een keertje.. ik ben benieuwd! Ik hoop niet dat ik ook zw suiker heb! Ook moet ik opschrijven wat ik op een dag eet...nu probeer ik zo gezond mogelijk te eten dus aan de vette hap kan het zeker niet liggen...
Het heeft ook niks met die `vette hap`te maken... gaat erom hoeveel boterhammen-aardappellen-pasta ed. je eet en hoe je dat verspreid over de dag. Wil je smiddags 4 boterhammen eten dan kan je beter er 2 eten, wat wachten en er weer 2 nemen. Het toetje bijv. uitstellen tot een uur-anderhalf uur na het avondeten, ipv gewone dranken light drinken (of water nog beter natuurlijk), vruchtensappen beperken net zoals dat je niet 5 manderijntjes moet opeten. Een heleboel gezonde dingen zetten zich ook om tot suikers. Ik eet nog rustig een slagroomsoejes hoor, alleen niet samen met een glas jus orange, en vervolgens een hele berg avondeten... als ik het verspreid gaat het wel (redelijk) goed. Voor zulke dingen ga je bij een dieetiste langs.
Ik ben met kerst ook best veel aangekomen, maar in totaal is er nu 5 kg bij. Als ik net zo zwaar wordt als mijn moeder en mijn zusje moet ik tot week 40 nog 1,5 kg per weer aankomen Dat ben ik toch echt niet van plan. Ik let wel een beetje op wat ik eet, veel gaat er nu toch niet in.
Ik let op wat ik eet sinds ik weet dat we een ukkie verwachten... omdat ik aanleg heb om aan te komen eet ik bewust heel gezond. Als je dan te horen dat je in 4 weken 10 kilo bent aangekomen... pfff das dan wel ff schrikken. De zw suiker zou een hoop verklaren...als dit het is natuurlijk!
10 kg in 4 weken is wel veel idd, maar bij mijn VK wordt mijn gewicht niet gecontroleerd, ze hebben mijn begingewicht bij de intake gevraagd en daarna is er nooit meer naar gekeken.
Hoeveel kans heb je op ZS ? Moet het in de familie zitten? Ik had een gewicht voor dat ik zwanger was 65 kilo met 1 meter 63, dat was toch normaal. Ben nu zeg maar 16 weken zwanger en 1 kilo aan gekomen.
Hoi, Ook ik had suiker. Men kwam er pas aan het einde van mijn zwangerschap achter. Ik liep geen verhoogd risico maar kreeg het toch. Baby was te groot en moest op een dieet. Met suiker heb je kans dat je vliezen eerder breken. Dat heb ik dus ook gehad. Ik ben met 33 weken en 3 dagen bevallen. Je hebt na je zwangerschap er geen last meer van, maar 50% meer kans op oudersomssuiker dan ieder ander persoon.
Bij ons in de famile zit oudersdomssuiker er zo ingebakken dat ik me niet eens af hoef te vragen óf ik het krijg, alleen nog maar wanneer. Mijn oms en tantes hebben het allemaal, mijn opa had het ook, alleen zijn twwe jongste kindern (mijn moeder en nog een oom) hebben het nog niet. Mijn moeder heeft dus ook 2x zwangerschapssuiker gehad. Ach na alles wat ik nu heb kan ZS er ook nog wel bij denk ik dan maar.
Bij mijn fam zit het niet in de familie. Maar bij mijn man wel. Zijn moeder heeft ZS, maar als mijn schoonmoeder het heeft hoef ik het toch niet te hebben of te krijgen?
Als het in de fam zit dan moet je dat geloof ik melden en dan kijken ze bij de HA/ VK wel of ze je gaan testen. Mijn broertje heeft het, dus ik heb geloof ik wel een verhoogd risico, maar toch ook weer niet zo heel erg.
Ik moet de volgende controle ook onderzocht. Bij mij is het puur omdat ik een zwaardere dame ben denk ik, Ik ben nu 4 maanden en een beetje zwanger en ben 8 kilo aangekomen, dus op zich valt het nog mee, ik heb al wel een flinke buik (zie album) Mijn vk zei dat deze onderzoeken standaard zijn als je wat zwaarder bent. Ik moet nuchter dus ook een vingerprikje laten afnemen en als dat niet goed is moet ik verder...