Wie slaapt er nog meer erg slecht/weinig zo aan het einde van de zwangerschap? Ik ben wel moe 's avonds, maar val niet in slaap, lig uren wakker of ik val wel in slaap, maar wordt wakker voor toilet en kom daarna niet in slaap. Ik heb al vanalles geprobeerd, maar niets helpt. Ik raak er een beetje gefrustreerd van op dit moment. Ik moet toch uitgerust zijn voor de bevalling? Ik heb nu lekker verlof, maar i.p.v. uitrusten, ben ik een soort zombie. Weten jullie of slecht slapen de groei en ontwikkeling van het kindje belemmerd zo aan het einde van de zwangerschap?
Hoi, Wat een ramp hè slecht slapen. Het hoort er wel echt bij. MAAR... helemaal niet slapen hoort er niet bij. Als je echt alles al geprobeerd hebt dan zou ik contact opnemen met je huisarts en het ook zeker bespreken met je vk. Je raakt niet zo snel oververmoeid op dit moment (omdat je verder - als het goed is - redelijk rustig aan kan doen tijdens je verlof) maar het geeft geen vertrouwen in de bevalling hè? Toch gaat het je zeker wel lukken maar het helpt als je er een goed gevoel qua uitrusten bij hebt dus: bespreek het. Oja, je kindje vindt het fijn dat jij je lekker voelt maar je bent zeker niet zo vermoeid dat het van negatieve invloed is op de ontwikkeling van je kindje. (daarvoor moet je echt meer dan dan een paar weken slecht slapen). nog een aantal tips: - ontwikkel een slaapritueel (bijv: kopje thee (caffeine vrij), douchen en lekker naar bed - blijf in bed als je wakker bent / wordt en lees iets gemakkelijks (maak een klein lichtje!) - drink na 17:00 geen producten met caffeine meer (en geen chocolade eten) - eten licht verteerbaar in de avond (lunch anders wat zwaarder) - doe tukjes op de dag (dat is een voorrecht van een zwangere!) - ga niet piekeren maar doe bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen (te vinden op internet) - kijk een uur voor het slapen gaan, geen TV meer en kruip niet achter de computer. Lees ook geen zware kost. Troost je ook maar met de gedachten dat je lichaam je alvast aan het voorbereiden is om straks nachtvoedingen e.d te geven! Het hoort er echt bij, hoe frustrerend het ook is. Maar... leg je er niet gelijk bij neer en bespreek het met ha en / of vk! Veel sterkte! Elle
Hoi, ook ik slaap bjina niet. Ik heb veel last van onrustige benen waardoor ik licht slaap, snel wakker wordt en dan door de onrust in de benen niet meer in slaap val. Overdag een tukje doen heeft geen zin omdat mijn benen dan direct onrustig worden. Ik voel mij dan ook uitgeput. MOrgen bespreek ik het met de verloskundige. De enige tip die ik je kan geven is "berusting". Het klinkt misschien afschuwelijk, maar des te meer je je verzet des te moeilijker je in slaap komt. Als ik wakker wordt ga ik naar beneden (als wordt manlief ook nog van mijn getrappel wakker), neem ik een douche of rommel ik wat in huis. Het zij zo, nog maar een paar weekjes en dan is de beeb er en lig je om andere redenen wakker. Sterkte!
Hallo Ik ben niet zwanger mee maar herken dit ook hoor. Ik kon vreselijk slecht slapen aan het einde van mijn zwangerschap .Ik zag er dan ook vaak tegenop om naar bed te gaan . Wat opviel is dat ik de tijden wanneer ik s`nachts wakker werd dit nu de tijden zijn wanneer mijn zoontje wil drinken s`nachts . Maar voor de bevalling maakt het niet uit hoor . Ik was een wrak aan het einde van mijn zwangerschap .Ik voelde me een walrus ,27 kilo aangekomen en was heeeel erg moe . als je aan het bevallen ben krijg je zoveel energie dat je er niet aan denk dat je moe ben . In mijn geval dan ,ik ben binnen 5 uur bevallen van de eerste . Misschien als je uren lang ligt te persen dan wordt je wel moe lijkt mij .
Ook nog wat tips voor het slapen / rusten: - Rustgevende muziek opzetten, heel zachtjes - Als je frustratie voelt, probeer eens te mediteren (Zen meditatie is gewoon gaan zitten en je hoofd zoveel mogelijk leegmaken... staan vast tips op internet over houding enzo). Dat neemt frustratie weg en maakt je extra rustig, zowel je lichaam als je hoofd. - Maak een kop warme melk met een blokje anijs of wat honing, daar zitten heel veel slaapverwekkers in. - Zorg dat het ècht donker is in je slaapkamer. - Maak in je hoofd eens een heel verhaal; gebruik je fantasie en bedenk dat je vanalles doet... bijvoorbeeld dat je een reis maakt ergens heen en stel je alle details van de dingen die je ziet levendig voor. Meestal wordt je daar slaperig van. - "Beloon" jezelf niet voor het niet slapen. Dat wil zeggen: doe geen dingen die je leuk vind als je wakker bent 's nachts. - Blijf vooral bezig overdag, zodat je een beetje je "normale" werk-slaap ritme behoudt. Zelfs als je moe bent en geen zin, kun je het beste op tijd opstaan en bezig blijven. En zoals hierboven al gezegd: doe je best om niet gefrustreerd te raken, maar leg je erbij neer. Als je alles al hebt geprobeerd en het werk allemaal niet, dan is het even zo. Succes ermee in ieder geval.