Gynaecoloog en/of verloskundige?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Birgitte, 1 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    Hallo,
    Misschien moet ik deze vraag niet aan jullie stellen maar met artsen is het vaak zo lastig communiceren.
    Wij zijn zwanger door iui en omdat ik 40 ben zijn we onder controle van de gynaecoloog. Ik zal ook poliklinisch bevallen, als alles goed gaat en eerlijk gezegd is dat ook wat ik wil. De artsen houden de voortgang van de kleine heel goed in de gaten (ik ben nog maar 10 weken maar ik heb al 2 echo's gehad). Maar wie houdt mij in de gaten? Ze hebben zelfs mijn bloeddruk nog niet opgenomen. Volgens mij zijn er nog veel meer onderzoekjes die de verloskundige uitvoert die ik nog niet gehad heb. Is het de bedoeling dat ik een verloskundige in de arm neem die mij controleert of hoort de gynaecoloog dat ook te doen?

Groetjes,
    Birgitte

2. Ineke

Ineke Verloskundige

15 dec 2010
    2.663
    0
    0
    Hallo Brigitte.

Bespreek de volgende controle met de gyn of je evt. onder controle kan van de verloskundige.
    Ik kan namelijk zo niet beoordelen of er nog andere dingen zijn vanuit jullie familie's, ziektegeschiedenis waarom je onder controle moet zijn van de gyn.
    Via IUI zwanger en 40 jaar zijn is in principe geen reden waarom je bij de gyn onder controle moet blijven. Als je zelf liever onder controle blijft van de gyn mag dat maar moet niet.

De gyn moet jou ook controleren dus je bloeddruk meten hoort daarbij en niet alleen maar jullie baby in de gaten houden.
    Ze moeten ook met jullie bespreken over evt. prenatale diagnostiek ivm jou leeftijd, kraamzorg e.d

Fijne zwangerschap.

Groetjes Ineke

3. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    Hallo Ineke,
    Dank je wel voor je reactie. Vrijdag zitten we weer bij de gynaecoloog en dan zal ik er over beginnen. Misschien is er een verpleegkundige die mij kan onderzoeken en info over kraamzorg kan geven. Ik sla elke keer helemaal dicht als ik daar ben omdat ik het allemaal zo indrukwekkend vind:)
    Groetjes,
    Birgitte

Deel Deze Pagina