Ik weet net een paar dagen dat ik zwanger ben, ik wil het zo goed doen allemaal maar mijn schoonfamilie rookt als een ketter. Mijn schoonzus is zwanger en rookt gewoon door. Haar vriend rookt ook. in haar huis staat het blauw! Mijn andere schoonzus rookt als een ketter in huis met haar vriend en ook daar staat het hele huis blauw, mijn schoonmoeder rookt ook 5 in het uur.. en ze gaan echt niet voor mij buiten staan... We komen er vaak op visite, zijn veel samen maar ik wil dit niet langer! Ik heb het er wel eens over gehad maar dan krijg ik te horen dat het bullshit is, want hun kinderen zijn toch ook gezond?? Ik zit er echt over na te denken om er gewoon niet meer heen te gaan Mijn vriend stopt nu met roken omdat ik zwanger ben maar die zegt ook dan blijf je maar thuis! (Op een kwaaie manier) volgens hem valt het ook wel mee.. Ik vind het zo lastig!
Heel moeilijk,t is hun huis en hun keus,jij hebt nu de keus om niet te gaan en dat zou ik ook zeker doen... Ze zullen later wel begrijpen waarom,of weten ze al dat je zwanger bent?
Neem je vriend mee naar de eerste controle.. Daar zal de vraag gesteld worden of er gerookt wordt. Als je daar dan je verhaal doet, dan hoort je vriend wel dat het dus echt niet gezond is voor je (ongeboren) kindje! Rokers zijn wat dat betreft poepie eigenwijs en willen niet toegeven dat je gelijk hebt (ik heb zelf ook gerookt, dus ik mag dit zeggen )
Roken in de zwangerschap valt niet mee: zie bijvoorbeeld Roken tijdens de zwangerschap en zo zijn er nog wel honderd linkjes. En tuurlijk worden er ook bij vrouwen die roken (in elk geval op het oog) gezonde baby's geboren, maar er worden ook baby's geboren die een stuk gezonder hadden kunnen zijn en er worden ook baby's niet geboren doordat de moeder rookte... Ik zou idd niet in de rook gaan zitten en zeker niet als er stelselmatig zo veel gerookt wordt, niet goed voor de baby en ook niet heel gezond voor jezelf.
Luister naar je eigen gevoel. Er zijn talloze onderzoeken die uitwijzen dat roken en zwangerschap niet samengaan. Mensen die zeggen dat het niet uitmaakt, "want ze hebben toch een gezond kind", weten niet waar ze het over hebben. Dat is dezelfde flauwekul als "mijn opa heeft zijn hele leven gerookt en is 90 geworden". Ik zou gewoon thuis blijven. Uiteindelijk draag je de verantwoordelijkheid voor het kindje in je buik en als jij liever niet in een omgeving bent waar het blauw staat van de rook, zou ik dat ook zeker niet doen. En de tip van Miekoe is een goede. Je vriend krijgt het van de VK nog wel te horen hoe ongezond het is om wel te roken.
Ik was thuisgebleven. Wat zij doen bij hun kinderen moeten ze zelf weten, maar dit gaat om jullie en jullie kindje en als jij je niet fijn voelt tussen de sigarettenrook (wat ik volledig begrijp), dan zou ik inderdaad gewoon lekker thuisblijven. Of je vriend daar nou boos om wordt of niet.
ook door meeroken heeft je kindje kans op complicaties/vroeggeboorte en erger... snap echt niet dat mensen dat hun kind willen aandoen, dus ik zou ook thuisblijven... en ja voor mijn eerste zwangerschap was ik t/m de eerste test een kettingrookster... dus ik weet dat het gewoon een keuze is...
Ai, ja roken is altijd een lastig onderwerp. Ik denk dat je gewoon tegen je schoonfamilie moet zeggen hoe jij erover denkt en dat je het prettig zou vinden als ze rekening met je willen houden en bijvoorbeeld in jouw bijzijn buiten willen roken. Ik kan me niet voorstellen dat ze daar ongevoelig voor zijn. En als ze dat wel zijn, dan doen wat jij het beste vindt.
He wat lastig Lovelittlebaby! Hier ook een rokende schoonfam.. Ik ben er niet meer geweest sinds ik zwanger was en nu met de kleine ook niet. Snap dat dat moeilijk is, helemaal als jullie veel bij elkaar zijn en zij er geen begrip voor hebben! Maar het gaat hier wel om je kindje en ik zou echt alles doen om de kleine te beschermen. Blijf bij je gevoel!
Wat vervelend dat je niet serieus genomen wordt door je schoonfamilie, terwijl je echt een punt hebt. Mijn moeder heeft gerookt toen ze zwanger was van mij en mijn broer, maar zij voelt zich er nu (37 en 39 jaar later...) hartstikke schuldig over. Terwijl mijn broer en ik gezond zijn. Maar ze heeft onlangs gelezen dat kinderen van rokende moeders meer kans op oorontsteking hebben, en ik had vroeger heel vaak oorontsteking, dus mijn moeder denkt dat dat door haar komt. Je schoonfamilie gaat zich kennelijk niet aanpassen. Dan ligt het aan jou hoe je ermee omgaat. Vind je dit belangrijk genoeg om bezoek aan je schoonfamilie stop te zetten? Hoe ga je dit doen als jullie kindje er is? Mag het dan bij je schoonfamilie komen? Blijven zij roken? Hoe ziet je vriend dit voor zich? Ik geef je groot gelijk als je tijdens je zwangerschap wegblijft, maar daarmee ben je er nog niet. En het zou ruzie met je schoonfamilie kunnen opleveren. Is het je dat waard?
Ik zou het nogmaals aangeven. En als ze er geen rekening mee houden gelijk demonstratief vertrekken. Soms hebben mensen het nodig dat dingen meerdere keren aangegeven worden voor het duidelijk word. En dat per huis van je schoonfamilie doen. Wat je ook kan doen is dat je ze bij jou uitnodigt en dat ze daar maar buiten roken. Of bijvoorbeeld in een rookvrij café of iets dergelijks. Sowieso worden banden aardig verstoord als mensen geen rekening houden met de belangrijkste wensen van iemand anders. Maar doe wel je best nog om het duidelijk te maken of listen te verzinnen om wel om te kunnen gaan met ze zonder de rook. Het is wel de familie van je vriend.
Ik zou nu je het nog alleen voor het zeggen hebt er bewust voor kiezen om niet in huizen te komen waar wordt gerookt. Het lijkt mij trouwens niet dat je vriend wil dat jullie kindje bij zijn familie uitgerookt wordt? Waarom dan wel tijdens de zwangerschap? Je kan maar beter nu de grens trekken, dan is iedereen voorbereid als de kleine er is.
Ik zou thuisblijven als zij binnen roken. Of ze bij jullie uitnodigen en aangeven dat er binnen niet gerookt wordt. Mijn kinderen komen ook niet in huizen waar gerookt wordt. Levert dat gezeik op? Tja, so be it.
Roken is geen milde verslaving, anders zouden er niet zoveel verslaafden zijn. Wie tussen een verslaafde en zijn/haar sigaretje probeert te komen speelt met vuur . Als ik in jouw schoenen stond zou ik de keuze maken om niet meer te komen. Zij mogen in hun beeld geloven dat het geen kwaad kan, helaas, maar jij gelooft wat jij gelooft en geeft alleen maar een prachtig voorbeeld door jezelf niet in zo'n rookomgeving te begeven. Ik kan niet goed begrijpen dat je vriend wel wilt stoppen voor jou en de baby, maar niet inziet dat jij je als zwanger-zijnde niet in een rookomgeving zou moeten bevinden. Praat met elkaar, probeer hem eens goed uit te horen want wellicht heeft hij zijn eigen mening nog niet helemaal op een rijtje en dan komen jullie hopelijk op 1 lijn anders sta je ook zo alleen terwijl je standpunt hartstikke goed is. Ga zo door en kom maar op voor jullie kleintje, succes!
Ik zou niet meer gaan.. Bij mij in huis wordt niet gerookt punt. (Al ruim voor ik zwanger was maar goed). Niet mee eens? Prima kom je niet.
Ik zou niet meer gaan. Rokers zijn toch doof voor de argumenten van een ander. Ik zou je fam bij jullie thuis uitnodigen en dan kunnen ze buiten roken. Hier in huis wordt er ook niet gerookt en visite die komt kan buiten in de tuin roken. Ik zou ook straks met mijn baby niet in zo'n stinkhuis willen komen want die lucht gaat overal inzitten. Heb het ooit met de kinderwagen gehad nadat ik op een verjaardag kwam waar veel gerookt werd. Heel die wagen stonk naar de muffe rook. Hij heeft zowat een week moeten luchten eer dat die stank eruit was.
Als ze stug blijven volhouden nadat je echt goed duidelijk hebt gemaakt waarom en dat je het niet wilt, zou ik ook gewoon niet meer gaan. Dat is je recht toch! Als ze gezellig willen doen, komen ze maar lekker naar jouw rookvrije huis; altijd welkom (bij wijze van). Bij ons precies hetzelfde hoor... Mijn man is Turks en dus roken hij en zijn familie/vrienden ook echt als een Turk (). Maar geen één die het in zijn hoofd haalt om bij ons thuis binnen een sigaret op te steken. Dat is gewoon een kwestie van respect. Als wij nu op visite zouden gaan en iemand steekt daar binnen een sigaret op, dan zou ik zelfs gewoon weggaan. Dat is namelijk mijn verantwoordelijkheid als moeder.
Het is hun huis. Ze mogen doen wat ze willen en daar heb jij niks op te zeggen. maar u baby zit in uw buik, en daar heb jij alles over te zeggen! Ik zou dus niet meer gaan, ze komen maar naar jullie en in jullie huis word niet gerookt. Vraag inderdaad eens naar het roken bij de verloskundige als je vriend mee is. Dan hoort hij het van een professional.
Ik zou vooral niet de discussie aangaan. Die verlies je. Maar je kunt wel zeggen dat je het begrijpt en respecteert dat het roken voor hun belangrijk is en je hoopt dat hun ook respecteren dat jullie de keuze maken om jullie ongeboren kindje niet bloot te stellen aan rook. En als ze toch in discussie gaan zou ik zeggen:"ieder maakt zijn eigen keuzes en die van ons staat wat dit betreft wel vast". Blijf vriendelijk, niet defensief. Als je het zo aanpakt dan weet je in ieder geval dat je eerlijk bent en kunnen ze je niks verwijten.
Herkenbaar! Alleen heb ik het bij mijn eigen oom en tante, waar ik eerst vaak over de vloer kwam. Nu heb ik ervoor gekozen om er niet vaak meer naartoe te gaan omdat ze binnen roken. Ook als ze bij mijn opa en oma zijn roken ze binnen. Volgende keer vraag ik aan ze of ze naar buiten willen. Ze zijn gelukkig niet erg moeilijk in dit soort dingen en zullen het heus wel snappen. Hopelijk reageert jouw schoonfamilie uiteindelijk ook zo. Vragen staat vrij! Anders is het jouw keuze om te blijven of om weg te gaan.