PCO, vraagje medicatie

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door ThinkPink1201, 17 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ThinkPink1201

ThinkPink1201 Bekend lid

19 mei 2013
    750
    1
    0
    Fotografie
    Zelzate
    Hoi iedereen,

ik heb dus PCO, ben vandaag naar een andere gynaecoloog geweest.
    Was echt een super dokter.

omdat ik een beetje van slag was dat ik toch PCO heb, heb ik eigenlijk niet alles goed begrepen.

Ik moet nu 10 dagen duphaston nemen. Zodat ik 'echte' maandstonden zou krijgen. Dus terwijl ik die pillen neem, kan ik niet zwanger worden of zie ik dat verkeerd?

ik moet daarbij elke dag metformine 850mg nemen, wat doet dit juist?

Alvast bednakt!

2. Aster14

Aster14 Fanatiek lid

9 mei 2012
    1.689
    8
    38
    Docent
    Midden van het land
    Door de Duphaston wordt inderdaad al je baarmoederslijmvlies afgebroken, waardoor je ongesteld wordt. De kans dat je in de tussentijd zwanger raakt is erg klein. Sowieso is die kans klein bij pcos zonder dat je medicijnen gebruikt.
    Metformine ken ik zelf niet, maar ik lees in onderstaand stukje dat het samen met Clomid (Clomifeen) gebruikt wordt. Is dat dan ook voorgeschreven?
    Hier het stukje:

"Metformine wordt soms gebruikt bij vrouwen die geen kinderen kunnen krijgen als gevolg van een vergroeiing van de eierstokken (polycysteus ovarium syndroom, PCOS).
    Oorzaak
    Voor een zwangerschap is een gerijpte eicel nodig. De eicel rijpt in de eierstokken. Als de eicel voldoende is ontwikkeld, komt hij vrij voor bevruchting. Dit heet de eisprong. Een mannelijke zaadcel kan daarna de vrijgekomen eicel bevruchten.
    Bij het PCOS ontwikkelen de eicellen zich onvoldoende of treedt er geen eisprong op.

Behandeling
    Meestal schrijven artsen het medicijn clomifeen voor om de eirijping en eisprong te bevorderen. Als clomifeen onvoldoende effect heeft, adviseren artsen soms er metformine bij te gebruiken.

Effect
    Metformine blijkt de kans op een eisprong te verhogen. Hierdoor is de kans op een zwangerschap groter."

Deel Deze Pagina