Hey meiden, Gisteren had ik mijn dochtertje naar het KDV gebracht er bleken 3 kinderen de waterpokken te hebben. Ik twijfelde of ik haar wel daar moest laten maar aangezien ze elke week gaat zeiden de leidsters dat ze gezien de incubatietijd ze dan toch wel of niet al besmet zou zijn. Heb direct contact opgenomen met de huisarts aangezien ik niet wist of ik ze zelf al gehad heb. Heb vanmorgen dus een bloedtest gedaan waarvan ik morgen de uitslag krijg. Dan weet ik dus zeker of ik wel of geen antistoffen heb. Volgens mijn moeder heb ik ze nl nog niet gehad. Vanmorgen bleek dat mijn meisje van 18 maanden (vandaag ) ze dus toch heeft, ze heeft er een paar, dus nog niet veel last maar dat kan misschien nog komen? Hoop van niet! Volgens de VK moet ik het maar afwachten en als ik het krijg maar hopen op een milde vorm. Bij 90% van de zwangeren in mijn periode (23 weken) zou er niets aan de hand zijn. Dacht alleen bij mezelf... en die andere 10% dan? Heeft iemand hier ervaringen mee? Ik maak me nl toch wel wat zorgen voor mijn kleine ukkie in de buik. Ik heb voor mijn meisje spul bij de apotheek gehaald met anti bacteriele werking en zemelenbadje voor de nacht. Verder denk ik dat ik haar morgen maar een lang rompertje aan doe zodat ik zo weinig mogelijk kans heb om haar vlekjes aan te raken maar ja... ze is nog klein dus best aanhankelijk! Wat kan ik dan doen behalve vaak mn handen wassen enz? Heeft iemand tips/advies?
Het virus van waterpokken verspreidt zich door de lucht, het heeft dus niet zoveel zin om angstig van de pokjes weg te blijven, dit zorgt niet voor de besmetting. Daarnaast heeft meer dan 90% van de volwassen mensen het virus al eens gehad. De kans dat jij de waterpokken nog niet hebt gehad is dus klein. Ik zou dus even afwachten tot morgen de uitslag bekend is. Meer kun je nu toch even niet doen. Mocht je het virus echt nog niet hebben gehad, dan zou ik aan de huisarts even navragen of je kindje risico loopt. Op jouw termijn is de kans dat het kwaad kan volgens mij veel minder dan 10%.
Nou... ik ben inmiddels weer wat wijzer geworden. Ik heb dus nog niet de waterpokken gehad en mijn meisje heeft ze nu dus wel. Vanaf vanmiddag half 4 tot nu bij de dokter en het ziekenhuis geweest. Ik moet dus een vaccin krijgen met antistoffen (geen levende cellen) maar dat is in de hele regio waarin ik woon niet te vinden. Het dichtsbijzijnde was Rotterdam (ik woon in Limburg) en dat wordt nu per koerier hierheen gestuurd. Ik ben vervolgens op eigen verzoek doorgestuurd naar het ziekenhuis en heb daar dus te horen gekregen dat het op zich niet schadelijk zou zijn voor de baby maar dat ik het dus wel kan krijgen en dan heel ziek ervan zou kunnen worden. Ik krijg morgen dus een oproep voor het vaccin en mag totdat de waterpokken bij mijn meisje zijn ingedroogd niet bij haar in de buurt komen. Conclusie is dus dat ze vanaf vandaag tot waarschijnlijk eind volgende week of nog langer bij opa en oma logeert. Dat is dus wel heftig, heb ook zitten huilen maar moet ook denken aan de baby en mezelf. Blijkbaar heeft 95% van de mensen ouder dan 12 jaar de waterpokken dus wel al en komt het nagenoeg niet voor dat je dus zwanger bent, ze zelf nog niet hebt gehad en dan in direct contact staat met iemand die waterpokken heeft. Lekker zeg! Dat worden dus een paar eenzame dagen!
Hope: wat vervelend voor je! Kan me voorstellen dat je ervoor kiest om je meisje even bij grootouders te laten logeren tot de blaasjes ingedroogd zijn. Wat een pech dat jij nou juist tot die 5% hoort die nog geen waterpokken hebben gehad. Het gaat trouwens inderdaad meer om een risico voor jou, dan voor je kindje. Volwassenen worden namelijk vaak veel zieker van waterpokken dan jonge kinderen en als zwangere zou je een hoger risico hebben op een waterpokken longontsteking, vandaar die antistoftoediening. Gevaar voor je kindje is er eigenlijk alleen bij een zwangerschapsduur tussen 12 en 20 weken. Gelukkig ben je al een stukje verder. Bij een zwangerschapsduur langer dan 20 weken zijn geen nadelige gevolgen voor het kindje beschreven. De antistoffen bereiken trouwens al na 2 dagen een piekspiegel in je bloed en zouden dus voldoende bescherming moeten geven. Na twee weken zijn ze weer uitgewerkt.
Hoi Ja, dat had ik vandaag idd ook vernomen. Maar dat vaccin moest dus binnen 96 uur gezet zijn. Krijg ik vanmorgen bericht dat het vaccin in het ziekenhuis is, dus ik naar het ziekenhuis... hebben ze te weinig besteld! Dat ene vaccin was dus vanuit Utrecht per koerier naar Sittard gestuurd. Dus toen de apotheek weer bellen naar diverse instanties in de regio of ze er toch nog een ampul op voorraad hadden. Gelukkig in Heerlen. Is die per taxi verzonden zodat ik UITEINDELIJK om half 4 mijn injectie heb gekregen. Pff heb het er effe mee gehad. Ben even helemaal ko.