Allergische reacties, welke voeding nu?

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Nuk, 25 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nuk

Nuk Actief lid

13 mei 2010
    448
    1
    0
    Beste deskundige,

Ons dochtertje is nu bijna 4,5 maand oud en sinds zij flesvoeding krijgt, stellen wij vast dat zij een aantal kenmerken heeft die worden genoemd bij een koemelkallergie: verstopping (slechts 1 keer in de week/10 dagen een poepluier, vaak pas na toedienen van Lactulose), verstopte luchtwegen (dicht neusje en niesen), slecht drinken (lang doen over een fles, hoofd wegdraaien, bij vastzittende ontlasting helemaal niet willen drinken), rode uitslag in het gezicht, last van de oogjes (ze wrijft continu met haar handjes in haar oogjes). Zowel bij mijzelf als bij mijn man komen allergieën voor (bij mijn man meer dan bij mij).

Wij vragen ons af op welke voeding we het beste kunnen overstappen. Is het aan te raden om direct te starten met voeding tegen koemelkallergie (zoals Pepti) of moeten we eerst 'normale' hypoallergene voeding proberen?

Dank voor het antwoord!

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,

De klachten die je noemt kunnen inderdaad met een koemelkallergie te maken hebben. Hoe meer klachten je kindje heeft hoe groter de kans dat het een koemelkallergie is. De enige manier op deze leeftijd om daarachter te komen is door een speciale voeding te geven waarvan de koemelkeiwitten volledig zijn voorbewerkt, FrisoPep/Nutrilon Pepti bijvoorbeeld. Bij een hypo-allergene voeding zijn de eiwitten gedeeltelijk voorbewerkt en dat is niet voldoende wanneer een kindje klachten heeft.

Mocht je nog vragen hebben laat het gerust weten, succes!

Groetjes Angelique

3. Nuk

Nuk Actief lid

13 mei 2010
    448
    1
    0
    Beste Angelique,

Dank je wel voor je snelle reactie!
    Kun je FrisoPep/Nutrilon Pepti gewoon op eigen initiatief proberen, of moeten we er toestemming voor krijgen van een arts? Ik bedoel: stel je voor dat m'n dochtertje niet direct een koemelkallergie heeft, maar dat haar klachten daar toevallig veel op lijken, kan het dan kwaad als ze toch een tijdje FrisoPep/Nutrilon Pepti krijgt? Of anders gesteld: is FrisoPep/Nutrilon Pepti gewoon een volwaardige zuigelingenvoeding zonder bijwerkingen, ook als het kindje geen kma blijkt te hebben?

Nogmaals dank!
    Nuk

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,

Het zijn volledige voedingen die ook gebruikt mogen worden door een kindje dat geen allergie heeft. De voeding is ook zo te koop. Wanneer je arts de voeding voorschrijft, kun je in aanmerking komen voor een vergoeding via je ziektekostenverzekering.

groetjes eveline

5. Nuk

Nuk Actief lid

13 mei 2010
    448
    1
    0
    Allebei bedankt voor jullie reacties!!

6. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654