Hi meiden, Ik zit met het volgende...... Sinds ongeveer een maand is mijn vrolijke lieve peuter veranderd in een peuter die vaak boos is, veel moppert, schreeuwt en op de opvang andere kindjes duwt, slaat en knijpt. Hij is nu bijna 2 1/2 jaar. Dit gedrag is begonnen sinds hij na de zomervakantie weer naar de opvang gaat. De dagen dat hij dat is geweest is er thuis weinig met hem te beginnen, is dan ook erg moe. De dagen dat hij gewoon thuis is, of bij opa en oma zie ik weer meer de lieve peuter die ik kende. Al is hij ook dan nog wel wat schreeuwerig en soms wat opstandig. Dit is dan wel redelijk makkelijk te corrigeren. Op de opvang zeggen ze dat hij gewoon aan hij ontdekken is wat de grenzen zijn en dat we het gewoon even aan kunnen kijken. Ik vind het echter zo typisch die plotse omslag en ik vind het ook raar dat het met name zo extreem is op de dagen van opvang. Iemand hier ideeën over of adviezen? Ik weet namelijk niet zo goed wat ik hier mee moet een vind het erg vervelend.
Wat ik zie bij mijn dochtertje van 2 jr en 3 mnd die net een maandje twee ochtenden naar de psz gaat, is dat ze wel gedrag overneemt van andere kindjes. Zo zit ze momenteel in de 'dat is van mij' fase waarbij ze lekker boos kan kijken, iets wat ze eerder echt nooit deed. Ook hoor ik haar wel dingen zeggen waarvan ik bermoed dat ze het daar oppikt. Niet allemaal negatief hoor, maar ze pikt gewoon heel veel op. Maakt ook dat ze wel vermoeid is na een ochtend psz en daarnaast kwakkelt ze steeds. Als ze moe is wordt ze ook lastiger in gedrag, hangerig en zeurderig, maar ook dingen doen die niet mogen, echt rare acties zoals dingen ineens op de grond gooien enzo, echt een teken van moeheid bij haar. Wellicht is je zoontje ook erg moe na een dagje opvang? Volgens mij is het echt een lastige leeftijd, ze worden zich bewuster van zichzelf en vooral ook van andere kindjes en kunnen dat misschien nog niet altijd plaatsen, dat zie ik tenminste wel bij mijn dochter, dat ze bepaald gedrag van andere kindjes nog niet goed begrijpt en echt moet verwerken. Zo heeft ze het nog steeds over een jongetje wat haar vorige week in haar schouder kneep, terwijl als ik vraag wie ze het leukste kindje vindt, juist zijn naam noemt..
Bedankt voor je reactie! Wellicht hoort het inderdaad bij de leeftijd, maar krijg nu ook vanuit het schriftje van de opvang echt het idee dat mijn zoontje daar een tiran kan zijn. Het is absoluut zo dat ook hij veel dingen van andere kindjes oppikt, onthoud dat ook heel goed. Helaas een aantal zeer negatieve dingen...... Heb ook wel een beetje het idee dat het wel eens om aandacht zou kunnen gaan. Kreeg altijd te horen dat hij zo lief is een heerlijk zelfstandig kan spelen en zich goed kan vermaken, wellicht kreeg hij hier door minder aandacht. Met zijn huidige gedrag krijgt hij in ieder geval aandacht. Geloof dat ze op deze leeftijd nog niet echt onderscheid kunnen maken tussen positieve en negatieve aandacht. Ben wel ' blij' te lezen dat jou dochter en beetje op dezelfde manier kan reageren. Vond het zelf wel extreem overkomen bij mijn zoontje.
Ons zoontje van 2,5 heeft dit precies zo. Nou niet echt met bijten maar wel slaan en gooien van spullen (mijn telefoon zat gelukkig in een goed hoesje). En hij luistert echt slecht op dit moment. Hij gaat sinds vorige week naar de psz dus daar komt het niet door. Ik denk echt weer een fase waar we doorheen moeten. Ik heb zijn gedrag ook erg zien veranderen de afgelopen tijd. Zal er wel bij horen. Hier gaat hij wel op de mat met slaan en gooien. We negeren best wel wat dingen en proberen ook zo min mogelijk strijd te hebben hier maar dit gedrag krijgt hij wel "straf" voor. Hebben we altijd ook gedaan.