Hoe wil je hem gaan uitspreken? Het is volgens mij een Franse naam, dus voor veel mensen zal het even wennen zijn... Ik zou de naam uitspreken als Iev (met een zachte klank aan het eind). Persoonlijk is het niet mijn smaak, maar het is wel een stoere korte naam voor een jongen.
Ik zou wel met een Y doen, want bij Ives zou ik zeggen 'Aivs' (ongeveer, zoals in 'sour cream & chives') of ik zou het heel letterlijk op z'n Nederlands uitspreken (vgl. Ivo).
Best een Leuke naam! maar wel benieuwd naar de uitspraak. Als het Iev is lijkt het qua uitspraak wel op de engelse meidennaam Eve. Maar ja, dat heb je ook bij Aiden en Eden.
Ik kende als kind een Yves en dat werd dus 'iefs' of 'ieves'. Zo zonde, vind het een mooie naam maar lastig qua uitspraak.
Yves is hier in België een veel voorkomende naam dus ik vind hem heel normaal klinken . Hier is hij wel wat "passé" in die zin dat hij aan baby'tjes die nu worden geboren haast niet meer gegeven wordt. Maar als jij hem mooi vindt: doen! Het is mijn ervaring dat je over een naam kan blijven denken en twijfelen en dat meningen van anderen je soms nog meer in de war brengen ... Succes!
Zeiden de ouders het ook zo? Dat is wel een beetje... apart. Eigenlijk is het niet zo ingewikkeld; bij Jacques zeg je ook die 'es' niet. De enige mogelijke verwarring kan denk ik ontstaan als mensen niet weten dat het op z'n Frans moet worden uitgesproken. Eén keer zeggen en klaar.