Hoi meiden, ik wil graag binnenkort de late voeding van 23.00-24.00 uur vervangen door flesvoeding (kv). Nu heb ik eens ergens gelezen dat je dit het beste kunt doen na ongeveer een maand zodat de produktie niet meteen terugloopt. De rest van de dag/nacht wil ik nog gewoon zo lang mogelijk borstvoeding proberen te geven. Ons zoontje komt nu vaak rond 19.00-20.00, daarna dus eind van de avond en daarna 's nachts meestal tussen 4.00-5.00. Die voeding wil ik dus ook gewoon borstvoeding geven. Dat zou betekenen dat ik tussen 20.00 en 4.00 uur niet zelf voedt. Vanaf wanneer zou ik dit het beste kunnen doen zonder dat de produktie terugloopt? Of moet ik dan toch nog een aantal weken doorgaan met volledige bv?
Zowel ik als mijn beste vriendin zijn vanaf de 4e week de late voeding kv gaan geven. Gaat hier goed en bij mijn vriendin ook. Je moet wel goed blijven aanleggen en 'leeg' laten drinken op de andere tijden. Het duurt maanden voordat je productie echt helemaal stabiel is, dus ik weet niet of je daarop wilt wachten. Productie is natuurlijk ook wel erg vrouw afhankelijk.. dus wat voor de één werkt, werkt misschien voor de ander niet. Bij mijn zoontje ging het ook goed, gedurende een paar weken maar daarna viel mijn productie helemaal weg door ziekte.
Je kunt als je flesjes wilt geven het beste beginnen ergens tussen de 4 en de 6 weken. Dat is trouwens vooral omdat je bij eerdere flesjes te snel het risico op zuigverwarring hebt, waardoor je kindje niet meer aan de borst KAN drinken. Hoe groot de invloed op je productie is verschilt van vrouw tot vrouw. Voor sommige vrouwen kan het heel goed, een voeding vervangen door kunstvoeding en dan 8 a 10 uur geen kind aan de borst. Voor andere vrouwen betekent dat vrijwel meteen een enorme terugval in de productie. Hoe het bij jou zit valt gewoonweg niet te voorspellen. Overigens is het risico op het teruglopen van je productie groter bij het vervangen van een avond- of nachtvoeding door kunstvoeding dan bij het vervangen van een voeding overdag. In de nacht zijn de prolactinespiegels in je bloed veel hoger, en stimulatie in de avond en nacht komt die spiegels ten goede. Prolactine is het hormoon dat voor de aanmaak van je melk zorgt. Ik zou op dit punt gewoon geen vaste besluiten nemen. Voor hetzelfde geld wil Tomas over een maand geeneens meer om 23 of 4 uur drinken en heb je so wie so je handen (borsten) al meer vrij. En hou de opties ook open als je er aan begint. Als je merkt dat het je productie slecht beinvloed kun je er altijd weer vanaf stappen, en bevalt het wel goed, dan ga je er lekker mee door. Hou wel rekening met je regeldagen: dan kun je ook al fles je je kind in de avond beter toch even op verzoek aanleggen. Dan ben je er namelijk veel sneller weer doorheen.