omdat bv geven mij op ging breken heb ik besloten om dit af te bouwen... op dit moment krijgt onze meid in de middag (rond 13/14) de voeding daarna en de laatste voeding (rond 00u) de fles en tussendoor bv. ik kreeg het advies om telkens een voeding te vervangen voor flesvoeding en dat dan een paar dagen vol te houden voordat ik de volgende voeding zou vervangen... nu heb ik echter helemaal geen ritme meer, de kleine voedt ik op verzoek, ze huilt veel en ik weet niet of ik op de goede weg ben... is er een manier om weer een soort ritme in te bouwen? en hoeveel voedingen moet onze meid op een dag? nu ziet een dag er ongeveer als volgt uit: 4u (nacht) bv 7u bv 10u bv 13u fles 17u fles 20u bv 23u fles de uren verschillen alleen telkens. meestal zit er 3u tussen, maar ze komt soms ook na 2,5u of pas na 4u...in de fles doen we 120ml water en dan voeding (nutrilon hypoallergeen) graag advies! alvast bedankt
Hallo, Je bent op zich al goed bezig. Meestal geven we het volgende advies over afbouwen. Eén voeding tegelijk Je bouwt een voeding tegelijk af, en over één voeding doe je zo'n vijf tot zeven dagen (sommige vrouwen iets minder, afhankelijk van de productie). Misschien heb je wat langer tijd nodig. Je begint met het laten vallen van de voeding die het minst lekker loopt. Bij de meeste vrouwen is dat de een na laatste voeding. De eerste dagen heb je om die tijd wat stuwing en na een paar dagen verdwijnt dat. Als je erge last hebt van stuwing dan kun je even de spanning er afkolven. Door alleen de spanning eraf te kolven, wordt de stuwing minder, maar stimuleer je nauwelijks de melkproduktie. Pas als je om die tijd geen stuwing meer hebt, begin je met het laten vallen van de volgende voeding. De overgebleven voedingen kun je het beste gelijkmatig over de dag verdelen. Dus als je zeven voedingen geeft, en je hebt de zesde afgebouwd, dan kun je vervolgens de tweede voeding laten vallen. En daarna de voeding die midden op de dag valt. Etcetera. Als je maar zorgt je de voedingen voor en na de afgebouwde voeding nog even in stand houdt. Als je helemaal gaat afbouwen, kun je de ochtendvoeding als laatste doen. Die voeding hebben veel vrouwen de meeste melk. Blijf je borsten controleren Tijdens het afbouwen goed je borsten blijven controleren. Als je harde plekken voelt, zorg er dan voor dat die borst goed geleegd wordt, om borstontsteking te voorkomen. Wanneer je afbouwt en KV in plaats gaat geven dan vervang je ene voeding door een fles. Lees goed de gebruiksaanwijzing hoeveel jouw kindje met die bepaalde leeftijd/gewicht op een dag mag hebben. Meestal gebruiken flessenkinderen minder voedingen per dag omdat de volumes per keer groter zijn en de melk zwaarder verteerbaar is. Het echte voeden op verzoek kan dus nog wel maar binnen marges. Je kunt niet onbeperkt blijven voeden (zoals dat bij BV wel kon). Om op het aantal voedingen te blijven wat je gewend was kan je minder per keer geven om zo toch op het maximale toegestane volume te komen. Of je moet nog wat geduld hebben zodat het schema mee kan schuiven naar minder voedingen. Waarschijnlijk merk je al dat de tijden tussen de KV langer is dan tussen de BV. Kan je hier al wat mee? Ik kan je helaas geen kant en klaar schema geven omdat het per vrouw anders is. Dit hangt af van de opgebouwde productie, de leeftijd en het drinkgedrag van je kindje. Succes Ilse