heb gisteren weer de uitnodiging van de dokter gekregen voor de griepprik die ik ieder jaar moet halen maar mag dat nu ook nu ik zwanger ben? weet iemand dat?
Ja hoor, dat mag gewoon. Het griepvirus is gemaakt van dode virusdeeltjes, dus je krijgt niets levends ingespoten. Meestal wordt wel aangeraden om het in de eerste drie maanden van de zwangerschap niet te doen, niet zozeer omdat het dan onveilig is, maar meer omdat dan de kans op een miskraam sowieso aanwezig is. Mocht je dan een miskraam krijgen, dan hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken dat dat misschien toch door die griepprik kwam. (Dus vanwege "psychische redenen" wordt het dan afgeraden, en niet zozeer vanwege medische risico's, snap je?) Maar aangezien jij die 3 maanden al lang en breed voobij bent, mag het gewoon. Meestal is het zo dat je die griepprik niet voor niets krijgt, en dat het doormaken van een echte griep veel risicovoller is dan het krijgen van de griepprik. Maar je kan natuurlijk ook even aan je huisarts of gynaecoloog/verloskundige vragen hoe die er tegenover staat!
Ohja, nog even ter aanvulling: ik baseer het bovenstaande op de informatie die ik van de ziekenhuisapotheker in het ziekenhuis waar ik werk gekregen heb! En dit komt van de RIVM-site af: Ik ben zwanger, mag ik dan een griepprik krijgen? Ja, dat mag. Er zijn geen schadelijke effecten bekend van de griepprik voor het ongeboren kind. Ik ben net bevallen, mag ik dan een griepprik krijgen? Ja, dat mag. Ik geef borstvoeding, mag ik dan een griepprik krijgen? Ja, dat mag.
Ik heb vorige week een uitnodiging gehad voor de griepprik en ik had voor de zekerheid de huisarts gebelt of ik hem halen mocht, maar mijn huisarts adviseerde om hem dan niet te halen. Ik baal hier dus wel een beetje van, want ik ben erg bang om de griep te krijgen. Maar nu zie ik dus twee verschillende adviezen. Liefs Hummel.
Hmmm de griepprik is niet alleen maar wonder hoor... ligt eraan welk griepje gaat heersen! Ik zou hem, aangezien je in de risicogroep zit, gewoon gaan halen.. MITS je in je eerste 3 weken zit.
Ja inderdaad.. maar dat is sowieso! Er is hier ook een topic over de vaccinaties wanneer je naar het buitenland reist (o.a. hep. A) Hier raden ze het af, terwijl de GGD en haar huisarts het nou juist aanraden..
ik heb mijn huisarts ook gebeld en die adviseert de prik later te geven in mijn geval eind nov ik ben eind okt uitgerekend.
Toch erg vreemd die tegenstrijdige adviezen. Daar kun je dan weer zo onzeker van worden. Ik haal hem dan maar niet. Ik heb liever dat ik er ziek van word, dan dat mijn kleine uk er last of schade van ondervind. Liefs Hummel.
Jaa idd je kan hem ook niet halen... sowieso sluit de griepprik zeker niet uit dat je de griep krijgt!
Ik moest gisteren naar de verloskundige toe en toen heb ik het voor de zekerheid ook nog aan haar gevraagt of ik de griepspuit halen mocht. Zij raadde hem juist aan om te halen. Engelse wetenschap had juist aangetoont dat het goed is voor zwangere vrouwen met een chronische ziekte om de griepspuit te halen. Sterker nog, hun hebben het liefste dat elke zwangere vrouw een griepspuit gaat halen. Ben hem dus alsnog gisteren wezen halen. Hopelijk hebben jullie nog wat aan deze informatie. Liefs Hummel.
waarom zijn er zoveel tegenstrijdige berichten dan. want ik heb ook een uitnodiging gekregen. voor 5 of 6 november. maar ik wil voor de tijd de huisarts er nog even naar vragen en mn verloskundige ook. liefs mij
nou mijn verloskundige zei vandaag tijdens het bezoek dat ik hem niet mocht halen, mag wel maar was beter van niet want onnodig risico verhogen enz
Hoi, Ik ben pas 7 weken zwanger, en mag donderdag de griepprik halen. Heb ook maar de huisarts gebeld of dit wel mag. Volgens huisarts geen probleem! Maar ja....begin nu natuurlijk wel heeeel erg te twijfelen. Anja
anja bel je verloskundige vooral in de eerste 3 maanden mag je hem niet halen. mijn huisarts gaf me ook slaappillen die ik niet mocht en zei ook dat de griepprik geen kwaad kan maar huisartsen weten ook niet alles
ik werk in het zh nou werd hij ons afgelopen week ook aangeboden Ik heb even met hun overlegt en zei zeiden niet doen als je zwanger bent Schiet lekker op dan al berichten