Zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Okidoki, 2 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Okidoki

    Okidoki Actief lid

    12 jun 2010
    107
    0
    0
    NULL
    NULL
    De titel zegt denk ik al genoeg,wie heeft er ervaring met zwangerschapsdiabetes?

    Dinsdagmorgen heb ik een GTT (Glucose Tolerantie Test) gehad en gistermorgen kreeg ik bij de gynaecoloog de uitslag.

    Nuchter 5,9
    1 uur later 11,1
    2 uur later 10,6

    Dit was te hoog en ik ben direct er achteraan doorgegaan naar een diabetes verpleegkundige daar kreeg ik wat uitleg en materiaal om thuis zelf de waardes te prikken.
    Hier ben ik gisteren ook direct mee begonnen en vandaag moet ik haar bellen tussen 12:00 en 13:00 om haar die waardes door te geven.
    Vanuit die diabetes verpleegkundige ben ik weer direct door gestuurd naar een dietiste om mijn voedingspatroon aan te passen.
    Er hoeft niet echt veel veranderd te worden maar meer in beperkte mate.
    Het dieet gaat terug naar de basis,zie voedingscentrum.
    Eten en drinken | Voedingscentrum, eerlijk over eten

    Waar ik tegenop zie is het maximum van 2 stuks fruit en een maximum van 0,5 liter aan melkproducten.

    Binnenkort moet ik ook nog naar een internist,ik had geen idee dat je hiermee onder behandeling zou zijn van zoveel mensen.

    De gynaecoloog heeft eigenlijk niet zoveel vertelt maar ik begreep wel van hem dat ik niet over de 40 weken heen zal gaan,is dit altijd het geval bij zwangerschapsdiabetes?

    Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
     
  2. Okidoki

    Okidoki Actief lid

    12 jun 2010
    107
    0
    0
    NULL
    NULL
    Niemand?
    Kan me niet voorstellen dat ik de enigste ben hier op het forum met zwangerschapsdiabetes.

    Afgelopen vrijdag bij de internist geweest wat ik heel raar vond is dat hij de waardes van de GTT net iets te hoog vondt terwijl de dietiste waar ik woensdagmorgen was zei dat het veel te hoog was.

    Het gekke is dat de waardes bij mij vooral veel te hoog zijn na mijn ontbijt,hier had de internist ook verklaring voor.
    Dinsdag moet ik weer naar de internist en ondertussen moet ik kijken of ik door het veranderen van mijn eetpatroon iets aan de waardes kan doen.
    Dat lukt aardig maar dus niet 's morgens of ik nu 1 of 2 boterhammen 's morgens eet het stijgt flink,ga het vanmorgen maar eens proberen met 2 beschuitjes.
     
  3. madelief

    madelief Fanatiek lid

    18 mrt 2006
    3.125
    204
    63
    Vrouw
    fokker van Rottweilers en PRT
    Schopp, Duitsland
    nee ben je ook niet maar er lopen al verschillende topics over ;) en om dan telkens op nieuw te beginnen.....snap je ;) moet je even zoeken....

    liefs Es
     
  4. Okidoki

    Okidoki Actief lid

    12 jun 2010
    107
    0
    0
    NULL
    NULL
    Klopt maar zover ik kan vinden waren dat topics met een specifieke vraag zoals "Pff, zwangerschapsdiabetes, dieet, honger... " en "Zwangerschapsdiabetes en op koolhydraat-armdieet" (ik volg geen koolhydraat-armdieet en heb tot nu toe ook geen last van honger) ik wou eigenlijk een algemeen zwangerschapsdiabetes topic.
    Deze topic stond dan ook eerst onder de clubs maar is op mijn verzoek verplaatst omdat het daar niet gelezen werdt.
     
  5. madelief

    madelief Fanatiek lid

    18 mrt 2006
    3.125
    204
    63
    Vrouw
    fokker van Rottweilers en PRT
    Schopp, Duitsland
    die tweede die je opnoemd dat werd uiteindelijk wel een beetje een forum ;) ik was daar ook actief maar werd verder niet meer op gereageerd.....misschien kunnen we daar verder gaan ???

    liefs es
     
  6. Tese

    Tese Niet meer actief

    Ik heb ook zwangerschapsdiabetes maar wat is precies je vraag eigenlijk?

    Wat jij allemaal ondergaat nu bij veel verschillende mensen heb ik ook gehad. Na een aantal weken word dat wel wat minder hoor. Eerst zat ik elke week 1 a 2 dagen in het ziekenhuis. Nu niet meer en gaat alles telefonisch. Op aankomende dinsdag na. Als ik bij de een moet komen vinden ze het ook wel weer prettig als ik even bij iedereen langskom.

    Ik had eerst een dieet, maar moest al vrij snel spuiten. Best prettig want dan hoef je je wat minder goed aan het dieet te houden. Je spuit gewoon wat meer.
    Alleen nu vanaf een paar dagen krijg ik het niet meer onder controle. Mn suiker is raar aan het doen. Ga ik het dinsdag ook even over hebben. Het is nog niet alarmerend maar wie weet hoe erg het nog gaat worden he.

    Als je vragen hebt, stel ze maar hoor
     
  7. mamaroos

    mamaroos Lid

    2 jul 2007
    5
    0
    0
    lerares
    Flevoland
    Hallo,

    Ook ik heb (zwangerschaps)diabetes. Ik ben nu zwanger van ons derde kindje. Tijdens mijn eerste zwangerschap heb ik het ontwikkeld en tijdens mijn tweede zwangerschap kwam het terug. Een jaar na mijn tweede zwangerschap heb ik het definitief terug gekregen.
    Ik gebruik normaal gesproken medicijnen, maar nu insuline. Dat is inderdaad wel prettig, je moet wel op je eetgewoontes letten, maar een keer iets extras is geen probleem.
    Ik ben ook onder controle bij diabetesverpleegkundige, internist en gynaecoloog. Het is wel even pittig. Ik ga om de twee weken op controle bij internist en diabetesverpleegkundige (afwisselend).
    Het is wel heftig, maar het is voor iets heel moois en daar heb ik het graag voor over.

    Groeten.
     
  8. Okidoki

    Okidoki Actief lid

    12 jun 2010
    107
    0
    0
    NULL
    NULL
    MIJN VRAGEN:
    *Waren de waardes van mijn GTT nou echt te hoog of valt het wel mee?

    *Laten ze je bij zwangerschapsdiabetes nooit verder lopen dan die 40 weken of is dit per regio/arts verschillend?

    Vandaag heb ik volgens mij mooie waardes.
    Ben vanmorgen begonnen met 2 beschuitjes met kaas en anderhalf uur later zat ik op 6,1 normaal nam ik brinta of brood en dan liep het op van 8,6 tot 10,4.
    Heb daarna als nog wel een boterham gegeten op 2 beschuitjes kan ik niet leven maar anderhalf uur later (prikken voor de lunch) zat ik op 6,8 dat lijkt me toch netjes.

    De dietiste zei me dat het beter was om 6x te eten dan alles in 3x maar dit vind ik nog wel moeilijk vooral als je een tijdje van huis bent.
    Zoals gisteren zijn we 's middags wezen shoppen voor Sinterklaas en de kleine maar dan heb ik aan het eind van de dag nog niet eens alles gehad wat ik mag en om dan alles ineens te eten is natuurlijk ook niet verstandig.
    Moet hier nog wel een beetje een balans in zien te vinden.
     
  9. Tese

    Tese Niet meer actief

    Lastig he die balans vinden, ik weet niet hoe ver zwanger je bent maar als je voor de 30 weken zit dan zit het er waarschijnlijk nog wel in dat je moet gaan spuiten. En dan kun je wel weer iets anders gaan eten
     
  10. Okidoki

    Okidoki Actief lid

    12 jun 2010
    107
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben vandaag precies 32 weken zwanger.
    Dus ben benieuwd of ik het ga redden zonder insuline.
     
  11. vlinder88

    vlinder88 Lid

    25 okt 2010
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik heb ook een gtt moeten doen met 24w bij mij was hij nuchter 4.6 en na 2 uur 8.6 dit vonde ze ook veeeeel te hoog terwijl ik het wel mee vond vallen

    toen na internist diabetes verpleegkundige en dietist.. en idd zelf mn waardes prikken

    ik had in t begin t idee dat t gewoon door die glucose shot kwam ik voelde me daarna ook rottig... en niet met mijn normale eten
    ik hoefde namelijk nix aan te passen van de dietist omdat ik vrij weinig eet en veel gespuugd heb (nu - 8 kilo)
    en nu ik prik zit ik altijd smorgens rond de 4.7 en savonds kom ik niet hoger als 6.5 dus ik zit er gewoon netjes tussen in en heb op t moment geen zsdiabetes maar ze vinde het mij bij gewoon leuk om me onder controle te houden en daar word ik een beetje gek van want t is gewoon geldkloerpperij... mijn huisarts is het er ook niet egt mee eens maarja ik sta nu bij gyn onder controle,..

    de gyn vraagt overigens alleen bij de controle naar mn waardes en verdr nix dan zegt hij ohjaaa netjes he

    maar die diabetes verpleegkunidge wil dat ik elke x terug kom wat ik zelf onzin vind want ik mail elke week mn waardes dan krijg ik ook antwoord terug dat t netjes is en dat ik zo door moet gaan en dan moet ik wel langskomen en dan print ze letterlijk mijn mailtjes uit en dan zegt ze t zeflde.. nou dan voel ik mezelf een beetje niet serieus genomen

    ik ben nu bijna 34w en heb strax een groeiecho dus ik ben benieuwd want int begin hebben ze me helemaal bang gemaakt van ja je krijg een 9 ponder en dat heeft zoveel risicos bla bla bla nou daarvan van die stress ging mn bloeddruk en suiker naar boven volgns mij....

    dus ik ga nu gewoon de laatste weken proberen te genieten!
    en je kent je lichaam zelf t beste en als je je goed voeld...
    sux6 groetjes
     
  12. vlinder88

    vlinder88 Lid

    25 okt 2010
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    pfff tog weer een heel verhaal geworden... ik voel gewoon de woede opkomen als ik erover typ hahaha
    bij mij zeiden ze dat je waardes tussen de 4-7 moeten blijven
     
  13. Biccy

    Biccy Fanatiek lid

    28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    Ik krijg vandaag mijn glucose test, omdat bij de eerste controle mijn suikerwaardes te hoog waren. En ze doen het hier sowieso rond deze tijd. Maar ik vind het wel een beetje apart gaan hier hoor...
    Ik vroeg aan de arts vorige week of als de uitslag niet goed blijkt te zijn (als het boven de 7.4 is geloof ik), of ik dan een telefoontje krijg. Ja, in principe wel, maar het kan ook zijn dat als je niks hoort ze het gewoon vergeten zijn. En dan moet ik het vragen bij de volgende controle, over 5 weken.
    Is dat niet wat aan de late kant?

    Ik denk dat ik dan gewoon eind deze week bel ofzo, just in case. Want hij zei dat als het niet goed is, ik naar het zh moet voor verdere tests, dan moet ik toch optijd weten wat de uitslag is, lijkt mij :(
     
  14. Okidoki

    Okidoki Actief lid

    12 jun 2010
    107
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat raar Vlinder88 kan me voorstellen dat je hier boos over bent,je zou toch zeggen dat ze patienten genoeg hebben om hun tijd aan te besteden?
    Nu moet je er elke keer heen terwijl er niets aan de hand is of zou je toch nog een risico lopen?

    En Biccy toen er voor mij een afspraak gemaakt werdt om die Glucose Test te doen werdt er gelijk een afspraak gemaakt (een dag later) om de uitslag te bekijken met de gynaecoloog.
    Raar dat je er zelf achteraan moet want net wat je zegt dan lijkt het me toch goed om het op tijd te weten.
    Hoe eerder het behandeld wordt hoe beter (dat is toch vaak bij alles)?
     
  15. Biccy

    Biccy Fanatiek lid

    28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    @Okidoki, ja lijkt mij dus ook. Maar ze nemen het hier niet zo nauw geloof ik. Bij veel dingen moet je er zelf achteraan, voor het geval dat.
    Ik heb al een paar keer meegemaakt dat ze uitslag ergens van hadden, mij in hadden moeten lichten maar het gewoon niet deden, dus in dit geval ga ik er zeker achteraan, lijkt me niet verstanding met mijn zwangerschap te spotten, so to speak!
     
  16. vlinder88

    vlinder88 Lid

    25 okt 2010
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    hey ja dat is ook raar
    bij mij werd er trouwns ook gelijk een afspraak gemaakt voor dezelfde week nog bij de gyn heel paniekerig...

    mijn groeiecho was goed kindje is iets aan de kleine kant was nu 1926gram... de echoscopiste heeft nog overlegd met gyn omdat ik nog steeds werk tot week 36
    maar het zat allemaal nog net binnen de gemiddelde lijnen dus de gyn vond t nie verondrustend en moet volgende week tog weer op controle dus,..

    moet alleen als ik uit me werk kom gewoon niets meer doen en lkkr rusten...

    mn man zei ook laat die suiker maar lkkr doen en ga maar s een beetje meer eten!

    maarja misschien die laatste 4weken als je thuis bent dat de baby ineens heel hard gaat groeien
    en andrs is t maar gewoon een 5 of 6 ponder hoor tog nix mis mee! t word in ieder gval geen 9ponder waar de diabetes verpleegkunidge t over had!

    groetjes
     
  17. Okidoki

    Okidoki Actief lid

    12 jun 2010
    107
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vanmiddag weer naar de internist en daarna langs de diabetes verpleegkundige.
    Gisteren als ontbijt 2 beschuitjes met jam gehad en toen schoot de suiker weer omhoog (snap dat er in jam veel suiker zit) 2 beschuitjes met kaas vind ik zo droog om 's morgens te eten.
    Daarbij komt nog dat ik op 2 beschuitjes niet kan leven.
    Pff kheb moeite met het indelen,aan het eind van de dag heb ik nog niet alles gehad wat ik mag hebben en dan heb ik honger.
    Gisteravond dus nog 2 boterhammen en 2 stuks fruit genomen.

    Ben nu in nog geen week ook een kilo afgevallen,dat lijkt me toch ook niet helemaal de bedoeling (nou heb ik wel genoeg vetreserves).
    Ik zou toch graag met een fatsoenlijk ontbijt willen beginnen en als dat niet zonder spuiten kan dan moet ik maar gaan spuiten.
     
  18. Biccy

    Biccy Fanatiek lid

    28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    He sh*t. Krijg net telefoon van de vk uit het zh dat mijn glucose te hoog was in mijn bloed, na de test. Nou moet ik volgende week terug voor een hele ochtend onderzoeken :(

    Ik hoop dat het meevalt na de onderzoeken hoor... tot nu toe ging alles zo goed.

    Het hoeft toch niet perse te beteken dat ik zw diabetes heb?
     
  19. Okidoki

    Okidoki Actief lid

    12 jun 2010
    107
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sinds vandaag spuit ik insuline (2 eenheden) voor mijn ontbijt.
    Vandaag weer bij de gynaecoloog geweest en een groeiecho gehad,ik ben nu 32+3 en de kleine is 2550 gram.
    Loopt nog wel voor wat betreft de groei maar groeit nu niet meer te hard.

    @Biccy
    Hoe is dat eerste onderzoek gegaan dan?

    Voor de GTT (Glucose Tolerantie Test) moest ik mij nuchter melden,mijn suikerbloedwaarde werd toen gemeten (door een prik in mijn vinger) en daarna kreeg ik een suikerdrankje (mierzoet) een uur later en 2 uur later werd er bloed afgenomen en die waardes waren bij mij te hoog maar wat de waardes mogen zijn weet ik niet.
     
  20. Biccy

    Biccy Fanatiek lid

    28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    @Okidoki, het eerste bloedonderzoek was ook nuchter, kreeg een drankje en na een uur moest ik bloed laten prikken.

    het volgende onderzoek is ook nuchter, maar dan veel langer, dan krijg ik dat vieze drankje en moet er elk uur bloed afgenomen worden. We zien het wel..
     

Deel Deze Pagina