zwanger worden en paniekaanvallen

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door paniekertje, 5 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. paniekertje

paniekertje Fanatiek lid

5 dec 2011
    1.089
    60
    48
    Hoi Allen,

Ik wil heel graag zwanger worden, ben 23 mijn man 25 we zijn al 7 jaar samen en 3 maanden getrouwd. Heb alleen sinds begin van dit jaar last van paniek en hyperventilatie aanvallen. Ben al aan de antidepressiva en sta onder controle van HA en psycholoog. HA leeft erg met me mee en dat vind ik wel heel erg fijn. Mag overigens gewoon de antidepressiva doorslikken tijdens de zwangerschap. Ben alleen erg bang dat de paniekaanvallen tijdens mijn zwangerschap heftiger zullen worden, zijn er mensen hier die daar ervaring mee hebben? We willen graag in het nieuwe jaar gaan proberen, maar heb er af en toe wel mijn twijfels over, ondanks dat het nu goed gaat kan het ook elk moment weer omslaan. We hebben allebei een stabiel inkomen en een leuk huis, dus daar hoeven we het niet voor te laten. Zou graag advies willen van mensen die hier ook last van hebben.

Groetjes paniekertje

2. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Hoi paniekertje,

Ik heb ook last van paniekaanvallen, al jaren eigenlijk.
    Ik ben nu 29, het begon op mijn 22e.

Eerst was het pleinvrees, toen smetvrees, toen kreeg ik paniekaanvallen in de winkel, toen tijdens het autorijden enz. enz.
    Ik heb diverse therapieën hiervoor gevolgd en ik heb het sinds 2 jaar aardig onder controle.

Ik slik gelukkig al sinds 2007 geen medicijnen meer, dat vind ik wel fijn.

Ik ben, net als jij, ook erg bang geweest dat ten tijde van zwangerschap de paniekaanvallen erger zouden worden. Toch denk ik iedere keer als ik een paniekaanval krijg ( nog maar 1x per maand ofzo), van: kom op, sterk zijn, je wordt een keer moeder en dan kan dit niet! Dat helpt mij ONTZETTEND goed om deze terug te brengen naar een normaal spanningsniveau.

Daarnaast volg ik sinds een paar weken op eigen initiatief een groepscursus waarin je leert om beter hiermee om te kunnen gaan. Ik wil nog net ff die laatste spanningen weg hebben als het straks echt zo ver is.
    En dat bevalt me heel goed. Ik heb het naar mijn idee goed onder controle. Ik heb na jaren van diverse aanvallen het laatste half jaar misschien nog maar 3x een paniekaanval gehad. Echt heel erg fijn.

Ik hoop voor je dat dit jou ook gaat lukken. Misschien is er bij jullie in de buurt ook een psychologenpraktijk die groepslessen voor paniekaanvallen aanbiedt? Of je gaat individueel?
    Het is erg prettig om je ervaringen te delen en vooral om te zien dat je niet de enige bent!

Ik hoop dat je er uit komt en als je meer wilt weten over de behandeling of andere zaken, hoor ik het graag! Stuur me eventueel een prive berichtje als je dat wilt.

Sterkte, en geniet vooral van deze tijd! Je kunt het!

Liefs

3. paniekertje

paniekertje Fanatiek lid

5 dec 2011
    1.089
    60
    48
    Hoi FBdB,

Bedankt voor je lieve woorden. Het doet me zeker goed om te horen dat ik niet de enige ben die met dit probleem zit.

In overleg met de HA heb ik besloten om wel aan de medicijnen te blijven, heb een keer afgebouwd en dat ging niet goed. Ben wel geswitched van medicijn, eentje waar wat meer over bekend is met het gebruik tijdens de zwangerschap. Ik wilde eerst niet door met de medicijnen, maar heb me er nu bij neer gelegd en het gaat gewoon ook goed.

De reden dat ik weer ben gaan twijfelen is dat ik afgelopen nacht weer een paniekaanval had. Dat was wel schrikken want het is inmiddels alweer maanden geleden dat ik het zo heftig had ervaren, vooral het gevoel dat je doodgaat is erg naar.
    Aan de ene kant kan het krijgen van kinderen mij enorm helpen, omdat ik het zo graag wil zou dat ook positief uit kunnen pakken voor mijn paniekaanvallen. Aan de andere kant kan het natuurlijk gigantisch misgaan, maar daar denk ik liever niet over na. Vind het sowieso fijn dat ik onder goeie controle van de HA sta.

Misschien heeft het er ook wel mee te maken dat ik een nieuwe baan heb en dat men daar nog niet van mijn paniekstoornis weet. Aan de ene kant natuurlijk een fijn gevoel omdat je niet anders wordt bekeken, aan de andere kant ook wel een onveilig gevoel want als het gebeurt weet niemand er van af. Zit nu nog in mijn proeftijd en ben ook heel erg aan het twijfelen of ik het zal vertellen of niet.
    Daarnaast nog een vraag, ben nu aangesteld voor een jaar en als alles goed gaat kan ik verlenging krijgen. Zouden jullie wachten met zwanger worden totdat je een vast contract hebt, of ga je voor je geluk? Ikzelf kan niet meer een jaar wachten en door mijn ziek zijn wil ik gewoon voor mijn geluk gaan.
    Ben benieuwd wat jullie er van vinden!

Groetjes

4. moonymuppet

moonymuppet Niet meer actief

Ik zou eerlijk gezegd ook voor geluk gaan.
    Mijn vriend heeft een vast contract maar ik niet.

5. tiepetje

tiepetje Actief lid

1 aug 2011
    161
    0
    0
    NULL
    NULL
    wat herkenbaar! Ik heb ook angsten, pieker over alles en wil altijd alles onder controle houden. DIt kost me veel energie of ik krijg hyperventilatie of word duizelig door de spanningen. Mijn HA zegt dat ik eerst aan mezelf moet werken voor ik zwanger word maar ik heb dit al zolang ! geen idee welke therapie ik nu weer zou moeten doen en ik denk dat een kind juist de focus ergens anders op geeft ipv op mezelf. Dat zie ik als positief. Ben nu 32 en vind het zonde om te wachten, onze wens is zo groot.... ! Dus ik snap je heel goed !

6. paniekertje

paniekertje Fanatiek lid

5 dec 2011
    1.089
    60
    48
    Hoi typetje,

Leeft je HA wel een beetje met je mee? Denk wel dat dat heel erg in mijn voordeel werkt, ze kan me daar best wel gerust mee stellen.
    Vandaag overigens goed gegaan op werk en de dag ziet er nu weer een stuk positiever uit, heb nu echt weer zin om zwanger te worden (kan bij mij soms zo verschillen).
    Nadeel bij mij is dat de wens voor mij groter is dan voor mijn man. Hij vind dat ik eerst stabiel moet zijn voor we beginnen. Maar ik vrees een beetje dat je met zoiets eigenlijk niet echt stabiel kan zijn, een (kleine) terugval ligt altijd op de loer. Dat heeft de HA me duidelijk gezegd. Vind het ook echt lastig want de ene dag wil ik er echt voor gaan en een andere dag denk ik van kan ook nog wel een paar maandjes wachten, maar weet wel zeker dat ik geen jaar meer kan wachten! In ieder geval met 'klussen', vraag is dan natuurlijk hoe snel ben je zwanger.

Heb je wel eens overwogen om medicijnen in combi met een psycholoog te doen? Werkt bij over het algemeen super goed, op af en toe een kleine terugval na.

7. Djuuzie

Djuuzie Fanatiek lid

16 mei 2010
    3.079
    0
    0
    Begeleider in de psychiatrie
    Gelderland
    Hoi Paniekertje!

Ik zelf heb ook al jaren last van paniekaanvallen. Dan weer aan de medicatie, afbouwen, tijden gaat het goed, weer een terugval dus weer aan de medicatie en ga zo maar door. Nu zit ik al jaren aan de medicatie en kan deze ook blijven gebruiken tijdens een eventuele zwangerschap. Wat voor medicatie gebruik jij?

Je zou kunnen overwegen om een psycholoog te raadplegen om te kijken waar je de aanvallen van krijgt en hoe je deze kan voorkomen of mee om kan gaan.

Ik zou niet wachten met je kinderwens. Zelf heb ik dit wel gedaan en heb nu alles in orde met werk en wonen e.d. Maar achteraf zou ik het anders doen. Ik zit nu in de medische malle molen en zijn nu bijna 2 jaar verder dan toen we begonnen. Ik wil niet zeggen dat jou het zelfde overkomt (hoop het niet natuurlijk) maar het is wel iets om rekening mee te houden.

Succes!

8. paniekertje

paniekertje Fanatiek lid

5 dec 2011
    1.089
    60
    48
    Hoi Allen,

Alweer een tijdje geleden dat ik hier voor het laatst gepost heb, moest zelfs even zoeken waar ie stond!
    Na die bewuste keer gelukkig geen paniekaanvallen meer gehad en het gaat nu gewoon weer heel erg goed! Moet helaas wel wachten omdat mijn man er nog steeds niet klaar voor is, maar hoop straks in januari wel! Om toch een beetje 'bezig' te blijven ben ik al begonnen met tempen, omdat ik een hele onregelmatige cyclus heb en heb ik al ovu en zwangerschapstesten besteld en ga ik binnenkort aan de foliumzuur. Klinkt mssn een beetje raar, maar zo heb ik toch al een beetje het gevoel dat ik er mee bezig ben. Mijn vent vind het maar raar, maar ja moet op hem wachten.

@Djuuzie: Ik ben overgestapt van sertraline naar fluvoxaminemaleaat (fevarin), dit is door de huisarts goedgekeurd en deze mag ik tijdens de zwangerschap door blijven gebruiken. Neem hiervan 1,5 pilletje per dag, dus valt gelukkig reuze mee. Heb overigens ook weer een nieuwe afspraak gemaakt bij mn psycholoog, daar was ik al een hele tijd niet geweest, moet nu in januari weer. Lijkt me sowieso wel verstandig om met haar in contact te blijven, zeker als ik in de toekomst zwanger mag zijn.

Nog vraagje. Hebben jullie ook een aanvullende zorgverzekering genomen naar aanleiding van jullie kinderwens? Het meeste zit toch wel in de basisverzekering? Las alleen dat je extra moet betalen voor kraamzorg, maar als je daarvoor een aanvullende verzekering moet nemen ben je volgens mij duurder uit. Voor ziekenhuisbevalling hoef ik me niet extra te verzekeren, omdat ik sowieso in het ziekenhuis moet bevallen op medische indicatie, dus krijg alles vergoed.

9. souries

souries Fanatiek lid

5 sep 2011
    2.578
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hoi meiden,
    wat een fijn topic is dit. Ook ik heb sinds anderhalf jaar een angststoornis. Begon met paniekaanvallen, die heb ik niet meer echt of ik kan ze op tijd 'afbreken' maar de angst voor de angst is er nog steeds. Veel onwerkelijk voelen etc.
    Afgelopen oktober een miskraam gehad, dus dat werkte ook lekker op je spanningslevel. Zeker omdat ik sindsdien niet meer echt ongi ben geworden. Ja, halverwege december een dag wat bloedverlies, maar verder niet echt.

Ik merkte wel dat ik meer last had tijdens zwangerschap, maar ik wist dus dat ik dat moest wijden aan de hormonen die opspelen.
    Ik ben bewust niet aan de medicijnen omdat ik het zelf wil doen. Wel bij de psych gelopen en ik denk dat ik in januari weer even een hart-luchtsessie plaats.

Hebben jullie wel eens op paniekaanval.nl gekeken? daar zijn ook een paar vrouwen die zwanger willen worden of net zijn bevallen met positieve verhalen!

sterkte meiden!

10. Spiegeltje

Spiegeltje Actief lid

17 nov 2011
    273
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi meiden,
    Wij zijn ook bezig voor de tweede en ik ga ook met medicijnen beginnen eerst kreeg ik citalopram voorgeschreven en zou ik in januari beginnen, maar ik had gelezen dat deze medicijnen gevaarlijk zouden zijn voor een zwangerschap, dus heb ik gevraagd of er ook een andere optie was en toen had ze het over sertraline daar moet ik half januari mee beginnen. Het blijft toch lastig hè! Medicijnen en een zwangerschap..
    X

11. paniekertje

paniekertje Fanatiek lid

5 dec 2011
    1.089
    60
    48
    @ Souries: Dat herken ik heel erg goed, dat onwerkelijke gevoel. Heb dat de laatste tijd ook wat meer, geen idee eigenlijk waar dat door komt? Wat jammer van je miskraam, lijkt me inderdaad erg moeilijk om te verwerken, zeker als je al bekent met het een en ander. Wel goed van je dat je geen medicijnen slikt, maar meis, weet wel mocht je ze nodig hebben, het is geen schande om ze te slikken he! Ik heb het ook eerst niet gewild, maar ben zo blij dat ze bestaan, voel me er 10x beter en ook sterkerder door! Dus schaam je er alsjeblieft niet voor en als je het even niet meer ziet zitten, vertel dan alles wat je dwars zit aan de HA, zij kunnen je zeker helpen! Paniekaanvallen.nl heb ik wel eens op gekeken, heb een poging gedaan om me aan te melden bij het forum, maar dat lukte me niet. Denk dat hier op ZP ook wel meiden rondlopen met dezelfde klachten en een kinderwens.

@Spiegeltje: Mag ik vragen wat je klachten zijn? Medicijnen en zwangerschap, zeker lastig! Ik moet sowieso in het ziekenhuis bevallen, is jou zeker ook wel verteld? Ik ben wel benieuwd waarom jij sertraline voorgeschreven krijgt, die had ik namelijk eerst ook, maar ben over gestapt op een andere omdat mijn HA niet wilde dat ik die slikte tijdens een zwangerschap... Ik ben al een hele tijd geleden overgestapt naar fluvoxaminemaleaat (fevarin). Van dit medicijn zijn meer gegevens bekend en daardoor is het veiliger om deze tijdens de zwangerschap te slikken. De werking is bijna hetzelfde als bij sertraline (ik heb paniekaanvallen, angst en depressies). Zou toch nog eens aan je HA vragen of dit wel het juiste medicijn is, want sertraline is nieuw op de markt, dus daar is ook nog niet zoveel over bekend...
    Nouja kijk maar, denk dat het sowieso het beste is om geen medicijnen te slikken, maar soms kan dat gewoon niet. Zoals bij ons het geval is.

Zou het leuk vinden om met jullie in contact te blijven, omdat we toch een beetje hetzelfde ervaren. Lijkt jullie dat ook leuk?

12. Spiegeltje

Spiegeltje Actief lid

17 nov 2011
    273
    0
    16
    NULL
    NULL
    Lijkt me zeker leuk! Ik heb angstklachten en paniekaanvallen maar ik had er juist voor gebeld en toen kwam ze allee. Op sertraline..raar hè! Ik ga maandag weer even bellen over jou medicijn. Ik moet wel antidrepessivum slikken is jou medicijn dat ook?
    X

13. paniekertje

paniekertje Fanatiek lid

5 dec 2011
    1.089
    60
    48
    Ja, dat is ook een antidepressiva, met ook iets erin tegen angst. Werkt bij mij echt goed! Zit nu op 1.5 tabletje per dag. Heb natuurlijk af en toe wel eens een kleine uitschieter, maar dat houd je altijd wel. Geen enkel medicijn kan het helemaal weg halen, maar over het algemeen geen klachten. Dus helemaal super!

Deel Deze Pagina