Inleiden met 41 of 42 weken?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Sannebc, 14 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Wat zouden jullie doen?
    Laten inleiden met 41 wkn vanwege medische risico's
    Of wachten tot 42 weken?

Ik ben nu 4 keer bevallen en 4 keer ingeleid. 1e 2 keer ivm 42 en 42.2 weken, 3e en 4e keer ivm medische redenen.
    Op dit moment ben ik 40.1, ik heb een perfecte zwangerschap achter de rug. Geen medische problemen en ik voel me nog goed (tja wel moe enz maar dat is logisch op het einde, zeker met 4 andere kids...)
    Met 39.6 kon ik nog niet gestript worden. Bmm was wel week, er was een vingertop ontsluiting, maar dat schijnt altijd zo te zijn rond de uitgerekende datum als je meerdere kinderen hebt gekregen.
    Met 40.6 gaat de vk nog een keer 'kijken' of ik gestript kan worden.

Tja... en daarna.... ik weet het gewoon niet. Ik vond het zo jammer om deze perfecte zwangerschap toch nog medisch te laten eindigen met een inleiding... Maar ik vraag me ook serieus of of ik niet teveel risico's ga nemen om koste wat het kost te wachten tot de magische 42 weken.....
    Wat zouden jullie doen?

2. Crazy angel

Crazy angel Bekend lid

13 jan 2008
    794
    0
    0
    Wat maakt dat weekje uit? Hoezo word het medisch risicovoller een week later te bevallen?
    Aangezien je nu niks hebt.

Dat zou ik me mijzelf (en vk) afvragen en het hangt ook heel erg af wat jij wilt.
    Ben je het zat of wil je juist natuurlijk bevallen? Dat zijn dingen om je jezelf af te vragen.

Ik persoonlijk heb een slechte ervaring met inleiden. Dus zou het liefst natuurlijk bevallen.
    Maar aan de andere kant ook super nieuwsgierig naar de kleine. Toch zou ik liever (proberen) de natuur zijn gang te laten gaan

3. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Ik weet dat de vk en gyn liever inleiden met 41 wkn omdat blijkt uit onderzoeken dat de risico's groter KUNNEN worden. (placenta die ongemerkt 'op' raakt/vruchtwater wat opeens sterk vermindert enz) Ik heb me daar verder niet in verdiept trouwens, maar ben uitgegaan van hun advies.

Ik wil het liefste natuurlijk bevallen, zonder inleiding. Misschien is het ook een beetje een psychisch verhaal, mij hebben de 4 inleidingen die ik al gehad heb het gevoel gegeven dat mijn lichaam het niet snapt hoe het uit zichzelf aan een bevalling moet beginnen.
    Dat heeft me echt een gefrustreerd gevoel gegeven. Ik heb het verder prima gedaan hoor, die 4 ingeleide bevallingen, daar ligt het niet aan.

Ik ben het lichamelijk ook nog niet zat, maar 't is meer het soort obsessieve gevoel dat ik bang ben dat mijn lichaam het weer niet 'snapt' en ik alsnog aan het infuus beland.
    Ik heb met mezelf en de vk afgesproken dat we er 'alles' aan gaan doen om een inleiding te voorkomen.
    Maar door hun 41/42 weken verhaal ga ik een beetje twijfelen....

4. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Ik heb gewacht tot 42 wkn bij de tweede, hier in het zh leiden ze liever in met 41 weken. De verloskundige draagt ook al over als je de 40 weken gepasseerd bent.

5. Crazy angel

Crazy angel Bekend lid

13 jan 2008
    794
    0
    0
    Toen ik werd gestript, kreeg ik zeker weeen, maar helaas had ik de volgende dag al de inleiding.
    En t was dus niet genoeg/te laat, voor een natuurlijke bevalling.
    Denk daaraan als je met 40.6 word gestript.
    Heb je al een inleiding gepland staan of nog niet?

Misschien is het voor jou dan wel handig als het inleiden met 41 weken gebeurt.
    Juist om die eventuele teleurstelling van de 42 weken te voorkomen.

Ik wist dat trouwens niet van die risico's met 42 weken. Dat hebben ze mij toen nooit verteld..

6. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Ik heb nog helemaal niets gepland staan, alleen de volgende controle bij de vk met 40.6. Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat ze me dan kan strippen en ik wil tijdens die afspraak ook bespreken wat we doen als het strippen niet lukt of geen effect heeft.

Ik was zo overtuigd van door lopen tot 42 weken dat ik dat ook duidelijk gemaakt heb bij haar. Volgens haar moet ik na de 41 weken om de dag een ctg/echo om te controleren of het nog goed gaat. Dat is natuurlijk ook best een gedoe. En ik vraag me dan ook af of ik vanaf dat moment officieel wordt overgedragen aan de gyn en ik niet meer thuis mag bevallen..

Maar... wie weet begint het 1 dezer dagen gewoon spontaan en heb ik me druk gemaakt om niks.... :D
    (Misschien beval ik wel nooit uit mezelf omdat ik altijd zo loop te stressen aan het einde... ;) ;))

7. zinzi

zinzi Bekend lid

22 jul 2012
    627
    0
    0
    Ik zeg absoluut 41 weken, maar ik heb door mijn werk ook wel een vertekend beeld. Ik zie alleen de kinderen waarbij het niet goed gaat.

En ik heb dus heel wat kinderen gezien waarbij idd de placenta niet meer goed werkte en kinderen dus zuurstoftekort hadden. Ik weet dat hier in ZH op heel veel plekken sowieso bij 41 weken ingeleid wordt om deze reden.

Maar natuurlijk zitten aan een inleiding ook weer wat risico's.

8. mandiie

mandiie Lid

14 sep 2012
    75
    0
    0
    turkije, kusadasi
    Ik ben ingeleid met precies 42 weken en bevallen met 42+1. Ik voelde me ook nog erg vit en goed op het vocht vasthouden in mijn benen na. Maar dat jij je zelf nog helemaal goed voelt hoeft niet te zeggen dat het met je kindje ook goed gaat. met mijn zoontje was het elke echo goed. vrucht water goed en hart slag goed maar in het ziekenhuis aan de ctg bleek mijn zoontje het af en toe toch erg zwaar te hebben. Ik heb hem na de geboorte even op mijn borst gehad en toen werd hij me genomen naar een apart kamertje om beademd te worden. Hij moest even opgang gebracht worden. Nu alles goed maar ik weet wel als ik bij en volgende zwangerschap voorbij de 40 weken ga dat me laat inleiden. Ik deel alleen mijn ervaring en begrijp jou heel goed.ik baalde ook als en stekker dat mijn lichaam het niet zelf is begonnen. ik hoop zo dat het als nog van zelf begint te rommelen en door zet.

Groetjes

9. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier word je in de loop van je 41e week naar het zh gestuurd (rond 41+3 heb je een checkup), daarbij wordt evt inleiden afgesproken rond 41+5/6. Was bij mij zo bij beide zwangerschappen in verschillende ziekenhuizen, maar gelukkig tot nu toe iedere keer vlak voor de checkup spontaan bevallen (ook zonder te strippen ed).

Hier gaven zowel de verloskundigen als beide gyns aan dat er geen medische risico's zijn als je over de 41 weken loopt tov de dagen ervoor. Maar dat het pas na 42 weken echt wat risicovoller wordt.

10. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Lastig dilemma, ik vrees dat ik tegen die tijd ook voor die keus gesteld ga worden ;).

Ik ben bij beide kinderen ruim over de 41 wkn gegaan, op extra CTG/echo controle bij gyn geweest, en beide keren inleiding bij 42 wkn gepland gekregen. Er is nooit iets bijzonders uit de controles gekomen en beide bevallingen zijn spontaan bij 41+3 resp 41+5 wkn begonnen. Bevallingen beide snel en soepel (de 2e thuis), kinderen hebben het meteen goed gedaan, volledig gezond. Grote, zware placenta's zonder tekenen van 'op'. Ik ben dus in principe helemaal niet bang om te wachten tot 42 wkn en zit niet echt te wachten op een inleiding, met reele kans dat het voor 42 wkn vanzelf op gang komt.

Maar ik heb nu wel vaker gehoord dat men toch steeds meer naar die 41 wkn begint te neigen en tja, tenslotte is het al weer bijna 4 jaar geleden dat ik bevallen ben. Inzichten veranderen, he? Maar het is nog niet zo zwart/wit volgens mij, want ik heb in wachtkamer van VK een poster zien hangen van de Index studie waarin ze juist proberen te onderzoeken wat nu beter is: inleiding 41 wkn of afwachten tot 42 wkn. Ze weten dus nog niet genoeg om de 42 wkn los te laten.

Ik wens je veel succes met je keuze!

11. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik liep bij de tweede ook overtijd. Met 41+1 had ik een afspraak bij de verloskundige. Toen heeft ze een afspraak ingepland bij het ziekenhuis voor 41+3 voor een echo en CTG. Obv de uitkomst daarvan zou een inleiding gepland worden voor 41+5 (vrijdag) of 42+1 (maandag). Dat was volgens haar de standaard procedure hier. Ik had toen al aangegeven dat ik in dat geval wilde wachten tot maandag, om het kind de kans te geven toch nog zelf het moment van de geboorte te bepalen. In mijn vriendenkring zijn veel moeders ingeleid en die bevallingen duurden allemaal heel erg lang of waren juist erg snel en daardoor zwaar, omdat het allemaal zo onnatuurlijk verliep.

Gelukkig kwam de baby nog vanzelf op 41+2. En was de bevalling alsnog erg snel (2,5 uur), maar in elk geval wel natuurlijk. Maar dat was hier dus de standaard.

12. MommieD

MommieD Fanatiek lid

6 nov 2011
    1.496
    0
    0
    NULL
    020
    Als ie niet bij de 3e x strippen was gekomen hadden ze met 41.5 de vliezen gebroken. Dan schijnt 99% vanzelf op gang te komen en als ie er dan binnen 24 u nog niet is moet t zhuis je wel opnemen, dus dan kun je ook niet weggestuurd worden. Ze hebben met 41.3 nog wel een echo gemaakt. Misschien kan je zoiets bespreken met je vk? Mij hebben ze btw gestript met 1 en 2 cm. Pas bij 2 had t dus effect maar mogelijk hebben de eerdere pogingen wel voor die 2e cm gezorgd?

13. sunmaid

sunmaid Actief lid

6 jan 2009
    184
    0
    0
    Ik zou laten inleiden, mijn jochie kwam met 41.3, inleiding 41.2, maar hij had al in vruchtwater gepoept en echt al langer erin gezeten, hij was nooit spontaan gekomen omdat mijn baarmoeder echt niet wist wat ie moest doen. Omdat de hartslag van mijn zoon te hoog was en ook teveel dipte, en omdat bm niet veel deed in die uren met infuus is het uiteindelijk ks geworden. Hij kwam er echt als hulk uit. Poep zat opgedroogd in zijn oren en achter zijn nagels. Ik vond dus 41.3 al te lang. Natuurlijk wilde ik niets liever een natuurlijke bevalling en dat vind ik nog steeds erg moeilijk, maar t risico wil ik niet lopen. Hoor ook diverse verhalen over kindje wat overlijdt na 41 weken, maar ook verhalen van supergezonde kinderen na 42 weken. Je weet t nooit helemaal zeker.
    Succes hoor!

14. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Ik wil deze keer echt met 41 weken ingeleid worden. 1e keer een dag of 10 overtijd gelopen tweede keer 6 dagen, ze zal vast wel wat eerder komen maar ik wil het voor de zekerheid hebben staan. Je hoort toch vaak dat het kindje het moeilijk krijgt na de 41 weken ik wil dit echt niet.

Deel Deze Pagina