Ik loop al een tijdje met de angst dat ik endometriose zou kunnen hebben. Nu ben ik naar de huisarts geweest met de vraag of zij mij wilde verwijzen naar de gynaecoloog. Volgens haar kan het eigenlijk niet dat ik endometriose heb, omdat ze dit dan op de echo's tijdens mijn vorige zwangerschap al gezien zouden moeten hebben. Maar om mij gerust te stellen, wilde ze wel een echoscopisch onderzoek laten doen. Maar nu loop ik toch nog met twijfels. Is het wel zo dat ze endometriose zien op een echo tijdens een (prille) zwangerschap? Kijken ze daar dan naar? En is het überhaupt wel in alle gevallen op een echo te zien? Straks heb ik die cho gedaan en loop ik nog met onzekerheid, want als er niks te zien is op de echo betekent dit dan zeker dat er niks aan de hand is?
Hoi Tupp! Op een echo is endometriose niet altijd te zien nee. Vooral al je endometriose in een milde variant hebt. Een milde variant kan overigens wel veel pijn veroorzaken, het ligt er net aan waar het in je lichaam zit. Bij mijzelf is de endometriose alleen te zien dmv een kijkoperatie. Er zijn bij mij zo'n 5 plekjes gevonden in mn onderbuik (bij blaas/baarmoeder/eierstok). Wel zou je je bloed kunnen laten testen op de waarde CA125. Dit is een tumormarker en als deze boven de 30 is (als ik het goed heb) dan zou het zo kunnen zijn dat je endometriose hebt, maar van alleen die waarde kunnen de artsen niets met zekerheid zeggen. Maar om te beginnen zou ik dat eens navragen bij je huisarts. Ik word daar nog regelmatig opngeprikt. Helaas zijn er veel (huis)artsen die niet veel van endometriose weten, daardoor wordt de diagnose vaak pas na een aantal jaar gesteld. Ikzelf heb ook bijna 6 jaar met hevige pijnen gelopen en niemand wist wat het kon zijn. Toen ik op internet iets over endometriose las heb ik navraag bij mijn gyn gedaan en toen heb ik een kijkoperatie gekregen. Op de site www.endometriosestichting.nl kun je meer info vinden. Veel sterkte met de onderzoeken en ik hoop voor je dat je geen endometriose hebt, want een pretje is het helaas niet. X Celia
Ik hoop natuurlijk ook dat het niks is en dat ik me aanstel. Volgens de huisarts logt het puur aan de vurretage van drie maanden geleden. Sindsdien zijn de klachten wel erger en heb ik er vaker last van. Maar ik maakte me voor de vorige zwangerschap al zorgen om bepaalde dingen. (Steeds vroeger kamp voor de menstruatie. Eerste zwangerschap die lang o zich liet wachten.) Inmiddels heb halverwege mijn cyclus al krampjes en rugpijn. Al met al voelt het gewoon niet goed. Ik merk ook dat ik me zorgen maak en er veel mee bezig ben ben
Je verhaal is erg herkenbaar! Heb je ook last van hevige menstruaties? Ik zou, als ik jou was, aandringen bij de huisarts op een verwijzing naar de gynaecoloog. Ik ben na 6 mndn toenemende pijnklachten doorverwezen (niet echt van harte). De gyn stelde de diagnose aan de hand van mijn klachten, die ook overeen komen met zoals jij die beschrijft. Ik heb gelukkig een milde vorm, op een echo zien ze dit inderdaad niet! Maar dat wil niet zeggen dat er 'niets' is! Wat Celia zegt: ik hoop voor je dat het géén endometriose is, want leuk is anders (!) Maar als je een kinderwens hebt, kun je het beter maar weten als het echt zo is. Succes!
Ook ik heb endometriose! Op de echo en tijdens het inwendig onderzoek niks geks gezien/gevoeld. Maar omdat mijn klachten er wel op wezen en een zwangerschap tot nu toe uitblijft, heb ik een laparoscopie gehad. Daarop zagen ze inderdaad endometriose, bij mijn blaas. Heb ook een foto meegekregen die ze gemaakt hebben, waarop je dus mijn baarmoeder, eileiders en de endometriose ziet! Echt bizar! Laat je niet afschepen!! Succes!
Bij mij is 2 jaar terug endometriose vastgesteld naar een kijkoperatie. Ze hebben daarvoor gekeken via de echo hier was niets op te zien, bij het bloedprikken kwam er ook niets uit. Niemand wilde mij serieus nemen aangezien ik nog jong was en zeiden ze vaak sommige vrouwen hebben veel pijn en sommige ervaren geen pijn. Hiermee jaren doorgelopen maar elke menstruatie werd pijnlijker. De pil werkte steeds minder uiteindelijk doorverwezen. Daar hebben ze geadviseerd om een spiraal te nemen. Na een paar weken werd deze gezet. Ik kon niet meer lopen en verging van de pijn. Na een paar dagen heb ik zware pijnstillers gekregen en moest het met 5 dagen minder worden. Helaas was dit niet het geval. Weer terug verwezen naar de Gyn. die heeft met spoed het spiraal verwijderd omdat me baarmoeder deze eruit wilde duwen, omdat het verwijderen ook veel pijn deed wilde de gyn. toch een kijkoparatie uitvoeren om te kijken of ik endometriose had. Ze hebben de verkleven kunnen verwijderen. Dus het wil niet alles zeggen zo`n echo.. Bij een vriendin van mij precies het zelfde omdat we de zelfde klachten ervaarden heeft zij het ook laten uitzoeken en zij bleek ook endometriose te hebben. In ieder geval succes..
Als tiener had ik zeer pijnlijke menstruaties en slikte ik daarvoor best pittige pinstillers. Tegenwoordig is het vervelend en voel ik me onprettig, maar het is dragelijk. Alleen begint de pijn dus wel steeds vroeger. Vaak is het bij mij zo, dat als ik veel bloedverlies heb, dat ik dan minder pijn heb dan wanneer ik weinig bloed verlies. Ook heb ik bijna altijd diarree rond mijn menstruaie. Dubbel 'feest' dus. Maar goed, het is duidelijk dat ik aan alleen een echo dus nog niks heb. Ik heb eigenlijk geen bal zin om terug te gaan naar de huisarts, want o voel me echt afgescheept nu. Ik zal ook wel even met de echoscopiste overleggen, als ik daar ben. Die zou toch als het goed is ook moeten weten dat endometriose niet altijd zochtbaar is?
Op Welkom: Endometriose stichting vind je allemaal informatie over endometriose, daar kan je ook online een test doen, de uitslag kan je meenemen naar je huisarts. En op de site staan ook tips mocht je het er over willen hebben met de gyn. of de ha.