Kolven en pijnlijke tepels!

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Momma, 10 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Momma

Momma Actief lid

9 mei 2013
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn kleine is 5.5 week en ik geef alleen borstvoeding. Soms heb ik het gevoel dat ik niet genoeg heb. Als ik kolf doe ik 1 keer per dag komt er uit beide borsten bij elkaar 100 cc na 20 min kolven dus 50 per borst. Hoe vaak mag ik per dag kolven? Als ik dat 2 keer per dag doe, wordt de productie meer?? Ik wil een goed vooraad opbouwen.

Verder hapt mijn baby niet altijd goed wat ik ook maar doe wat zorgt voor aan linker kant vaak pijnlijke tepel. Voelt branderig aan. Soms ook allebei. Ik krijg vaak ook soort van stroomstootjes is mijn borsten kan niet zo goed uitleggen. Is dit misschien spruw??

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Als je kleintje groeit, plast en poept zal ze genoeg binnen krijgen. Hoeveel je kolft zegt niet zo veel over je hele productie: kolf je namelijk direct na het voeden of iedere keer op hetzelfde moment of steeds verschillend? Wat voor kolf gebruik je, enkelzijdig, dubbelzijdig, hoe kolf je..allemaal dingen die verschil maken.

Nogmaals: als je kindje zo'n 8 voedingen per dag heeft en ook in de nacht drinkt zal het wel goed gaan met jouw productie. Maak je je zorgen, dan bel een keer met een vrijwillige borstvoedings organisatie: borstvoeding.nl Dan kun je jouw situatie doorspreken en de dingen waarom je denkt dat je niet voldoende hebt voor nu of straks. Dat helpt.

De stroomstootjes die je beschrijft, voel je die in je borst, doortrekkend naar binnen toe, op de tepel, achter de tepelhof...Er is veel mogelijk ;) Ook moment van pijn: tijdens drinken, gedurende hele voeding, juist na het drinken of tussen 2 voedingen in...

Let goed op aanleggen. Kijk kritisch wat ze doet en wanneer je precies iets voelt. Dat helpt bij bepalen wat het kan zijn. Bij verdenking van spruw of iets anders, ga even langs consultatiebureau en laat iemand mee kijken.

Veel succes met je meisje!

Deel Deze Pagina