Blijf onzeker

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Marientje28, 13 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marientje28

Marientje28 Actief lid

30 jun 2008
    220
    0
    0
    Wijkverpleegkundige
    Beste Ilse,

Mijn dochtertje Pleun is nu ruim 5 weken oud en krijgt borstvoeding. In de eerste weken heeft ze ivm een roerige start een aantal keren KV gehad, zowel via fingerfeeding als met de fles.
    Die roerige start had oa te maken met een ongeplande keizersnede, laat op gang komen van de melkproductie, Pleun die een luie drinker was en losliet als er geen melk kwam. Ze heeft het aan de borst drinken ook geleerd door fingerfeeding langs de tepel af te geven. Zo leerde zij drinken en werd bij mij de productie gestimuleerd, daarnaast ben ik begonnen met kolven om de productie op gang te brengen. Toen dat na 5 dagen aardig begon te lopen moest ik opnieuw opgenomen worden ivm hoge koorts. Daar bleek een longontsteking en een streptococcen infectie de oorzaak van.
    Door alle antibiotica die ik heb gehad moest Pleun enorm veel poepen waardoor ze ook weer ging afvallen.
    Toen ze 2 weken oud was begon er eindelijk wat rust in de tent te komen. De productie was goed op gang en met hulp van tepelhoedjes kon Pleun goed aan de borst drinken.
    De tepelhoedjes werd ik beu ivm lekkage, wegschuiven en teruglopende productie dus die dingen proberen weg te laten.
    Door zorgvuldig aanleggen kon ze toch aan de borst drinken maar toen kreeg ik onwijze pijn aan m'n tepels. Spruw dus, met dank aan de antibiotica.
    Dat is nu inmiddels weer zo goed als over en zowel het aanleggen als het drinken van Pleun gaan erg goed.
    Ze groeit prima, bij het laatste weeguurtje bleek ze ruim 200 gram gegroeid te zijn in 6 dagen tijd. Ze heeft genoeg plasluiers, op het moment 1 flinke poepluier per dag. Ze is alert, 'speelt' op haar manier tevreden in de box, maakt contact met de wereld om haar heen en slaapt goed.

Toch blijf ik onzeker. Dit met name doordat Pleun soms wel erg lang doorslaapt op een voeding. Afgelopen nacht heeft ze bijvoorbeeld van 21.00 (voeding) geslapen tot 4.30. Vervolgens heeft ze daarna weer geslapen tot 9.00. Ik kan me toch niet voorstellen dat dat goed is voor zo'n klein kindje. Ze groeit er niet minder door en ze meld zich niet eerder dus volgens het principe van borstvoeding zal ze wel niet meer nodig hebben 's nachts. Overdag meldt ze zich wel netjes om de 3 á 4 uur. Kan ik dit nu gewoon zo laten of moet ik de voedingen op mijn verzoek gaan geven en dus korter op elkaar?
    Verder is ze in de middag vaak wat onrustig. Kan dit te maken hebben met dit 'scheve' ritme en wil ze de gemiste voedingen inhalen of moet ik dit gewoon zien als een soort van huiluurtje?

Alvast bedankt voor je antwoorden!

Groetjes Marina

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HAllo Mariena,

Meid, wat je heb je al veel meegemaakt en als ik je verhaal zo lees, wat is er goed gereageerd op alle dingen die je overkomen zijn.

eigenlijk kan ik je alleen maar gerust stellen. Ze groeit goed,, is vrolijk en alert zoals je al schrijft. Ze plast en poept voldoende.

Ik zou gewoon lekker zo door gaan en je vooral geen zorgen maken!
    geniet van die extra uurtjes in de nacht!

De onrust in de middag is heel normaal. bijna alle kindjes hebben een huiluurtje wat vaak wel veel langer dan een uur duurt. In die tijd zijn ze hangerig, huilerig, willen drinken, drinken dan een paar slokjes en willen dan niet meer. Zo ben je uren zoet. Aan de borst/eraf/eraan/eraf/eraan. Wij noemen dat snacken. In een paar uur wel 12 voeding pakken maar niet gewoon achter elkaar zoals overdag. het hoort erbij en het gaat ook over!

Ga genieten en als de groei een mooi lijntje blijft volgen en je af en toe andere pakjes moet kopen omdat alles te klein wordt zou ik me geen zorgen maken!

Ilse

Deel Deze Pagina