kolfproductie daalt

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door JannaL, 30 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JannaL

JannaL Lid

12 aug 2011
    86
    0
    0
    Fysiotherapeut
    Herten
    Beste lactatiekundige,

Ik heb een paar weken geleden al eens een vraag gesteld over het kolven toen dat niet meer leek te lukken (dat is daarna weer goed gegaan!), maar nog even kort ter introductie... Ik ben 13 maart bevallen van een dochter (3,5 week te vroeg) en heb tot nu toe volledig bv gegeven, wat prima is gegaan.

Ik ben nu precies een maand aan het werk (3,5 dag p week) en ik heb het idee dat de melkproductie aan het dalen is, iig tijdens het kolven. In het begin had ik meestal 90-100cc rechts en 60-70cc links en alleen als ze 's ochtends niet veel had gedronken links was het meer. De tweede keer kolven is sowieso minder dan de eerste keer. De afgelopen 1,5 week is het rechts ong 70 rechts en 40 links. Op woensdag kolf ik 3 keer (10.30-14.30 en 18.00) en bij de laatste keer kolven kwam ik maar tot 90 in totaal! Nou drinkt mijn dochter overdag tot nu toe niet meer dan ik kolf, maar toch maak ik me een beetje zorgen over de productie.

Vandaag was ik thuis en dronk ze bijna elke 2 uur, maar ik heb het gevoel dat ze weer aan het regelen is. (Ze is nu 5,5 maand en het lijkt erop dat ze bezig is met een ontwikkelingssprong volgens 'Oei ik groei'-boek). Ik maak me om haar verder geen zorgen; ze poept en plast goed, ze ziet er gezond gevuld uit en ze is over het algemeen tevreden en lief (nu dus wat dagen wat pieperig, maar niet extreem). Ze drinkt de laatste weken wel bijna altijd 2 kanten, terwijl ze voorheen aan 1 kant genoeg had. Mijn borsten zijn niet meer zo 'gevuld' als 1-2 maanden geleden. Is dit beeld normaal? Kan ik er iets aan doen om de productie te verhogen? Ik voed nog steeds wel op verzoek als ik bij haar ben en sinds vorige week zat ze eigenlijk op 5 voedingen (ook weer 3 nachten doorgeslapen in het weekend). Ik probeer veel te drinken, zeker met de warme dagen. Is warm weer van invloed op de melkproductie? Ik was ook eind juli weer voor het eerst ongesteld geworden, maar ik heb een lange cyclus normaal, dus ik weet niet zeker waar ik nu zit in mijn cyclus en hoe dat precies van invloed is.

Verder een vraag mbt het beginnen met vast voedsel. Ik heb begrepen dat tot 6 maanden borstvoeding echt genoeg is, dus ik wil daar in principe nog even mee doorgaan. Kun je aan een kind zien wanneer het toe is aan meer dan alleen melk? Ze stopt wel van alles in haar mond, maar dat is toch ook normale ontwikkeling lijkt me. Wat is de beste manier om vast voedsel te gaan introduceren? In de folder van het CB staat alles fijngeprakt, maar ik lees ook over de Rapley methode. Kun je daarin adviseren?

Alvast bedankt voor je reactie,

Groeten Janna

2. JannaL

JannaL Lid

12 aug 2011
    86
    0
    0
    Fysiotherapeut
    Herten
    Zul je net zien... Vandaag met kolven 's ochtends links 110cc en rechts 100cc en 's middags 2 x 75cc. Ze had vannacht doorgeslapen van 0.15 tot 6.45 en had alleen rechts gedronken vanmorgen (er zat heel veel melk in!! Echt weer spanning erop). Zou dat dan toch met de regeldagen te maken hebben?

Als een van jullie nog antwoord willen geven op de (rest van de) vragen, heel graag!

Groeten Janna

3. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Janna

ja, het is normaal dat je kolfproductie per dag kan verschillen.
    Het maakt wel uit of het warm weer is ( bij sommige vrouwen), maar vooral of je voldoende rust en tijd hebt. Op een stress dag kan het aanzienlijk minder zijn. Meestal herstelt het zich vanzelf weer. Ook door ongesteld zijn kan je productie tijdelijk minder zijn. Door je kindje op de dagen dat je thuis bent veel aan te leggen herstelt de productie zich snel.

Ja, de eerste 6 maanden heeft je kindje vodoende aan borstvoeding alleen. Je kindje maakt nu de ontwikkeling door van handjes en speeltjes in de mond stoppen en krijgt waarschijnlijk ook interesse voor lepels. Je kunt al eens een plastic lepeltje geven om mee te spelen ( wel in de buurt blijven!).
    Of je wel of niet voor Rapley kiest is een persoonlijke keuze. Ik ken evenveel voor als tegenstanders. Sommige baby's vinden het fantastisch, en anderen zijn bij 6 maanden wel geïnteresseerd in eten maar dan liever met een lepeltje.
    In het begin gaat het hoe dan ook om een paar hapjes per dag, leren wennen aan smaak en structuur. Geef een paar dagen achter elkaar hetzelfde. Het kan handig zijn om met groenten te beginnen, de zoete fruitsmaak vinden kinderen altijd lekker, als je met fruit begint kan groente daarna wat lastiger zijn. Maar ook dat verschilt per kind weer.
    Succes!

Mirjam

4. JannaL

JannaL Lid

12 aug 2011
    86
    0
    0
    Fysiotherapeut
    Herten
    Hallo Miriam,

Bedankt voor je reactie. Het gaat nu idd weer beter, dus dat is fijn. Waar ik verder mee zit is een beetje een gevoelskwestie. Misschien kun je er niks mee, maar ik leg het toch even voor.

Onze dochter doet het prima eigenlijk; meestal 5 voedingen, bv uit de fles bij de opvang niet altijd even veel, maar dat regelt ze verder zelf. Ze slaapt nu steeds vaker nachten door van 23-6/6.30, maar nog niet de klok rond zoals andere leeftijdgenootjes (borst en fleskindjes). Op het KDV gaven ze aan dat dat eigenlijk nu wel zou 'mogen'. Ze laten me verder wel zelf de keuze maken (het ging haar erom dat ik het wel vol moet houden en zo lang ik het ok vind is het prima) en volgen mij daarin, maar zo'n vaste structuur met op vaste tijdstippen slapen, melkvoeding en vast eten is er bij ons dus nog niet. Zoals ik al zei regelt ze zelf dat ze genoeg krijgt, want ze groeit prima en is tevreden, maar toch geeft het me een twijfel gevoel. Moet ik meer gaan sturen in haar eet en slaapritme? Ze slaapt nog veel overdag, tussen de slaapjes is ze max 1.5-2 uur wakker en slaapt dan vaak weer 2-2,5 uur (soms 1-1,5), dus meer wakker houden en ander eten??
    Als ik lees op borstvoeding.com dan is het totaal anders. Daar word ik voor m'n gevoel geïndoctrineerd VOOR het geven van bv en is het volkomen normaal dat kindjes 's nachts komen en wordt fel gereageerd op mensen die anders adviseren/ doen. Deze week ben ik niet helemaal fit, weerstand lager -toch door slaaptekort- en heb de verkoudheid van onze dochter overgenomen. En dan denk ik tja, wat is wijsheid. Ik vind het op zich prima zo, maar heb wat 'last' van de mening van anderen (pro en contra). Ik zou wel graag weer uitgerust zijn, dus ik probeer nu op m'n vrije dag ook wel te rusten als dochterlief slaapt, maar of dat genoeg is?

Nogmaals, misschien kun je er niets mee, misschien kun je er wel sen reactie opgeven. Het is geen keiharde vraag, maar het zit wel in m'n hoofd.

Iig bedankt voor het lezen!
    Groeten Janna

5. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Janna

sorry dat je vraag zo lang is blijven liggen, we zijn een beetje achterop geraakt zie ik.
    Het is prima dat je zo'n vraag stelt!
    Men vindt dat baby's zich tegenwoordig zo snel mogelijk moeten aanpassen aan het volwassen ritme en kinderen worden vaak in zo'n ritme geperst terwijl dat helemaal niet het beste voor hen is.
    Eigenlijk merk je dat ook al aan jezelf, je hebt geen klik met het voorgestelde beleid, het gaat tegen je gevoel in.
    Je moedergevoel is heel sterk, eigenlijk weet je ten diepste hele goed wat het beste is voor jouw baby.
    Lees dit artikel eens:
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Verhaal van de week - Het verloren menselijk instinct

Mirjam

6. JannaL

JannaL Lid

12 aug 2011
    86
    0
    0
    Fysiotherapeut
    Herten
    Bedankt! Ik merk idd dat veel mensen het 'knap' vinden dat ik nog bv geef en dat ik kolf op m'n werk, terwijl dat voor mij 'normaal' is, alleen soms wel vermoeiend, aangezien ik wel de hoofdverantwoordelijke ben. Zo lang het goed gaat voor ons beiden ga ik er fijn mee door!

Groeten Janna

Deel Deze Pagina