Minder voedingen?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door bloem82, 24 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bloem82

    bloem82 VIP lid

    5 sep 2007
    11.189
    601
    113
    Mijn zoon is vandaag precies een maand oud. Ik geef hem volledige borstvoeding. Nu heb ik 2 vragen:

    1. Wessel is vorige week in 1 week 290 gram aangekomen :D. Vandaag hebben we weer gewogen en deze week is mnr. 360 gram :confused: aangekomen. Nu geef ik hem uiteraard voeding wanneer hij erom vraagt, maar ik maak hem soms ook wel wakker voor een voeding (omdat er dan al zo'n 4 uur om is). Kan ik dat wakker maken nu laten, want hij krijgt genoeg lijkt mij. Stel dat hij dan nog maar 5 of 6 voedingen nodig heeft(denk het niet hoor) kan dat dan gewoon met deze leeftijd? Normaal krijgt hij zo'n 7 voedingen per 24 uur.

    2. Onze zoon krijgt na de voeding altijd de hik, nu is het de laatste week zo dat er weer melk mee terug komt tijdens de hik. Ik bied hem twee borsten aan, kan ik dan ook gewoon 1 borst doen? Het is altijd moeilijk in te schatten wanneer hij klaar is, omdat hij ook weleens meer aan het sabbelen is zeg maar dan actief aan het drinken.

    Ik hoop dat het te volgen is en alvast bedankt voor de moeite en reactie :D
     
  2. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    hoi,

    nou, dat klinkt goed! geen twijfel over je kwaliteit van melk!

    1. ik denk niet dat je hem nog hoeft te wekken, laat het hem maar zelf regelen. Gaat er te lang tussen de voeding, dan kun je altijd ingrijpen. (bijvoorbeeld wanneer hij overdag te veel slaapt en dat in de nacht wil inhalen)

    2. let er op wanneer het drinken is en wanneer niet. je kunt hem afhalen, evt. nog de andere kant aanbieden, of dezelfde borst aanbieden als hij binnen het kwartier bedenkt dat hij nog niet klaar was met drinken. Let op de actieve houding inderdaad: oogjes open, doordrinken afgewisseld met pauze, waarbij hij zelf weer verder drinkt. Worden de pauzes te lang, valt hij in slaap, dan mag je hem stimuleren (eraan herinneren dat hij aan het drinken was) en evt. dus afhalen en opnieuw aanleggen als hij nog wil zoeken.

    succes!
    heidi margit
     
  3. bloem82

    bloem82 VIP lid

    5 sep 2007
    11.189
    601
    113
    Bedankt voor de reactie :D

    Ik wek hem inderdaad niet meer en laat Wessel gewoon komen.

    En met beide borsten aanbieden, mijn zoon blijft gewoon doordrinken ik heb geen idee wanneer hij genoeg heeft :(. Voor mijn gevoel drinkt hij beide borsten "leeg".

    Ik vroeg me ook het volgende af. Mijn zoon begint altijd gelijk te huilen als hij honger heeft in plaats van smak geluidjes te maken, zo weet ik dus ook niet altijd of hij nog honger heeft of dat hij gewoon getroost moet worden. Toen hij pas geboren was deed hij het nog wel met smak geluidjes, zijn er meer baby's die niet gaan smakken als ze honger hebben? Of heb ik een apart gevalletje :)
     
  4. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Bloem,

    Niet te druk over maken. Sommige kindjes worden wakker en gaan direct huilen. Niet erg, je weet nu hoe hij is.

    Als hij huilt en niet wil drinken, nou dan hapt hij echt niet. Dan weet je dat het wat anders is en zoek je verder.....

    Succes

    Ilse
     
  5. bloem82

    bloem82 VIP lid

    5 sep 2007
    11.189
    601
    113
    Okey, heel erg bedankt voor je reactie :D.

    Nog 1 vraag: Is het wel goed dat hij beide borsten "leeg" drinkt?
     
  6. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HAllo Bloem,

    Jawel hoor, hij mag best 2 borsten leegdrinken. Hij blijft echt niet onbeperkt zoveel aankomen. HIj heeft nu blijbaar veel voeding nodig. Rond de 6 weken is er een regeldag. Dan zie je vaak een verandering in ritme/drinkgedrag. dat is niet erg en heel normaal.

    Borstgevoede kindjes gaan rond de 3-4 maanden minder groeien, dit zie je terug als een dip in de groeicurve ten opzichte van de standaard lijn. Niet erg want ze zijn in de eerste maanden ook vaak harder gegroeid dan de standaard lijn. Als ze uiteindelijk maar op een gelijkmatige lijn uitkomen. Dit is kenmerkend voor een BV groeicurve.

    Geen zorgen, laat het gewoon komen zoals het komt.

    Ilse
     
  7. bloem82

    bloem82 VIP lid

    5 sep 2007
    11.189
    601
    113
    Heel erg bedankt weer :D.

    De meeste mensen maken zich druk of ze wel voldoende krijgen en ik andersom, hihihi :D
     
  8. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Bloem,

    Ik ken dat gevoel hoor! Had het zelf ook in het begin. Maar beter zo dan dat je je echt zorgen moet maken om het gewicht!

    Groetjes

    Ilse
     
  9. bloem82

    bloem82 VIP lid

    5 sep 2007
    11.189
    601
    113
    Goedenavond dames :D

    Hier ben ik weer even, ben vandaag bij het weeguurtje geweest en wat blijkt, mijn zoon komt te veel aan door mijn bv. Ik heb teveel melk. Doordat hij te gulzig drinkt blijft de zuigbehoefte waardoor hij dus bleef drinken. Er kwamen allemaal krampjes bij en hij kreunde vooral snachts heel erg na een voeding. Echter hij spuugt het niet uit.

    Nu bied ik hem nog maar 1 borst aan per keer en haal ik hem er zelf regelmatig vanaf zodat hij pauzes kan nemen. Ik heb nu al twee voedingen zo gedaan en hij ligt nu heerlijk voldaan te slapen. Normaal dronk hij dus nog steeds 2 borsten, nu nog maar 1.

    Het verhaaltje dat je nooit teveel borstvoeding kunt geven wat je overal leest klopt dus schijnbaar niet.
     
  10. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Bloem 82,

    Maak je niet te druk hoor. Op het CB kunnen ze aangeven dat je kindje teveel is aangekomen. Toch blijkt in de praktijk dat kindjes die BV krijgen een ander groeipatroon hanteren dan de standaard groeicurve die op het CB gebruiken. (Die is gebaseerd op het gemiddelde nederlandse kind , en dat krijgt KV)

    BV kindjes zullen de eerste 3-4 maanden veel harder groeien en het kan heel goed dat hij knalhard door de curve heen schiet (dan krijg je snel uitspraken als, hij is veel te veel aangekomen)

    Rond 3 - 4 maanden zal de BV curve gaan afvlakken, dat is het moment waarop veel kindjes de standarcurve gaan kruisen, vaak ook reden voor opwinding omdat die daling niet in de curve past. Dit is echter BV groei.

    Uit onderzoek is gebleken dat de vetopbouw van BV kindjes anders verloopt dan van kindjes die volledig Kunst gevoed worden. De kans dat die kindjes overgewicht op latere leeftijd krijgen is reeel aanwezig terwijl uit studies blijkt dat dat met enorme groei door BV niet het geval is.

    Als je echt in de literatuur geinteresseerd bent dan kan ik voor je zoeken naar de artikelen, maar geef me daar dan even de tijd voor, die heb ik niet op de plank liggen.

    Al met al, wil ik je laattste regel dus ontkrachten en blijft het dus waar dat je van borstvoeding nooit teveel kunt geven.

    Ben overigens wel blij dat jullie een weg hebben gevonden waarop hij rustiger drinkt. Dat is (uit eigen ervaring) een groot probleem met te veel melk, dat je vaak moet modderen om een goed lopende BV te krijgen. De probleempjes en onzekerheden en last bij Wessel is met veel melk veel lastiger op te lossen dan wanneer je te weinig melk hebt. Dan is het makkelijk, meer vraag = meer aanbod.

    Afijn, jullie zijn goed bezig zo, maak je niet druk en kijk hoe zijn gewicht gaat verlopen. Je zult zien dat wanneer Wessel meer gaat bewegen hij ook snel weer babyvet kwijt raakt.

    groet,

    Ilse
     
  11. bloem82

    bloem82 VIP lid

    5 sep 2007
    11.189
    601
    113
    Weer bedankt voor je reactie :D Sorry dat ik zo laat reageer.

    Nou, ik snap helemaal niks meer van het bv geven ;). Ik geloof je dat je niet teveel kunt geven. Ben nu weer even verder en het geven van pauzes helpt ook niet echt, hij blijft kreunen na de meeste voedingen. Krampjes zijn het niet want dan reageert hij anders. Maar het is dan net of hij verstopt zit en zit te persen, maar verstopt zit hij ook niet :rolleyes:.

    Ik moet eerlijk bekennen dat het geven van bv mij tegenvalt :( moet er ook bij zeggen dat er de hele tijd wel weer iets tegen zit (tepelhoedjes, spruw, melk wat er te snel uit komt, een zere borst, was bang voor borstontsteking (was gelukkig weer afgezakt) enz.) het gaat 1 dag goed en dan is er echt weer een pokkedag.

    Ik vind het hardstikke leuk om te doen hoor, maar het wordt me wel moeilijk gemaakt ;) waardoor ik ook heel vaak twijfel of ik ermee door moet gaan, ik moet er zelf ook niet aan onderdoor gaan natuurlijk.

    Bedankt dat ik hier even mijn verhaal en vragen neer kan zetten :D
     
  12. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    He, meid, wat een gedoe he, met die borsten! Je vind het leuk, je geniet er (soms) van, maar het wordt je niet makkelijk gemaakt. Je gunt het jezelf ook zo graag, probleemloos te voeden! Maar kijk eens rond hier op het forum...allemaal moeders met pijntjes, kwaaltjes, onzekerheden....allemaal moeders die er nog al eens doorheen zitten. NOrmaal dus.

    Zoek eens een VBN moedergroep in de buurt, kun je lekker met zijn allen klagen :) of herkenning krijgen, en elkaar er doorheen helpen als het (weer) eens tegenzit. (of als je daadwerkelijk zegt en nu is het genoeg, ik stop)

    ach, alles is tijdelijk, je gunt je kindje ook die borst zo graag waarschijnlijk.
    Klaag maar raak meid, we kunnen er tegen en geloof me, wij hebben ook onze problemen gehad hoor!

    Hartelijke groet,
    Heidi Margit
     

Deel Deze Pagina