Hoi, Misschien klinkt dit stom, maar ik voed mn zoontje nu 14 maanden, ben 3 maanden zwanger en ben bang dat de bv van de volgende niet gaat lukken. Waarom? Ik woon nu in het buitenland en daar hebben ze geen lactatiekundigen. Bij mn zoontje lukte voeden in het begin ook niet, goed aanleggen lukte me gewoon niet omdat hij z'n hoofd helemaal wegdraaide en geen krachtige hap nam. Hij was ook erg zwak en slaperig na z'n geboorte dus ik heb de eerste paar dagen kv dmv fingerfeeding, afgekolvde melk en 'pogingen' tot aanleggen gedaan (bloedend!) Na 4 dagen was ik het zat en heb ik er een lactatiekundige bijgehaald die hem in 1x aan de borst kreeg. Ze gaf mij hele goeie tips en daarna kon de kv direct de prullebak in. Maar nu ben ik bang dat als ik weer zo'n klein slaperig babytje krijg dat het niet lukt en dat ik niet weet hoe ik verder moet. Omdat het toch weer een ander kindje is, en de tips weet ik ook allemaal niet meer. Of gaat het makkelijker als je al een keer een kind hebt gevoed? Kan ik mij op een bepaalde manier voorbereiden voor als het weer niet lukt?
Hoi, Ik begrijp je zorg. Laat ik dit zeggen: je hebt met succes al een keer gevoed. Dat scheelt al veel! Daarnaast is het niet gezegd dat je weer een slaperig kindje hebt. Hoe je bevalling zal zijn speelt daar ook een grote rol in. Ik zou zeggen: kolf vanaf week 36 met de hand wat colostrum af. Op deze manier zorg je dat je melk vast op gang komt en dat er dus direct melk beschikbaar is voor je kindje. Ook leer je heel makkelijk en snel kolven. Mocht je kindje niet goed drinken, heb jij het in een handomdraai klaar! Dat maakt het hele proces al makkelijker. Je mag me mailen voor meer informatie hieromtrent. Daarnaast zou ik je willen adviseren om via e-consulting contact te hebben met een lactatiekundige. Zij kan veel voor je betekenen, je vraagbaak zijn, achterwacht en via videochat meekijken. Waar in het buitenland woon je? Ik kan via de internationale list vragen naar je mogelijkheden? Hoor het wel, Geniet nu van je zwangerschap! Heidi
Bedankt voor de tips! Waar kan ik je mailen over dat kolven? Dat lijkt me wel wat om te gaan doen namelijk. Ik heb eerder gehoord over kolven in de zwangerschap maar niet over hoe en wat.