Veel minder borstvoeding na beginnen vaste voeding?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Soumayyaah, 5 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Soumayyaah

Soumayyaah Bekend lid

8 aug 2011
    547
    33
    28
    Mijn zoontje wordt over een paar dagen 8 maanden. Met ongeveer 5,5 maand ben ik begonnen met bijvoeding naast de borstvoeding. Dat was smorgens een beetje fruit en Savonds wat groenten. Hij at dit met smaak op.

Toen ik met 7 maanden op het consultatiebureau kwam, bleek dat hij in 1,5 maand tijd maar 300 gram was aangekomen. Ik gaf aan dat ik dacht dat het lag aan het feit dat hij al 2 maanden flink verkouden was met ups en downs, daardoor soms wat minder dronk. Maar naar mijn mening niet zorgwekkend minder. Maar ook dat hij was begonnen met rollen etc dus meer was gaan bewegen. Wrs had hij gewoon meer nodig? Ik gaf hem al op verzoek borstvoeding maar dat kwam meestal uit op elke 3 uur (ook 's nachts) soms iets vaker.. meestal dronk hij dan wel redelijk goed. Niet lang, maar heeft hij nooit gedaan. Hij was wel voldaan..

Na dat bezoekje bij het consultatiebureau ben ik de hoeveelheid vaste voeding gaan verhogen. Hij kreeg 's morgens fruit met pap granen erdoor (omdat hij absoluut geen brood wilde) smiddags fruit, tussendoor cracker en 's avonds groenten/aardappels. Sinds een paar dagen krijgt hij of 's morgens fruit met granen of brood en dan 's middags of brood of fruit. Tussendoor een cracker en ergens nog een beetje biogarde met wat geweekte pruimen en 's avonds groenten.

Het fruit is ongeveer 150 gram en groenten vaak 180 gram.

Nu het probleem; sinds het vermeerderen van de vaste voeding drinkt hij veel minder borstvoeding. Zelfs als hij 's morgens wakker wordt en weinig heeft gedronken.. Ik bied meestal eerst de borst aan voor de vaste voeding, maar laatste tijd wil hij gewoon vaak niet. Ik probeer hem dan aan te leggen als hij net wakker is en dat gaat beter, maar ook niet altijd. Hij zuigt paar keer en wordt dan boos. Dit was rond 4 maanden ook, en leek wel alsof hij geen geduld had om te wachten op de toeschietreflex. (Duurt soms wat langer bij mij)

Nu komt het erop neef dat hij misschien 3 x per dag redelijk drinkt? Maar is dat niet te weinig borstvoeding? Want ik probeer water eigenlijk te beperken tot een paar slokjes bij de voeding, zodat hij de rest bij mij drinkt.. (maar dat doet ie dus niet?) en loopt mijn voeding zo niet enorm terug? Ik word er onzeker van en begin te denken dat hij niet meer zo vaak drinkt omdat de melk gewoon is terug gelopen!

2. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Hier werd er ook altijd minder borstvoeding gedronken wanneer ze meer vaste voeding kregen.
    Mijn jongste is nu bijna 15 maanden en drinkt nu ongeveer 3 maanden nog maar 3x per dag bij mij. Dit is ook rond het moment begonnen toen ze meer vast voedsel ging eten.

3. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Herkenbaar hoor. Sinds de bijvoeding met smaak naar binnen gaat, drinkt hij minder per keer en ook minder vaak. Het is hier ook de fase dat hij enorm afgeleid is overdag door alles wat er om hem heen gebeurt.
    Ik vind het wel een mooie natuurlijke manier van langzaam afbouwen (wil met een jaar stoppen) maar hoe jouw productie het houdt en hoe het bij jou gaat kan ik natuurlijk niet zoveel over zeggen.
    Hier wordt trouwens in de nacht wel weer bijgetankt hoor, als er overdag te weinig gedronken is ;)

4. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Als je wilt dat hij aankomt moet je niet de hoeveelheid groente en fruit verhogen, want in groente en fruit zitten weinig calorieën. Dat zou je hem òf meer borstvoeding moeten geven, want dat bevat de meeste calorieën, of meer vetten toevoegen aan zijn voeding. Dus roomboter op brood, vlees erin bakken, of een schepje door zijn groente roeren, banaan, avocado etc.

Rond de leeftijd van jouw kindje is er een beruchte weigerperiode die ook weer over gaat. Je kunt proberen je productie in stand te houden door te kolven of een paar avonden te powerkolven. Wij hebben hier die periode ook gehad en die ging weer over...

Deel Deze Pagina