Goedemorgen, Ik ben al ruim een week aan het neuzen via google maar ik kan het nergens terugvinden. Nu wilde ik de belastingtelefoon bellen maar die heeft nu een wachttijd van ruim 10 minuten dus ik dacht, ik vraag het even hier, wellicht weet iemand het antwoord. Na mijn bevalling en ik weer aan het werk ga wil ik 13 uur per week ouderschapsverlof opnemen. Nu weet ik de regeltjes betreft de korting die je kan krijgen bij de belastingdienst (las dat ze het vanaf 2015 willen afschaffen dus ik kan er gelukkig nog gebruik van maken). Maar mijn vriend gaat ook 4 uur per week ouderschapsverlof opnemen. Mogen wij hiervoor ook de ouderschapsverlofkorting opgeven bij de belastingdienst of mag het maar voor één persoon? En gelden dezelfde regels (qua hoeveelheid uren etc.) voor zowel de moeder als de vader of heeft de vader zich aan andere regels te houden? Ik hoop dat er iemand is die dit weet Alvast bedankt. Groetjes Wendy
beide kun je in aanmerking komen voor de korting als je maar achter uit gaat met het loon kwa vorig jaar vader heeft zelfde regels als moeder
ik heb nu de helf van mijn uren opgenomen, 260 uur en kregen nu van de belasting 1000 euro terug . min man heeft nu ouderschapsverlof mar is ambtenaar en krijgt zelfs 75 % doorbetaald en dus 25 % eigen geld maar dat vragen we weer terug aan de belasting en dat ligt rond de 4,25 per niet gewerkt uur
Ja, wat p1982 al zei. Voorwaarde is wel dat jullie er in loon op achteruit gaan. Je geeft het gewoon op bij je jaaropgave IB, per persoon, en dan berekt hij vanzelf de ouderschapsverlofkorting als een heffingskorting. Die verlaagt dus je belastbaar inkomen, en ook dat van je man/vriend.
Heeft je man vorig jaar ook nog een loonsverhoging oid gehad??? dan loop je grote kans dat hij niets krijgt van die 4,25 De voorwaarde is nl dat je er in loon op achteruit moet zijn gegaan, dit wordt berekend over het gehele jaar! Die "korting" is dan ook een maximumbedrag. Stel je man zou recht hebben op 1000 euro korting op basis van zijn opgenomen uren ouderschapsverlof, maar zou uiteindelijk 500 euro er op achteruit zijn gegaan in 2012. Dan krijg je nooit méér terug dan die 500 euro.
Het ouderschapsverlof gaat pas in in 2014 dus dan nemen ze toch het salaris van 2014 tegenover het salaris van 2013? Dan zit er wel een verschil in. En ach, het gaat niet perse om die 4,25 maar als we het mee kunnen nemen zou dat wel heel fijn zijn .