Hoi allemaal, Al een tijdje ben ik aan het nadenken over wat nu de gezonde/betere keuzes zijn en hoe ver ga je er in mee. Eigenlijk op allerlei gebieden. Ga ik op mijn fiets naar mijn werk (50min) of met de auto. Als ik een vlucht boek, betaal ik dan een extraatje om een boom te planten. Blijf ik mijn colaatje light drinken? Of schrap ik alle zoetstoffen. Sterker nog, schrap ik alle suikers. Ik zit er zelfs aan te denken of het niet beter is om neutrale/geurloze shampoo te kopen. Biologisch vlees of gewoon aan de plofkip. Nu we hebben besloten dat we toch wel heel graag een kindje willen komen er nog veel meer keuzes bij. Welk merk foliumzuur ga je slikken. Gewoon makkelijk Davitamon, want dat is bekend? Of is het eigen merk van bv de Etos ook goed. Of ga je toch voor VSM? En werkt dat wel? Ik lees zelfs op deze site dat Zwitsal niet goed is voor baby's. Maar is Weleda (ofzo) dan wel goed? Voor mezelf ben ik er al dus best wel mee bezig, maar nu er misschien wel straks een wezentje in mijn buik zit ben ik me er nog veel meer van bewust. Alles wat ik straks eet/drink/op me smeer raakt niet alleen mij, maar ook een ander. Wat is jullie mening hierover. Kies je gewoon wat je lekker vind: die plofkip, zwitsal en davitamon of misschien wel alles Etos eigen merk. Of is natuurlijk en homeopatisch de betere keuze. Ik wil het zo graag goed doen. Nu heb ik het natuurlijk niet over roken/drugs/alcohol, maar over dagelijkse dingen. Zou het allemaal van invloed zijn op je wel of niet zwanger worden?? Ik hoor het graag hoe andere erover denken!
Leuk onderwerp! Sinds ik op mezelf woon eet ik al biologisch vlees. Dit voor de diertjes. Sinds ruim een half jaar eet ik volgens de 80/20 regel suikervrij en tarwevrij en vrijwel alles biologisch. Wat de cosmetica betreft ben ik nog zoekende. Ik probeer wel maar het moet wel een goede vervanging zijn. Mijn dagcreme douchegel heb ik vervangen. Weleda is zover ik weet, maar wil ik nog meer onderzoeken, een goede keuze voor moeders en baby. Mijn foliumzuur heb ik van garden of life raw. Dat is een biologische pil zonder chemische voegingen en met b12. Dit omdat ik in het verleden erg laag zat met b12. Leuk en laagdrempelig kun je hier veel over lezen op Blog | Voedzo en degezondemama Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Veel plezier met onderzoeken wat bij jou past!
En of het invloed heeft dat weet ik natuurlijk niet. Het is iig gezond (er). En het feit dat je er al mee bezig bent er over nadenkt en een bewuste keuze maakt om iets wel of niet te doen. Hou mijn inziens al in dat je het goed doet! En wat voor de een werkt en goed voelt hoeft niet voor een ander zo te zijn. Ga gewoon lekker onderzoeken waar jij je goed bij voelt
In mijn vorige zwangerschap had ik foliumzuur geslikt van de kruidvat. Deze heb ik nu weer. Tijdens mijn zwangerschap was ik nadat ik zwanger werd over gestapt op de kruidvat vitamine speciaal voor zwangere vrouwen. Ons kindje is gewoon gezond ter wereld gekomen. Ik wist niet dat zwitsal slecht was. Nooit gehoord, vind het altijd wel lkkr ruiken. Wel bied ik mijn zoontje biologische producten aan. Denk hieraan bij broodbeleg, limo en tussendoortjes. Zoals Julli zegt doe gewoon alles waarbij jij je goed voelt.
Meid, wat maak je je toch weer druk Ondertussen had ik precies hetzelfde hoor! Ik ben dan ook allerlei artsen gaan lastig vallen met mijn vragen, en ik wil de antwoorden graag met jou delen: Samengevat: het is allemaal onzin! Al die onzekerheid en gekmakerij komt vanuit de consumentenmarkt. Het zijn de fabrieken en merken die prooien op de onzekere zwangeren en moeders, die het zo graag allemaal goed willen doen en het beste willen voor hun kindje. Heel begrijpelijk natuurlijk, en gelukkig vonden die artsen waar ik het aan heb gevraagd mij ook niet gek, haha. Maar het komt er dus op neer dat het ene product niet beter of slechter is dan het andere. Kies gewoon de producten die jou aanspreken en die je gewend bent. Je hoeft als zwangere echt niet zoveel andere keuzes te maken: let gewoon op je inname van vitamine A (dus niet te veel lever(worst) eten), slikt foliumzuur en vitamine D, kook en was je eten goed, en pas op met medicijnen. Even wat specifiekere antwoorden op jouw gestelde vragen (vele heb ik ook aan de artsen gesteld namelijk): @fiets vs auto: pak zo veel mogelijk de fiets, da's beter voor je gezondheid (ook tijdens zwangerschap) maar luister ook naar je lichaam. Als het te zwaar is, pak je gewoon weer eens de auto. Voor het milieu is het natuurlijk wel beter om altijd met de fiets te gaan. @vlucht boeken met boompje planten: dat is natuurlijk helemaal je eigen keuze. Eén boompje zal geen verschil maken, maar als meer mensen dit doen, maakt het natuurlijk wel uit. @zoetstoffen/suiker schrappen: is niet nodig. Het blijkt echt niet schadelijk te zijn voor je lichaam. @neutrale/geurloze shampoo: is ook niet nodig, je lichaam kan er prima tegen (tenzij je echt overgevoelig bent voor de bestanddelen natuurlijk). @biologisch vlees vs plofkip: voor het beestje is het natuurlijk beter als je de biologische industrie steunt. Maar voor je gezondheid is het effect zeer minimaal en verwaarloosbaar. @merk foliumzuur: multivitamines voor zwangeren zijn onnodig bij een gezond en gevarieerde voeding. Je hebt alleen foliumzuur (400 tot 500 microgram per dag) en vitamine D3 (10 microgram per dag) nodig. Het merk van beide maakt echt helemaal niks uit. @Zwitsal: dat dit niet goed is voor baby's heb ik nog nooit van gehoord. Als dat waar was, dan zou de Consumentenbond en Nederlandse Gezondheidsraad hier allang een stokje voor hebben gestoken. @homeopatie: hier geloof ik sowieso weinig van. Alles wat van homeopathie ooit heeft blijken te werken is onderzocht en verbeterd en geïntegreerd in medicijnen. Daar geloof ik dus meer in. Maar dit is meer persoonlijke voorkeur denk ik. @invloed op zwanger worden: véél minder dingen dan je denkt hebben invloed op het zwanger kunnen worden! Je lichaam is sterk en zo geëvolueerd voor een reden. Niet veel dingen hebben er invloed op. Je lichaam kan echt heel veel hebben! Vertrouw er gewoon op Sorry trouwens als ik mensen tegen hun schenen schop met deze post. Iedereen heeft zo zijn mening over wat goed en slecht is, daar is natuurlijk niks mis mee. Maar ik wilde gewoon even laten weten dat ik ook met deze vragen heb gezeten en ze dus aan verschillende experts (artsen) heb gesteld, en dit waren dus hun antwoorden
@ mommy owl. Je schopt mij niet tegen het zere been hoor. Jouw mening mag prima naast de mijne bestaan van mij . Ik voel me veel malen beter sinds ik suikervrij, enummervrij en tarwevrij eet. Dus voor mij werkt dat. Voel jij je altijd al goed dan is dat alleen maar top voor je natuurlijk. Ik geloof dat zoetstoffen/lightdranken voor niemand gezond zijn maar dat denk ik. Dus ik laat ze staan. Dat de grote bedrijven als Unilever inspelen op de consumentenmarkt daar ben ik het helemaal met je eens. En daar ben ik ook niet enthousiast over. Dat heeft ook weinig met gezond te maken. En het puntje de fiets pakken?! Die zou ik ook veel meer aandacht moeten geven. . Gelukkig leent het weer zich er goed voor deze week.
Wij proberen eens in de zoveel tijd een extra stapje te zetten. We zijn al van het biologisch vlees en al bijna helemaal vegetariër. Eieren ook biologisch en veel van de zuivel ook. Qua verzorging hebben we vrijwel alles van de Lush. Soms denk ik dat we niet genoeg doen. Bv als ik een 4-kazenpizza naar binnen werk en dan denk aan de foute zuivel die erop zit (zowel qua dierenwelzijn als qua CO2). Maar ik probeer dan direct te denken dat we al zoooo veel meer doen dan de meeste mensen. En dat we gewoon steeds kleine stapjes zetten. Ik had 5 jaar geleden nooit geloofd dat er een moment zou komen waarop ik nog maar 2 keer per maand vlees zou eten. En nu is dat zo en heb ik niet het gevoel dat ik minder lekker eet. Sterker nog... P.S. Mijn foliumzuur komt gewoon van de Kruidvat. P.P.S. Waar ik nu erg over nadenk is in hoeverre ik mijn kind vegetarisch op ga voeden tot het zelf kan beslissen om vlees te eten of dat het gewoon biologisch vlees gaat eten net als wij. Maar tegen de tijd dat dat relevant wordt zijn we alweer minstens 2 jaar verder, dus wie weet zijn we zelf dan al wel volledig vegetarisch.
Dankjewel voor al jullie gedachtes hierover! Ik vind het alleen zo moeilijk om te doen waar ik me goed bij voel. Het liefs pak ik altijd de auto , we wonen in een dorp dus alles is 'ver' weg. Maar ik weet dat de fiets beter is en ik wil het beste doen. Inderdaad, als het op de markt mag zijn zal het wel ok zijn, maar je leest zo veel. Dit is bijvoorbeeld een topic over Zwitsal http://www.zwangerschapspagina.nl/baby-dreumes/93109-zwitsal-echt-slecht-4.html Tot nu toe is het bij mij vooral bij nadenken erover gebleven (behalve het fietsen, dat doe ik wel regelmatig), maar misschien dat nu ik de keuze heb gemaakt om een ander persoontje in mij te willen dragen, geeft dat mij net dat extra zetje om toch wat dingen te veranderen. Misschien is iedere keer iets wel een goed idee en dat langzaamaan uitbreiden. @mommyowl: Jij helemaal bedankt voor je uitgebreide reactie. Goed om te lezen dat er meer mensen zo mee bezig zijn dat ze zelfs op onderzoek uit gaan haha! Weet iemand of VSM nu homeopatisch is, of dat het ook echt 'medicijn' is. Wij gebruiken bv SRL gelei en dat werkt echt. Of misschien ben ik gewoon heel gevoelig voor het placebo effect. Maar als ik ervoor kies om foliumzuur van VSM te gaan nemen, moet te natuurlijk wel echt doen wat het beloofd.
Graag gedaan! Als je nog meer vragen hebt, laat het dan maar weten (eventueel via een privebericht als je dat liever wilt), want ik heb nog veeeeeeeeel meer vragen gesteld en onderzoek gedaan, dus wellicht dat ik wel nog meer vragen kan beantwoorden Volgens mij werkt VSM volgens de principes van "puur natuurlijke ingrediënten" gebruiken in hun producten (ook wel herbal medicine genoemd). Hun producten werken dus net zo goed als elk ander. Klassieke homeopatie heeft meer te maken met het placebo effect, maar herbal medicine is heel iets anders en gebruikt wel gewoon echt werkende bestanddelen, maar dan puur natuur VSM is dus een prima merk om foliumzuur van te nemen.
Mijn vriendin gebruikte al sinds half 2011 foliumzuur (van de apotheek) omdat we toen beslisten om in de MMM te stappen. Later zijn daar vitaminesupplementen bijgekomen, en sinds ongeveer een jaar slikt ze de Mamapillen van Davitamon (die we in Hulst halen want hier vind ik ze niet). Verder is ze - toen ze na ongeveer 7 pogingen nog niet zwanger was - ook naar de acupuncturist gegaan. Na een tiental bezoeken is ze hiermee gestopt, maar wat we wel hebben meegenomen is: zo weinig mogelijk suiker eten, en weinig melkproducten gebruiken. Zo hebben we het afgelopen jaar ook geleefd: we vervingen de melk in onze puree door sojamelk, hebben rijstmelk ontdekt, bezoeken vaker de bioshop. Ik eet geen vlees, en zij wel. Vanaf dit weekend kopen we al ons vlees/veggiestuff in de biowinkel. Ze probeert ook zo weinig mogelijk onnodige producten te gebruiken: op dit moment dus geen nagellak, dissolvant, ... Ik moet er wel bij zeggen dat ze intussen (zoals je hieronder ziet), zwanger is, en we inmiddels toch terug kaas eten en ze drinkt dagelijks een actimelletje. Ik ben bij rijstmelk blijven hangen, en voor de culinaire bereidingen gebruiken we toch nog steeds sojamelk. Suikervrij zijn we ook niet helemaal meer. Heb er geen idee van of het geholpen heeft. Maar 't kon alleszins geen kwaad van het te proberen, vonden wij.
In bovenstaand verhaal kan ik me echt helemaal vinden! Ik zou zo graag zo kunnen leven... Maar het is zo lekker makkelijk zo, lol! We gaan eerst maar eens lekker vier weken op vakantie en daarna zullen we eens kijken welke kant we op slaan. Iedere kleine verandering die we maken is er in ieder geval eentje. Dankjewel voor het meedenken MrsMe! Hier heb ik heel veel aan. Ik heb ondertussen trouwens voor VSM gekozen. Omdat ik gewoon een goed gevoel erbij heb dat er geen chemische rommel in zit, als het goed is, en er zat een hogere dosis in van vitamine B12 en dat kan bij mij zeker geen kwaad.