Hoeveel voedingen?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Einneh, Jul 20, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Einneh

Einneh Fanatiek lid

Mar 2, 2009
    4,581
    0
    0
    Friesland
    #1 Einneh, Jul 20, 2012
    Last edited: Jul 20, 2012
    Hallo,

Onze zoon is vandaag 6 weken. Hij weegt nog net geen 5 kg (geboortegewicht 3325 gram).
    Gisteren had hij de volgende voedingstijden:

4:00
    8:00
    13:00
    18:00
    21:00

Vanmorgen kwam hij pas weer om 5:45 :$

Als ik dan even doorreken voor vandaag:

5:45
    10:45
    15:45
    20:45

Dan zou ik dus maar op 4 voedingen uitkomen, is dat niet te weinig voorheen kleintje van 6 weken?
    Is het dan niet beter om hem overdag om de 4 uur wakker te maken?

Nog een vraagje: ivm spruw kan ik nog geen gekolfde voeding invriezen (niet verstandig in ieder geval) wanneer kan ik dat wel weer gaan doen? Door deze voedingstijden hou ik namelijk steeds een borst "over". Nu net gekolft en 150ml uit 1 borst gehaald :$:D. Vind het zonde om dit weg te gooien namelijk.

Alvast bedankt voor je antwoord!

Groetjes Einneh

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

Apr 17, 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Aantal voedingen:
    4 voedingen is voor nu nog wel wat aan de krappe kant. Het beste is op een aantal van 6 voedingen te komen.
    Mocht dit niet lukken kijk dan ook naar je kindje:
    - heeft hij elke luier een natte luier?
    - poept hij regelmatig? (geen harde ontlasting)
    - Blijft hij goed groeien?
    - Is hij vrolijk en alert?
    Als hij bovenstaande goed blijft doen, dan zou ik me er geen zorgen om maken.

Spruw:
    Geef je "live" BV of geef je de melk altijd via een flesje?
    Je hoeft namelijk niet te stoppen met "live" voeden als je kindje spruw heeft. Bied bij elke voeding dan de andere borst aan.

Worden jullie beide al behandeld voor de spruw? Het is belangrijk dat jullie allebei daarvoor worden behandeld. Jij met Daktarincreme op de tepels en je kindje met bv. Nystatine.

Invriezen van afgekolfde, met spruw besmette melk doodt de schimmel niet! (Her)besmetting kan plaatsvinden door gebruik van besmette afgekolfde melk. De besmette (ingevroren) melk kan wel veilig gebruikt worden door de melk tot vlak onder het kookpunt te verhitten. Dit verwarmen doodt de schimmel. Echter gaan er ook voedingsstoffen kapot door de melk zo heet op te warmen.

Groetjes Saskia

3. Einneh

Einneh Fanatiek lid

Mar 2, 2009
    4,581
    0
    0
    Friesland
    Bedankt voor je antwoord!

Ja, 4 voedingen vond ik ook al wat weinig en D.aniël ook dus die heeft extra gedronken (6-8 voedingen) ;). Ook clustert hij 's avonds van een uurtje of 19.00 tot 21.30 uur om hierna in de nachtslaap te vallen, dus vocht krijgt hij voldoende binnen.
    Alle punten die je noemt doet hij goed (poepen soms wat minder maar hij heeft erg last van krampjes :() dus geen probleem!

Ik geeft live voeding, maar omdat hij sinds een paar dagen 's nachts maar 1x komt (ipv 2x) kolfde ik 's morgen 1 borst af (was zeg maar over van de nacht), deze gekolfde melk kreeg hij dan vaak 's avonds zodat mijn man ook een flesje kon geven. Ik vries dit nog niet in ivm de spruw, wil echt niet het risico lopen dat we het nog een keer krijgen. De spruw lijkt nu namelijk echt op zijn retour te zijn. Ik gebruik hier Daktarin creme voor (voor ons beide). Dit smeer ik voor de voeding heel dun op mijn tepel zodat D.aniël dit tijdens het drinken binnen krijgt. Hij heeft namelijk geen spruw, dit is meer ter preventie.

Nog een vraagje:
    Ik heb het idee dat is 's avonds, als D.aniël aan het clusteren is, onvoldoende voeding heb. Gisteren was het na een 2 uur drinken alleen maar schreeuwen (bij beide borsten). Mijn borsten voelden ook echt leeg aan. Tot gisteren had ik nog wat gekolfde melk staan, dit lukt nu niet meer omdat mijn productie nu 's morgens minder is omdat hij 's nachts nog maar 1x drinkt. Is het dan verstandig om hem een flesje kv te geven als hij echt niet tevreden is? en hoeveel zou hij dan mogen hebben?

Groetjes,

Einneh

4. Saskia

Saskia Lactatiekundige

Apr 17, 2012
    818
    0
    0
    Hi,

Clusteren doet hij om jou productie juist weer op gang te brengen.
    Dit kan een aantal dagen duren, maar zou weer of moeten nemen wanneer je productie weer op gang is.

Je zou ook na een de voeding kunnen gaan nakolven en dat nog evt. per flesje te geven.
    Zo bouw je een voorraadje melk op zodat je geen KV hoeft te geven en geef je je borsten een boost om je productie op te hogen.
    Doe dit een paar dagen en kijk wat je productie doet. Daarna kan je stoppen met nakolven.

Gr. Saskia

Share This Page